Jump to content

RoboCar?

Bappelsinmannen

Recommended Posts

Personligen tycker jag det låter helt mysko. Vem skulle kunna fatta att den skall lyda en robot som står och spyr ut order, låter bara farligt om den skall vara beväpnad också. Den kanske fattar fel, den skulle vara färrstyrd också men den som skall styra kanske är på dass, och öppnar eld mot en.

Men på samma gång är det bra, efter som det blir lite mindre blod iallafal.

Nu fattas bara Skynet.

Jag ser en viss fara med detta. Jag är för teknik, tro inget annat, något som uppträder automomt med infraröda kameror och annan utrustning för att upptäcka levande personer är väldigt bra. Men det är när man börjar lasta på dem vapen som jag blir orolig. I min tankevärld så är vän och fiende inte mycket till skillnad från en sån här sak.

Visst, de kommer garanterat bygga in fail-safes, men som alla vet är inget idiotsäkert.

Att ha dem som endast bevakning är enligt mig det bästa alternativet och låta människan sköta den mer ociviliserade delen av det hela.

Det här är bara början.

Om vi fortsätter ha rustning mellan tekniskt kompetenta och industrialiserade länder tror jag att ett framtida slagfält om några årtionden kommer att bestå av glesa mattor med krypande och rullande självgående "minor" kompleterade med motsvarande flygande system för att fylla i luckor.

Pansarets uppgift kommer att vara att tvinga upp storleken på stridsdelarna så bärarna lättare kan bekämpas samt bära generatorer för feta störsändare och lasrar som slår ut optiska sensorer och de minsta systemen.

Deprimerande science fiction och det behövs ingen artificiell ondska, det räcker med gammaldags mänsklig.

Nå, det är ingen anledning att skippa fungerande försvar i morgon med det vi vet fungerar och hitta på något bättre till i övermorgon. Med lite tur kommer de tekniskt mest avancerade länderna att hålla sams även vid kriser pga växthuseffekt, oljebrist, knäppgöksrörelser och okända överraskningar.