Term Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Jag tror inte nbg kommer få träna i sverige med Cvagnar. Möjligt att de har en per pluton eller liknande så vagnspersonalen får mecka och pilla på den vagn som de ska använda på en tilltänkt insats. Men jag tror inte det finns pengar att ha 11-15 C/komp vagnar och öva med. Varför skulle man inte ha råd att öva med dom skarpa vagnarna för? Man har ju övat med C vagnarna inför LA missionerna! Och då hela kompaniet samtidigt! Sen om man använder exakt samma vagnar som vid insats är ju inte säkert men C lär det väl bli! Quote
Jocha Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Jag tror inte nbg kommer få träna i sverige med Cvagnar. Möjligt att de har en per pluton eller liknande så vagnspersonalen får mecka och pilla på den vagn som de ska använda på en tilltänkt insats. Att ha en C-vagn per pluton för att meka och pilla på vore ganska meningslöst då enligt den info som jag har enligt modifieringen är att man inte ändrat motorn eller pjäsen utan satt på extra pansar, ändrat om viss mtrl samt säkrat all mtrl i vagnen. Kan vara att man ändrat i motorn något för att orka denna extra vikt på ca 5 ton som C-vagnen har. Detta har jag ingen kunskap om utan det kan kanske någon annan flika in om. En fråga till nyutbildade vagnsbesättningar på strf90: Hur mycket får/fick ni hålla på med motorn? När jag gjorde min GU -98 fick vi officiellt inte göra något alls med motorn, men teknikerna sa till oss att vi skulle göra lättare arbete som de skulle göra (byta oljefilter och liknande). Quote
svalan Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 (edited) Jocha: För skytten är det en stor skillnad mellan B och C. Den betydande skillnaden är att strf9040C har 3P funktion. Detta kräver tid bakom knapparna. En annan är KSP58C som sitter takmonterad vilket kräver annat förfarande för VC och skytt. Kräver inte så mkt utbildning, men erfarenhet för att få den att funka bra. En tredje är att den senaste uppgraderingen av strf9040C har ny IRV (+CAN-buss) Kan inte svara för om alla 90-kompanier kommer rulla med strf9040C men det känns troligt att man kommer integrera strf9040B i eller efter T3. Du skriver att du tycker det verkar onödigt att ha en C-vagn per pluton, det kan jag inte hålla med om. Så gjorde man tex under IA03 och det är bättre än att inte få någon systemkunskap alls. Förresten, motorn är inte ändrad. Den har fortfarande 550hk. Term: Du kan inte jämnföra LA-utbildningen med NBG:s utbildning då en missionsutbildning är mycket kortare och resulterar i mkt färre körmil än vad en T3 gör. Edited April 15, 2007 by engan Quote
gidde Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Att ha en C-vagn per pluton för att meka och pilla på vore ganska meningslöst då enligt den info som jag har enligt modifieringen är att man inte ändrat motorn eller pjäsen utan satt på extra pansar, ändrat om viss mtrl samt säkrat all mtrl i vagnen. Kan vara att man ändrat i motorn något för att orka denna extra vikt på ca 5 ton som C-vagnen har. Detta har jag ingen kunskap om utan det kan kanske någon annan flika in om. En fråga till nyutbildade vagnsbesättningar på strf90: Hur mycket får/fick ni hålla på med motorn? När jag gjorde min GU -98 fick vi officiellt inte göra något alls med motorn, men teknikerna sa till oss att vi skulle göra lättare arbete som de skulle göra (byta oljefilter och liknande). Det e klart grabbarna ska ha C vagnarna. Men jag skulle inte bli förvånad om sverige har tagit i lite väl mycket, och kommer på att det kostar mer än vad det smakar. Du får göra allt som du kan läsa dig till i Iboken, rep arbete med motorn e det tekniker som sköter. Besättningarna ska som vanligt kontrollera så att problemen upptäcks i tid. Edit: Program om NGB .... Sändningstider: Ung svensk soldat SVT2 Söndag 15 apr 2007 kl 20.00 SVT2 Torsdag 19 apr 2007 kl 16.20 SVT2 Lördag 21 apr 2007 kl 11.25 Quote
Term Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 (edited) Jocha:Kan inte svara för om alla 90-kompanier kommer rulla med strf9040C men det känns troligt att man kommer integrera strf9040B i eller efter T3. Du skriver att du tycker det verkar onödigt att ha en C-vagn per pluton, det kan jag inte hålla med om. Så gjorde man tex under IA03 och det är bättre än att inte få någon systemkunskap alls. Förresten, motorn är inte ändrad. Den har fortfarande 550hk. Term: Du kan inte jämnföra LA-utbildningen med NBG:s utbildning då en missionsutbildning är mycket kortare och resulterar i mkt färre körmil än vad en T3 gör. Jag håller med dig att det inte går att jämföra men nån variant av det hela som du redan är inne på måste väl vara gångbart! Grabbarna måst ju iaf få känna på och få öva lite med C vagnarna! Edited April 15, 2007 by Term Quote
svalan Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Det håller jag verkligen med om! Min förhoppning är såklart att alla får möjligheten att utbildas på och öva med den mtrl som de ev. ska användas skarpt. Quote
Ekvall Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 (edited) Program om NGB .... Sändningstider: Ung svensk soldat SVT2 Söndag 15 apr 2007 kl 20.00 SVT2 Torsdag 19 apr 2007 kl 16.20 SVT2 Lördag 21 apr 2007 kl 11.25 Var det någon mer än jag som såg den? Tyckte att det var en av de bättre dokumentärerna om FM på länge, men det är inte så konstigt med tanke på vad man har att jämföra med (Kalla Fakta, Dragon X)... Jag upplevde den som väldigt saklig och grundlig, speciellt angånde hur Sveriges roll på den internationella arenan har förändrats och vad detta innebär. Problematiken med "de alltför unga och omogna soldaterna" och det förändrade mandatet iom NBG tas upp på ett balanserat sätt utan den vanliga "Hata FM!"-attityden. Mycket intressant! EDIT: Hoppsan! Det fanns visst redan en tråd om dokumentären... Edited April 15, 2007 by Ekvall Quote
Beck Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Program om NGB .... Sändningstider: Ung svensk soldat SVT2 Söndag 15 apr 2007 kl 20.00 SVT2 Torsdag 19 apr 2007 kl 16.20 SVT2 Lördag 21 apr 2007 kl 11.25 Var det någon mer än jag som såg den? Tyckte att det var en av de bättre dokumentärerna om FM på länge, men det är inte så konstigt med tanke på vad man har att jämföra med (Kalla Fakta, Dragon X)... Jag upplevde den som väldigt saklig och grundlig, speciellt angånde hur Sveriges roll på den internationella arenan har förändrats och vad detta innebär. Problematiken med "de alltför unga och omogna soldaterna" och det förändrade mandatet iom NBG tas upp på ett balanserat sätt utan den vanliga "Hata FM!"-attityden. Mycket intressant! Den befintliga tråden hittas här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29152 Quote
Krook Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Ja, precis. I den tråden snackas TV-reportaget som sådant, i den här tråden fortsätter vi med NBG specifikt. Att hänvisa till inslaget som källa för information är dock tillåtet. Några inlägg flyttade resp. raderade av mig. /Krook, Blågul Quote
Korpral Sundström Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Lite kuriosa ang kasernboende Under Nato/FN/EU mötet i Åre 2005 så fans det ett par tusen poliser som skulle stå för säkerheten samtidigt som det fanns ett regemente och en flygflotilj som precis hadde blivit nerlagda. Men poliserna fick inte bo i kasern, då polis facket sa nej det är för låg standard. Så istället fick dom bo på diverse hotel för ex antal tusen direkt från skatte betalarna Quote
Fästningstrollet Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Blev antagen som StfgrpC Luftburen Skvadron K3, någon annan som ska dit? Ska inte dit men jag såg på vakanslistan att det fanns en hel del tjänster dit. Undra om K3 har haft svårt att rekrytera från de egna leden. Luftburna; det var ju dom som var mest stridskåta på Regementet. Quote
Wärme Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Blev antagen som StfgrpC Luftburen Skvadron K3, någon annan som ska dit? Ska inte dit men jag såg på vakanslistan att det fanns en hel del tjänster dit. Undra om K3 har haft svårt att rekrytera från de egna leden. Luftburna; det var ju dom som var mest stridskåta på Regementet. På min pluton kommer det nog vara jävligt blandat, pluton chefen har gått mer på att hitta bra killar o soldater, sen går ju alla att lära att strida. Quote
Fästningstrollet Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Blev antagen som StfgrpC Luftburen Skvadron K3, någon annan som ska dit? Ska inte dit men jag såg på vakanslistan att det fanns en hel del tjänster dit. Undra om K3 har haft svårt att rekrytera från de egna leden. Luftburna; det var ju dom som var mest stridskåta på Regementet. På min pluton kommer det nog vara jävligt blandat, pluton chefen har gått mer på att hitta bra killar o soldater, sen går ju alla att lära att strida. Jo, jag kan tänka mig att de vill ha en blandning. Jag blev bara så överraskad att det va så många vakanser på de tjänsterna, K3 brukar ju ha en ganska hög andel som söker utlandstjänst annars. Quote
Wärme Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Blev antagen som StfgrpC Luftburen Skvadron K3, någon annan som ska dit? Ska inte dit men jag såg på vakanslistan att det fanns en hel del tjänster dit. Undra om K3 har haft svårt att rekrytera från de egna leden. Luftburna; det var ju dom som var mest stridskåta på Regementet. På min pluton kommer det nog vara jävligt blandat, pluton chefen har gått mer på att hitta bra killar o soldater, sen går ju alla att lära att strida. Jo, jag kan tänka mig att de vill ha en blandning. Jag blev bara så överraskad att det va så många vakanser på de tjänsterna, K3 brukar ju ha en ganska hög andel som söker utlandstjänst annars. Håller med, tycker de borde va hårt tryck på dom befattningarna, men kanske inte va så många sökande på just dom, eller så e dom kräsna, det var väl ca 7000 sökande till NBG. Alla kanske vill bli pansarpojkar. Quote
FRDF Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Läste i senaste military technology att de 24 finska AMV med AMOS kommer att vara slutlevererade under 2006-07.Kan detta tyda på att de kommer att ingå i deras understödskompani i NBG. Trode först att de skulle köra med deras 120mm Grk som är monterad på deras variant av Bv206. Nu är jag inte lika säker. Nej de kommer dom inte, var själv med som "försökskanin" inför NBG med de finska trupper där vi provade ut olika möjligheter och det blev ganska klart att AMOS inte på ganska länge kommer ha något att göra men NBG insatser, iaf. inte från finlands sida. Högst antagligen lär man nog bara se Patria XA-203 komma släpandes med en 120mm bebis efter sig (NOTE: AMOS kräver 12 månaders utbildning av manskap, vilket även det skulle dra ut på tiden ännu mera) Quote
buddhagbg Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Är datumet man skall infinna sig färdigt ännu? Det går ju att läsa sig till att man börjar med semester och inryck skall ske i augusti men finns det något datum för detta ännu? Skulle vara bra att veta när man skall planera sin semester hur lång semester man har! Quote
baang Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Är datumet man skall infinna sig färdigt ännu? Det går ju att läsa sig till att man börjar med semester och inryck skall ske i augusti men finns det något datum för detta ännu? Skulle vara bra att veta när man skall planera sin semester hur lång semester man har! Det jag fick veta var att man ska infinna sig nån av de första dagarna i juli, som jag förstod det för läkarkoll och säga hej, sen har man semester till augusti. Det här gällde P7 revingehed, all info jag fått, skulle komma brev med mer information om någon vecka. Quote
Isse Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Är datumet man skall infinna sig färdigt ännu? Det går ju att läsa sig till att man börjar med semester och inryck skall ske i augusti men finns det något datum för detta ännu? Skulle vara bra att veta när man skall planera sin semester hur lång semester man har! Det jag fick veta var att man ska infinna sig nån av de första dagarna i juli, som jag förstod det för läkarkoll och säga hej, sen har man semester till augusti. Det här gällde P7 revingehed, all info jag fått, skulle komma brev med mer information om någon vecka. Jag fick också ett datum när jag skulle infinna mig vid LedR, det handlar om 2 dagar som jag fattar det som när man ska göra läkarkontroll och säga hej som baang säger. När jag pratade med Plutch så sa han att semestern var ca två och en halv vecka. Quote
Term Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 (edited) Jag fick också ett datum när jag skulle infinna mig vid LedR, det handlar om 2 dagar som jag fattar det som när man ska göra läkarkontroll och säga hej som baang säger. När jag pratade med Plutch så sa han att semestern var ca två och en halv vecka. Stämmer ganska bra förutom att vi har tre veckors semester! Och att det verkar som att man ska göra läkarundersökningen före inryck?!? Efttersom den är sista spärren före anställning! Men vid inryck i början av juli så fattar jag det som att vi får träffa alla i enheten, får en massa info, blir tilldelade vårat boende och hämta ut viss personlig mtrl?!? Detta gäller Sambandskomp på LedR! Exakt hur det är för andra enheter vet jag inte? Edited April 18, 2007 by Term Quote
Beck Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Jag fick också ett datum när jag skulle infinna mig vid LedR, det handlar om 2 dagar som jag fattar det som när man ska göra läkarkontroll och säga hej som baang säger. När jag pratade med Plutch så sa han att semestern var ca två och en halv vecka. Stämmer ganska bra förutom att vi har tre veckors semester! Och att det verkar som att man ska göra läkarundersökningen före inryck?!? Efttersom den är sista spärren före anställning! Men vid inryck i början av juli så fattar jag det som att vi får träffa alla i enheten, får en massa info, blir tilldelade vårat boende och hämta ut viss personlig mtrl?!? Detta gäller Sambandskomp på LedR! Exakt hur det är för andra enheter vet jag inte? Hur knökig tror ni läkarkontrollen är? Är det bara för att kolla syn/hörsel som vilken rutinkontroll som helst? Quote
Korpral Sundström Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 Kolla alla funktioner, ta blod prov, eventuella vacin, Syn och hörsel. kolla upp så att man är fullt frisk helt enkelt. Så var det iall fall på EN Quote
Isse Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 @Term Vänta nu, menar du att man ska göra läkarundersökningen innan man kommer till förbandet?!. Det är väl under de två "mysdagarna" i början på juli, som detta ska hända som jag fattar det som eller är jag helt ute och cyklar då? Anställningen börjar väl då också med detsamma som man rycker in där? Quote
Krook Posted April 18, 2007 Report Posted April 18, 2007 LYSTRING! Avtalet och villkoren för anställning i NBG har en egen tråd sedan gammalt: Nytt avtal för beredskapssoldater och reservofficerare i NBG. Så diskutera villkoren i den tråden. *Flyttar lite inlägg* /Krook, blågul Quote
Beck Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 (edited) La svarskuvertet på posten idag, spännande! Har försökt på tag i en kille på Pers på LedR, S1 hela veckan för att fråga om läkarundersökningen. När och hur den ska göras. Tänkte också fråga exakt hur boenden kommer gå till och vad det kommer kosta osv. Kan skriva lite info här sen om jag får tag i honom! Vi syns på S1 i sommar om inget går snett på hälsoundersökningen! edit. stavning Edited April 19, 2007 by Beck Quote
Isse Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 (edited) @Beck Det tycker jag absolut att du ska göra. Men är det inte så att läkarundersökningen ska ske i samband med inrycket i början av Juli? Edit: Ska själv till LedR. Edited April 19, 2007 by Isse Quote
Riffel tittaren Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 @BeckDet tycker jag absolut att du ska göra. Men är det inte så att läkarundersökningen ska ske i samband med inrycket i början av Juli? Edit: Ska själv till LedR. Läs papprena du fick i kuvertet!! Där framgår att du ska göra en läkarundersökning innan inryck! Undersökningen ligger till gund för om du skall anställas eller ej! Quote
Beck Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 Läs papprena du fick i kuvertet!! Där framgår att du ska göra en läkarundersökning innan inryck! Undersökningen ligger till gund för om du skall anställas eller ej! Det som står i mina papper är ungefär Icke FM-anställd personal - genomför 'Läkarundersökning Anställning, Hälso/sjö, Utlandstjänst mm' inkl hörseltest vid närmaste förband Resultatet dokumenteras på en blankett "bedömning av tjänstbarhet" och ska se skickas till LedR. Quote
Isse Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Läs papprena du fick i kuvertet!! Där framgår att du ska göra en läkarundersökning innan inryck! Undersökningen ligger till gund för om du skall anställas eller ej! Det som står i mina papper är ungefär Icke FM-anställd personal - genomför 'Läkarundersökning Anställning, Hälso/sjö, Utlandstjänst mm' inkl hörseltest vid närmaste förband Resultatet dokumenteras på en blankett "bedömning av tjänstbarhet" och ska se skickas till LedR. Jo så står det, det står också att man ska göra detta vid närmaste förband. Är det ur detta man ska utläsa att man ska göra läkarudersökningen innan inrycket? Quote
Term Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 @Term Vänta nu, menar du att man ska göra läkarundersökningen innan man kommer till förbandet?!. Det är väl under de två "mysdagarna" i början på juli, som detta ska hända som jag fattar det som eller är jag helt ute och cyklar då? Anställningen börjar väl då också med detsamma som man rycker in där? @Isse Jag pratade med min Komp C på Sambandskompaniet och han gav mig den infon i tisdags! Mer info kommer ut hoppas jag?!? Quote
Term Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Läs papprena du fick i kuvertet!! Där framgår att du ska göra en läkarundersökning innan inryck! Undersökningen ligger till gund för om du skall anställas eller ej! Det som står i mina papper är ungefär Icke FM-anställd personal - genomför 'Läkarundersökning Anställning, Hälso/sjö, Utlandstjänst mm' inkl hörseltest vid närmaste förband Resultatet dokumenteras på en blankett "bedömning av tjänstbarhet" och ska se skickas till LedR. Jo så står det, det står också att man ska göra detta vid närmaste förband. Är det ur detta man ska utläsa att man ska göra läkarudersökningen innan inrycket? Nja det är ju lite luddigt måste jag hålla med dig om. Men som jag också skrivit i annan tråd så fick jag detta bekräftat av Kompanichef på Sambandskompaniet, LedR i tisdags! Han sa också att det kommer en hel del matnyttig info inom kort bara han har fått alla mail adresser! Detta gäller dock bara Sambandskompaniet på LedR! Men det han sa om läkarunderökningen var att om man skulle till Enköping på läkarundersökningen så skulle man ringa Försvarshälsan på angivet nummer i pappersbunten man fick och boka tid! Han sa också att man får reseersättning för billigaste färdsätt till läkarundersökningen! Spar kvittona! Quote
Recommended Posts