Jump to content

Fälttester

quiXsand

Recommended Posts

I min erfarenhet klara civil elektronik inte alltför mycket gröntjänst, i vart fall inte i en skytteslusks grisfingrar :huh:

Här är lite jag kan rekommendera (samt i vissa fall avråda)

1. Laptops- IBM är svårslagan, tål mycket vibrationer och varierande temperatur luftfuktighet.

2. Digital kaneror- HP är jag nöjd med, har klarat ett flertal övningar.

3. MP3 spelare- sånt skit har man inte med isg i krig ;)

4. Mobiler- Ericssons hajfena är fortf. den ultimata, trist att den inte finns i grönt eller svart, Motorola är djävulskt fuktkänsliga.

5. Komradio- kompaniet använder Zodiac smalltalk, vi är mycket nöjda med dom

IBM, ja jag har en polare som har en sån på jobbet och den verkar helbra. Har dock hittat en riktig värsting. Panasonic gör en som man kan tappa från 1,5 meter som uttryckt är smuts och fukt skyddad, har dock ingen aning om vad den lilla skönheten kostar.

Det mesta funkar fint om man bara använder insidan av skallen, dvs inte står med tekniken i hällande regn.. I Liberias djungler funkade "vanliga" mobiler fint, inget spec. krav på fuktskydd osv. Laptops, Mp3:or, digitalkameror, filmkameror likaså - inget pajade på vårt komp såvitt jag vet, och var det så var det nog slarv som orsakade det.. konsensus: Köp det du vill ha och var rädd om det :)

Jo som trattbasse kan man ju köra sönder en 122 på öppet fält så...

Nej det är ju klart att man får använda sitt sunda förnuft, mina undringar rör då mer luftfuktigheten, det är ju inte så att man som Svensk är så hemma på det...

:)

3. MP3 spelare- sånt skit har man inte med isg i krig ;)

mp3 spelare är rätt najs vid långa förflyttningar typ fordons o fotmarsch :)

Även när man skall läga sig mitt på dagen, när det är mycket annat ljud kan man få bort dom med en bra låt, slocknar direkt.

Själv hade jag den gamla Muvo:n från creative, bra med utbyttbart batteri i fält då laddare mm inte är något man ofta har tillgång till, lättare att få med extra batteri.

Jo som trattbasse kan man ju köra sönder en 122 på öppet fält så...

Nej det är ju klart att man får använda sitt sunda förnuft, mina undringar rör då mer luftfuktigheten, det är ju inte så att man som Svensk är så hemma på det...

:/

Jo, förstod allt det.. ;)

Jag undvek att ta ut laptop:en i djungeln även om den var ute och rullade ett par ggr på vägrek:ar o dyl - dammet är minst lika stor faktor som luftfuktigheten, men har man den inne i vagnen är det lugnt. I patrulltält blir det dubbelt mkt kondens och fukt, så där skall man inte ha något.. alls. Men i övrigt är det lugnt som sagt..

Cigguttag finns det ganska gott om, iaf i Patrian. Dock är det ju prio på kylskåp framför batteriladdare.. B)

Min Canon Ixus har överlevt tre hemvärnsövningar nu, varav den senaste var en rejält blöt tillställning. Dessutom ett par seglingar och andra utflykter. Den har visat sig vara häpnadsväckande okänslig för kondens och trubbigt våld.

Man hittar rätt kontaktnummer (Får man från Peltor som tillverkar skydden) sen är det "bara" att modifiera ihop en sladd till hörlursutgången på vad det nu är du vill ha i öronen. Skydden är ju byggda för att ha in sker så det fungerar riktigt bra.

Min Canon Ixus har överlevt tre hemvärnsövningar nu, varav den senaste var en rejält blöt tillställning. Dessutom ett par seglingar och andra utflykter. Den har visat sig vara häpnadsväckande okänslig för kondens och trubbigt våld.

Kan du lägga upp dom ngnstans?

En del åtgärder för att skapa lite komfort i eländet går mycket väl att ta med sig.

MP3 CD-RW-spelare med lämplig musik, Böcker, smågodis etc..

Syftet med detta är inte direkt att användas som vapen, Utan att du ska få en chans att underhålla din hjärna. Det behöver inte vara dyra prylar heller. Gärna saker som du har "råd"

att lämna om det behövs.

Någon påstod att krig är 90% leda, 9% uppgift och 1% strid. Om tidsuppdelningen är rätt, bör man lägga energi på att vårda hjärnan under de tråkiga stunderna.

En del åtgärder för att skapa lite komfort i eländet går mycket väl att ta med sig.

MP3 CD-RW-spelare med lämplig musik, Böcker, smågodis etc..

Syftet med detta är inte direkt att användas som vapen, Utan att du ska få en chans att underhålla din hjärna. Det behöver inte vara dyra prylar heller. Gärna saker som du har "råd"

att lämna om det behövs.

Någon påstod att krig är 90% leda, 9% uppgift och 1% strid. Om tidsuppdelningen är rätt, bör man lägga energi på att vårda hjärnan under de tråkiga stunderna.

Yepp, http://www4.army.mil/OCPA/uploads/large/CS...0-25-105059.jpg [email protected] ;)