Jump to content

Missionsmärken?

Guest Free Willy

Recommended Posts

Guest Free Willy

Hejsan alla fredssoldater,

Jag är på jakt efter några tygmärken och hoppas verkligen att några av er känner igen dessa. PMa mig om ni vet hur jag får tag på dessa.

Sjukvårdsmärke från Bosnien

Gamla SWEDINT märket

Samtidigt skulle jag vilja starta en tråd för den så viktiga missionsmärkes tjänsten.

Mer märken åt folket! :D

Jag är på jakt efter några tygmärken och hoppas verkligen att några av er känner igen dessa. PMa mig om ni vet hur jag får tag på dessa.

Gamla SWEDINT märket

Samtidigt skulle jag vilja starta en tråd för den så viktiga missionsmärkes tjänsten.

Mer märken åt folket! :camo:

Vill inte vara petig men sjukvårdsmärket på bilden använde vi i Somalia också. Alltså inte bara Bosnien. Har säkert använts på flera andra missioner också. :winner:

Guest Free Willy

Gamla SWEDINT märket

Mer märken åt folket! :wacko:

Vill inte vara petig men sjukvårdsmärket på bilden använde vi i Somalia också. Alltså inte bara Bosnien. Har säkert använts på flera andra missioner också. :wacko:

Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar! :clap:

Gamla SWEDINT märket

Mer märken åt folket! :wacko:

Vill inte vara petig men sjukvårdsmärket på bilden använde vi i Somalia också. Alltså inte bara Bosnien. Har säkert använts på flera andra missioner också. :)

Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar! :clap:

Visste väl att du var en sjukvårdswannabe!! :wacko:

Finns de kvar någonstans, någon som sitter på ett överflöd och vill sälja av några?

Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar!  :huh:

Vad fyllde det märket för funktion? Sjukvårdspersonal ska enligt Genevekonventionen vara utmärkt med rött kors, men jag tycker att det där tygmärket ser för litet ut för att gälla som märkning? Nån folkrätts-expert kan säkert reda ut det.

Såvitt jag har förstått bär sjukvårdspersonal i utlandstjänst normalt armbindel. Ett märke utöver det verkar alltså rätt onödigt. Dessutom verkar det lätt opraktiskt att ha röda korset fastsytt på jackan.

Okej...fel av mig...hade ingen aning så det var ett slängskott! På ett sätt tycker jag att det är synd att de tagit bort märket. Borde vara kvar!  :huh:

Vad fyllde det märket för funktion? Sjukvårdspersonal ska enligt Genevekonventionen vara utmärkt med rött kors, men jag tycker att det där tygmärket ser för litet ut för att gälla som märkning? Nån folkrätts-expert kan säkert reda ut det.

Såvitt jag har förstått bär sjukvårdspersonal i utlandstjänst normalt armbindel. Ett märke utöver det verkar alltså rätt onödigt. Dessutom verkar det lätt opraktiskt att ha röda korset fastsytt på jackan.

Finnarna kör väl ett betydligt mycket mindre märke som med hjälp av kardborre fästes på deras ytterplagg om inte jag missminner mig....

Alla Sjv killar o tjejer som rekade över Ba02-03 fick sprätta bort sina runda märken ! Så jag antog att detta förbud gällde alla missioner .

Det kan ju vara en gammel yxa som tycker att det är smidigare med märke till tshirt änn en armbindel ...Ren spekulation

Jag har hört en historia varför det förbjöds .

Det var för likt Röda Korsets märke (RK märken ska tydligen alltid vara runda)

Militärens Sjv märken ska vara fyrkantiga för att ej kunna förväxlas !

Det var för likt Röda Korsets märke (RK märken ska tydligen alltid vara runda)

Det röda korset är inte någon "logotyp" för organisationen RK. Korset är framför allt en internationell skyddssymbol som ger bäraren rättigheter och skyldigheter i enlighet med Genevekonventionen mm. Det är därför inte tillåtet, inte ens för RK själva, att använda ett rött kors i logotyper, förbandsmärken etc. Om man använder röda korset som utmärkning av sjukvårdspersonal eller -materiel måste man följa vissa regler (osäker på exakt hur de ser ut, detaljer finns i SjvR FM) angående storlek och utformning. Om märkena inte följer de reglerna, eller om man sätter röda kors på något som inte är folkrättsligt skyddat, så bryter man också mot internationell lagstiftning.

Svenska Röda Korset får använda det röda korset i sin logotyp enbart om korset kombineras med texten "RödaKorset". Se redcross.se för exempel! Eftersom jag inte har stött på Röda Korsets hjälparbetare utomlands vet jag inte hur deras rent organisatoriska märkning ser ut tex i Bosnien. Någon som vet bättre?

Såvitt jag kan se är märkena som det talas om här för små för att gälla som "skyddsmärkning", och då är de alltså regelvidriga. Å andra sidan har jag för mig att både tjecker och finnar hade liknande märken i Kosovo, så reglerna är förmodligen tänjbara.

Inom parentes sagt så har jag själv i teorin kvalificerat mig för Haag-tribunalen, genom att vid ett tillfälle frakta en bytta potatissallad i ett rödakorsmärkt fordon. Tur för mig att de verkar vara upptagna med Milosevics mål. :baskerFN:

Edited by AdamAdam

Inom parentes sagt så har jag själv i teorin kvalificerat mig för Haag-tribunalen, genom att vid ett tillfälle frakta en bytta potatissallad i ett rödakorsmärkt fordon. Tur för mig att de verkar vara upptagna med Milosevics mål.  :baskerPa:

Hehe, vad hade dom då sagt om när vi åkte en skyttegrupp i en sjukvårdssisu mellan Varez och Tuzla. :D

Guest Free Willy

Då är jag en glad man...detta eftersom det efterlängtade sjv-märket är i min ägo igen. Dock är jag på fortsatt jakt efter ett SWEDINT märke...alltså det gamla. Yxor! Ta en titt i era lådor och hjälp mig. TAck på förhand.

Sampan! :=o

Fredrik,

Hittade ett (till slut :lol:)

Skickade det tillsammans med lite annat smått & gott igår.

/Pontus

Då är jag en glad man...detta eftersom det efterlängtade sjv-märket är i min ägo igen. Dock är jag på fortsatt jakt efter ett SWEDINT märke...alltså det gamla. Yxor! Ta en titt i era lådor och hjälp mig. TAck på förhand.

Sampan! :)