Jump to content

Egna eldhandvapen vid mobilisering


UAV

Recommended Posts

Så länge man ska ha 9mm så torde det inte vara några problem att få fram...

1. Underhållstjänsten kommer knappast att tillhandahålla udda ammunition till vapen som inte ska finnas på förbandet.

2. Det spelar i alla fall mindre roll eftersom sannorlikheten för att man behöver använda pistolen är minimal.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Släpa med sig jaktapen till förbanden ter sig tämligen meningslöst. Däremot om man har en pistol eftersom försvarsmakten (i varje fall tidigare) inte gav ut sådana till nästan några förband. Jämför med att var och varannan soldat i de flesta utländska arméer har en.

Sen vad man får och inte får. Bryter det mot Genevé konventionen? nope. Ta med dig. Försvarets reglementen är inte nåt

Jaha, så där kommer du med din pistol och tre fulla magasin.... Vad gör du när du skjutit upp dina magasin? För som du säger så finns det få svenska förband som får ut pistol och amtilgången är därefter.

 

Påstod inget annat.

Om man släpar med sig ett vapen så får man nog allt ha med sig am till det. Är inte så svårt att ha ett antal hundra bulor hemma.

Link to comment
Share on other sites

Tja, har jag mina tre mag får jag använda den så länge jag kan. Antagligen ett sekundärt vapen, som inte kommer att användas speciellt ofta. Och måste jag använda det så är jag glad för varje kula som finns.

 

Syftet att släpa med saker som det inte finns BOA på är ju att komplettera eventuell utrustning som inte finns i listorna. Precis som folk gör idag. I händelse av det totala kriget tror jag inte riktigt att den motivationen minskar. Förväntar mig nästan att mina soldater kommer att ta med sig saker som kan komma att behövas.

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid fått höra att egna medtagna vapen INTE får användas vid tjänstgöring i FM. Folkrätten säger kanske inget specifikt om det här när det gäller "Fria Kriget", men jaktgevär och egen pistol/revolver i tjänstgöring som soldat är IG.

 

Om jag tar med ett eget vapen för att skydda min egen mobilisering, så att säga, så gäller säkert samma lagar och regler som i samhället i övrigt. Vad man sedan gör i fråga om lagtrots mm för att det är fuktionellt är väl upp till det egna omdömet och jag har svårt att tro att man blir polisanmäld om man inställer sig som "nyckelperson" till mobilisering med en egen beväpning -som man självfallet avvecklar när man fått ut sitt tjänstevapen.

 

Värt att tänka på är att jaktammunition och annan hålspets/mjukspets-ammo INTE är tillåtet i Konventionen!

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid fått höra att egna medtagna vapen INTE får användas vid tjänstgöring i FM. Folkrätten säger kanske inget specifikt om det här när det gäller "Fria Kriget", men jaktgevär och egen pistol/revolver i tjänstgöring som soldat är IG.

 

Om jag tar med ett eget vapen för att skydda min egen mobilisering, så att säga, så gäller säkert samma lagar och regler som i samhället i övrigt. Vad man sedan gör i fråga om lagtrots mm för att det är fuktionellt är väl upp till det egna omdömet och jag har svårt att tro att man blir polisanmäld om man inställer sig som "nyckelperson" till mobilisering med en egen beväpning -som man självfallet avvecklar när man fått ut sitt tjänstevapen.

 

Värt att tänka på är att jaktammunition och annan hålspets/mjukspets-ammo INTE är tillåtet i Konventionen!

Givetvis skall vi följa de regler och lagar som finns så långt vi kan, men hotas min egen mobilisering, familj eller liknande av vodkavrålande antagonister och min Glock/studsare kan avhysa det hotet, så gör jag mitt yttersta för att så skall ske.

 

Och såvida inte CSI Mockba undersöker eventuella krigsskador på producerade lik under krigets gång eller när Fi har fallit, så tror jag ingen djävel bryr sig.

 

Dessutom gissar jag att en hyfsad studsare med tillhörande bra skytt, kan göra en del nytta för förbandet, P/TOEM eller inte.

 

Är det krig så är det krig, och den som viftar med reglementen i blyregnet kan vara i riskzonen att bli en smula ignorerad från åtminstone min sida.

Edited by Apone
Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid fått höra att egna medtagna vapen INTE får användas vid tjänstgöring i FM. Folkrätten säger kanske inget specifikt om det här när det gäller "Fria Kriget", men jaktgevär och egen pistol/revolver i tjänstgöring som soldat är IG.

 

Om jag tar med ett eget vapen för att skydda min egen mobilisering, så att säga, så gäller säkert samma lagar och regler som i samhället i övrigt. Vad man sedan gör i fråga om lagtrots mm för att det är fuktionellt är väl upp till det egna omdömet och jag har svårt att tro att man blir polisanmäld om man inställer sig som "nyckelperson" till mobilisering med en egen beväpning -som man självfallet avvecklar när man fått ut sitt tjänstevapen.

 

Värt att tänka på är att jaktammunition och annan hålspets/mjukspets-ammo INTE är tillåtet i Konventionen!

Givetvis skall vi följa de regler och lagar som finns så långt vi kan, men hotas min egen mobilisering, familj eller liknande av vodkavrålande antagonister och min Glock/studsare kan avhysa det hotet, så gör jag mitt yttersta för att så skall ske.

 

Och såvida inte CSI Mockba undersöker eventuella krigsskador på producerade lik under krigets gång eller när Fi har fallit, så tror jag ingen djävel bryr sig.

 

Dessutom gissar jag att en hyfsad studsare med tillhörande bra skytt, kan göra en del nytta för förbandet, P/TOEM eller inte.

 

Är det krig så är det krig, och den som viftar med reglementen i blyregnet kan vara i riskzonen att bli en smula ignorerad från åtminstone min sida.

 

Självfallet är det exakt som du skriver. Tillämpningen av svensk vapenlagstifning i ett mobiliseringsläge är sannolikt inte speciellt skarp. Jag har dock hört från både instruktörer och förmän att medtagna egna vapen SKALL kvarlämnas på mob-platsen och inte får medföras i sjävla verksamheten. Så låter det i brinnande fred, men ljudet kanske skiftar i skällan när kriget kommer? Se för fan bara till att du har ett vapen med tillhörande ammunition som inte är i konflikt med Genevekonventionen om du skulle ha oturen att bli krigsfånge!

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid fått höra att egna medtagna vapen INTE får användas vid tjänstgöring i FM. Folkrätten säger kanske inget specifikt om det här när det gäller "Fria Kriget", men jaktgevär och egen pistol/revolver i tjänstgöring som soldat är IG.

 

Om jag tar med ett eget vapen för att skydda min egen mobilisering, så att säga, så gäller säkert samma lagar och regler som i samhället i övrigt. Vad man sedan gör i fråga om lagtrots mm för att det är fuktionellt är väl upp till det egna omdömet och jag har svårt att tro att man blir polisanmäld om man inställer sig som "nyckelperson" till mobilisering med en egen beväpning -som man självfallet avvecklar när man fått ut sitt tjänstevapen.

 

Värt att tänka på är att jaktammunition och annan hålspets/mjukspets-ammo INTE är tillåtet i Konventionen!

Givetvis skall vi följa de regler och lagar som finns så långt vi kan, men hotas min egen mobilisering, familj eller liknande av vodkavrålande antagonister och min Glock/studsare kan avhysa det hotet, så gör jag mitt yttersta för att så skall ske.

 

Och såvida inte CSI Mockba undersöker eventuella krigsskador på producerade lik under krigets gång eller när Fi har fallit, så tror jag ingen djävel bryr sig.

 

Dessutom gissar jag att en hyfsad studsare med tillhörande bra skytt, kan göra en del nytta för förbandet, P/TOEM eller inte.

 

Är det krig så är det krig, och den som viftar med reglementen i blyregnet kan vara i riskzonen att bli en smula ignorerad från åtminstone min sida.

 

Självfallet är det exakt som du skriver. Tillämpningen av svensk vapenlagstifning i ett mobiliseringsläge är sannolikt inte speciellt skarp. Jag har dock hört från både instruktörer och förmän att medtagna egna vapen SKALL kvarlämnas på mob-platsen och inte får medföras i sjävla verksamheten. Så låter det i brinnande fred, men ljudet kanske skiftar i skällan när kriget kommer? Se för fan bara till att du har ett vapen med tillhörande ammunition som inte är i konflikt med Genevekonventionen om du skulle ha oturen att bli krigsfånge!

 

Det är ju som alltid i Sverige.

Vi har inte varit i krig på 300 år så reglementet går över allt annat och verkligheten skall anpassas till kartan etc.

Blir det krig kan man garantera att folk som har vapen hemma kommer plocka med sig. (Enklast är det ju om man har en 7,62 studsare...) Precis som de kommer släpa med sig termosar, sovsäckar, plastskynken eller vad de nu kan komma på att de behöver (personligen skulle jag skaffat fram saker att bygga om mina chefsgrupps bandvagnar med vilket inte är tillåtet heller).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...