Guest Free Willy Posted September 27, 2005 Report Posted September 27, 2005 Hejsan alla fredssoldater, Jag är på jakt efter några tygmärken och hoppas verkligen att några av er känner igen dessa. PMa mig om ni vet hur jag får tag på dessa. Sjukvårdsmärke från Bosnien Gamla SWEDINT märket Samtidigt skulle jag vilja starta en tråd för den så viktiga missionsmärkes tjänsten. Mer märken åt folket! Quote
BA02 Posted September 27, 2005 Report Posted September 27, 2005 Vill passa på att länka till min kompis som gillar märken. Michael Hansson Quote
Guest Free Willy Posted September 27, 2005 Report Posted September 27, 2005 Vill passa på att länka till min kompis som gillar märken. Michael Hansson <{POST_SNAPBACK}> Haha...fan vad kul! JAg har har varit hemma hos honom...vi ha dealat lite märken han och jag! Quote
Hotel Charlie One Posted September 27, 2005 Report Posted September 27, 2005 Fast vad gjorde ABU-märket där bland allt möperiet??? Quote
tgb1116 Posted September 27, 2005 Report Posted September 27, 2005 Gamla SWEDINT märket <{POST_SNAPBACK}> Den där har jag nog liggande ngnstans... nostaligiattack när BA03 nästan var över... Tala om vart jag ska skicka dem jag hittar. Pontus Quote
BA02 Posted September 28, 2005 Report Posted September 28, 2005 Fast vad gjorde ABU-märket där bland allt möperiet??? <{POST_SNAPBACK}> Det vet väl alla att ABU-fiskarna är en topphemlig del av försvaret. Oftast uppträder de i varierande uniformer, där västen och det dödliga spöt är den gemensamma nämnaren ! :P Quote
veteran Posted September 28, 2005 Report Posted September 28, 2005 Hejsan alla fredssoldater, Jag är på jakt efter några tygmärken och hoppas verkligen att några av er känner igen dessa. PMa mig om ni vet hur jag får tag på dessa. Sjukvårdsmärke från Bosnien Gamla SWEDINT märket Samtidigt skulle jag vilja starta en tråd för den så viktiga missionsmärkes tjänsten. Mer märken åt folket! <{POST_SNAPBACK}> Vill inte vara petig men sjukvårdsmärket på bilden använde vi i Somalia också. Alltså inte bara Bosnien. Har säkert använts på flera andra missioner också. Quote
Guest Free Willy Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Hejsan alla fredssoldater, Jag är på jakt efter några tygmärken och hoppas verkligen att några av er känner igen dessa. PMa mig om ni vet hur jag får tag på dessa. Sjukvårdsmärke från Bosnien Gamla SWEDINT märket Samtidigt skulle jag vilja starta en tråd för den så viktiga missionsmärkes tjänsten. Mer märken åt folket! <{POST_SNAPBACK}> Vill inte vara petig men sjukvårdsmärket på bilden använde vi i Somalia också. Alltså inte bara Bosnien. Har säkert använts på flera andra missioner också. <{POST_SNAPBACK}> Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar! Quote
alfie Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Hejsan alla fredssoldater, Jag är på jakt efter några tygmärken och hoppas verkligen att några av er känner igen dessa. PMa mig om ni vet hur jag får tag på dessa. Sjukvårdsmärke från Bosnien Gamla SWEDINT märket Samtidigt skulle jag vilja starta en tråd för den så viktiga missionsmärkes tjänsten. Mer märken åt folket! <{POST_SNAPBACK}> Vill inte vara petig men sjukvårdsmärket på bilden använde vi i Somalia också. Alltså inte bara Bosnien. Har säkert använts på flera andra missioner också. <{POST_SNAPBACK}> Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar! <{POST_SNAPBACK}> Visste väl att du var en sjukvårdswannabe!! Finns de kvar någonstans, någon som sitter på ett överflöd och vill sälja av några? Quote
AdamAdam Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar! <{POST_SNAPBACK}> Vad fyllde det märket för funktion? Sjukvårdspersonal ska enligt Genevekonventionen vara utmärkt med rött kors, men jag tycker att det där tygmärket ser för litet ut för att gälla som märkning? Nån folkrätts-expert kan säkert reda ut det. Såvitt jag har förstått bär sjukvårdspersonal i utlandstjänst normalt armbindel. Ett märke utöver det verkar alltså rätt onödigt. Dessutom verkar det lätt opraktiskt att ha röda korset fastsytt på jackan. Quote
The Swede Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Om jag inte minns fel så blev det märket förbjudet av just den anledningen på BA01, kan ha varit på BA03. The Swede Quote
alfie Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar! <{POST_SNAPBACK}> Vad fyllde det märket för funktion? Sjukvårdspersonal ska enligt Genevekonventionen vara utmärkt med rött kors, men jag tycker att det där tygmärket ser för litet ut för att gälla som märkning? Nån folkrätts-expert kan säkert reda ut det. Såvitt jag har förstått bär sjukvårdspersonal i utlandstjänst normalt armbindel. Ett märke utöver det verkar alltså rätt onödigt. Dessutom verkar det lätt opraktiskt att ha röda korset fastsytt på jackan. <{POST_SNAPBACK}> Finnarna kör väl ett betydligt mycket mindre märke som med hjälp av kardborre fästes på deras ytterplagg om inte jag missminner mig.... Quote
SISU Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Den sista miossionen som hade detta märke var Ba02 . Quote
BA02 Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Den sista miossionen som hade detta märke var Ba02 . <{POST_SNAPBACK}> Är inte detta samma märke ? Fotot är från SM12 Quote
SISU Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Alla Sjv killar o tjejer som rekade över Ba02-03 fick sprätta bort sina runda märken ! Så jag antog att detta förbud gällde alla missioner . Det kan ju vara en gammel yxa som tycker att det är smidigare med märke till tshirt änn en armbindel ...Ren spekulation _____________________________________________ Jag har hört en historia varför det förbjöds . Det var för likt Röda Korsets märke (RK märken ska tydligen alltid vara runda) Militärens Sjv märken ska vara fyrkantiga för att ej kunna förväxlas ! Quote
Tyrfing Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Farsan var på SM13 i Bosnien, ganska sent alltså, runt 2000-2001 och de hade fortfarande de runda Sjv-märkena. Quote
SISU Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 RK kom kanske på att det är mer än märket som skiljer FM o RK . Typ FM vapen o M90 uniform RK Inte vapen o inte M90 , ;) Quote
AdamAdam Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 (edited) Det var för likt Röda Korsets märke (RK märken ska tydligen alltid vara runda) Det röda korset är inte någon "logotyp" för organisationen RK. Korset är framför allt en internationell skyddssymbol som ger bäraren rättigheter och skyldigheter i enlighet med Genevekonventionen mm. Det är därför inte tillåtet, inte ens för RK själva, att använda ett rött kors i logotyper, förbandsmärken etc. Om man använder röda korset som utmärkning av sjukvårdspersonal eller -materiel måste man följa vissa regler (osäker på exakt hur de ser ut, detaljer finns i SjvR FM) angående storlek och utformning. Om märkena inte följer de reglerna, eller om man sätter röda kors på något som inte är folkrättsligt skyddat, så bryter man också mot internationell lagstiftning. Svenska Röda Korset får använda det röda korset i sin logotyp enbart om korset kombineras med texten "RödaKorset". Se redcross.se för exempel! Eftersom jag inte har stött på Röda Korsets hjälparbetare utomlands vet jag inte hur deras rent organisatoriska märkning ser ut tex i Bosnien. Någon som vet bättre? Såvitt jag kan se är märkena som det talas om här för små för att gälla som "skyddsmärkning", och då är de alltså regelvidriga. Å andra sidan har jag för mig att både tjecker och finnar hade liknande märken i Kosovo, så reglerna är förmodligen tänjbara. Inom parentes sagt så har jag själv i teorin kvalificerat mig för Haag-tribunalen, genom att vid ett tillfälle frakta en bytta potatissallad i ett rödakorsmärkt fordon. Tur för mig att de verkar vara upptagna med Milosevics mål. Edited October 3, 2005 by AdamAdam Quote
The Swede Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Inom parentes sagt så har jag själv i teorin kvalificerat mig för Haag-tribunalen, genom att vid ett tillfälle frakta en bytta potatissallad i ett rödakorsmärkt fordon. Tur för mig att de verkar vara upptagna med Milosevics mål. <{POST_SNAPBACK}> Hehe, vad hade dom då sagt om när vi åkte en skyttegrupp i en sjukvårdssisu mellan Varez och Tuzla. Quote
Guest Free Willy Posted October 5, 2005 Report Posted October 5, 2005 Då är jag en glad man...detta eftersom det efterlängtade sjv-märket är i min ägo igen. Dock är jag på fortsatt jakt efter ett SWEDINT märke...alltså det gamla. Yxor! Ta en titt i era lådor och hjälp mig. TAck på förhand. Sampan! Quote
tgb1116 Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 Fredrik, Hittade ett (till slut ) Skickade det tillsammans med lite annat smått & gott igår. /Pontus Då är jag en glad man...detta eftersom det efterlängtade sjv-märket är i min ägo igen. Dock är jag på fortsatt jakt efter ett SWEDINT märke...alltså det gamla. Yxor! Ta en titt i era lådor och hjälp mig. TAck på förhand. Sampan! Quote
Guest Free Willy Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 Synnerligen trevligt! Mycket tack! Quote
Guest Free Willy Posted October 11, 2005 Report Posted October 11, 2005 Tack alla som ställt upp och fixat mina märken...synnerligen tacksam. Quote
tgb1116 Posted October 11, 2005 Report Posted October 11, 2005 Skönt att de kom fram. Höftade duktigt när jag skulle bestämma hur många frimärken som behövdes /P Tack alla som ställt upp och fixat mina märken...synnerligen tacksam. Quote
Recommended Posts