Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 2 months later...
Posted

Okej, det kommer låta väldigt newbie då jag inte vet ett svatt om artelleri o stora puffror.

Under vk2 hade ju ryssarna något typ av raket-artelleri (?), som jag har för mig kallades stalin-orglar (stavning?). Effekten av dessa vet jag inget om, men ljudet av de var väldigt "hemskt" och bröt ner tyska soldater psykiskt.

Någon som har mer info?

Posted

@Hjelm

Sök på Stalinorgel eller Z3521 BM13 Katjusha - Stalins Organ så får du reda på en hel del.

Effekten från Stalinorglarna var väl sådär. Stor psykologisk verkan, men splitterkroppen bestod av gjutjärn, vilket gav få men stora splitter. Dessa splitter sabbade fordon rätt så rejält, men hade man dykt i skydd så var väl överlevnadschanserna goda, om man inte fick ett av splittren i kroppen. Då skall det enligt uppgift varit rätt så kört.

Posted
@Hjelm

Sök på Stalinorgel eller Z3521 BM13 Katjusha - Stalins Organ så får du reda på en hel del.

Effekten från Stalinorglarna var väl sådär. Stor psykologisk verkan, men splitterkroppen bestod av gjutjärn, vilket gav få men stora splitter. Dessa splitter sabbade fordon rätt så rejält, men hade man dykt i skydd så var väl överlevnadschanserna goda, om man inte fick ett av splittren i kroppen. Då skall det enligt uppgift varit rätt så kört.

Katjusha, så var det! Hittade massa info, intressant. Langar in en bild när jag ändå är igång.

bm31.jpg

Vore jävligt intressant att höra ljudupptagning, men det är väl svårt att finna.

Tack ändå

Posted

@Hjelm

Katjusha, så var det! Hittade massa info, intressant. Langar in en bild när jag ändå är igång.

bm31.jpg

Vore jävligt intressant att höra ljudupptagning, men det är väl svårt att finna.

Tack ändå

Man har ju hört ljudet när dom avfyras många ggr och det låter imponerande men det kan ju knappast ha påverkat tyskarna flera km bort. Däremot har jag aldrig hört ljudet som var orsaken till de tyska soldaternas nervsammanbrott, dvs ljudet när raketerna susar mot dig och slår ned runt omkring. En sådan ljudupptagning är väl dock väldigt sällsynt antar jag :blink:

Posted

Sverige provade en raketartilleripjäs på Bv206-chassi. Vet inte hur det gick, borde väl varit smidigare att köpa MLRS/MARS. Så idén lever och frodas, även på gamla västsidan. Finnarna har väl en del, ryskt givetvis, som kårartilleri tror jag.

Posted
Tyska LARS systemet var den som provades på 206 chassi (114mm om jag minns korrekt). Inte överdrivet imponerande.

Så var det, ja. LARS = Leichte ArtilleriRakete System?

Posted

Ja minns tyvärr inte så mycket info om den här kanonen, så om någon vet mer så skulle det vara kul att veta om tyskarna använde dessa kanoner på fler ställen än när de bombaderade Maginot linjen.

img25324iw.th.jpg

img25313ex.th.jpg

Posted
Den som sa att allt är avhemligat ljuger eller talar utan att veta.

Det planerade användningsområdet för svenska klng var de

sovjetiska utskeppningshamnarna. Svärmar av Lansen skulle

bana väg för ett antal plan med klng. Som bonusplan tillkom

bkan med klng (det är svårt att göra vapen i den kalibern,

den delen låg långt fram i tiden) för försvar av Norrland.

Den delen är avhemligad.

Jag älskar den svenska förkortningen, klng. Smaka på ordet bara

så fel det ligger i munnen.

Hmm... jag kan inte låta bli att undra kring vad Sovjets motdrag skulle bli till en svensk Enloa Gay över Paldiski under sent 60-tal. Grabbarna i Stavka hade nog lite större täckning på den termonukleära checkboken än Firma Erlander & Skjöld.

Posted

Vad var kalibern på kanonerna i bodens fästning..har för mig att det bara var ett "par" år sedan man sköt med dessa för sista gången

Posted
Vad var kalibern på kanonerna i bodens fästning..har för mig att det bara var ett "par" år sedan man sköt med dessa för sista gången

Kanonerna i Bodens fästning hade 12cm kaliber. Vissa av forten hade ursprungligen 15cm haubitsar som huvudbeväpning men åtminstone Rödbergsfortet fick dessa utbytta mot 12cm kanon m/24 från skrotade jagare på 70-talet. Minns jag rätt så togs det andra fortet med haubitsar ur bruk ungefär samtidigt, så det har kvar sin ursprungsbestyckning.

Rödbergsfortet, som var det sista av forten som ingick i krigsorganisationen, sköt sista gången nyårsafton 1997 (eller var det 1998?). Då sköt man bort en hel del av övningsammunitionen i en sista eldfest.

Posted
Hmm... jag kan inte låta bli att undra kring vad Sovjets motdrag skulle bli till en svensk Enloa Gay över Paldiski under sent 60-tal. Grabbarna i Stavka hade nog lite större täckning på den termonukleära checkboken än Firma Erlander & Skjöld.

Sovjets "no-first-use"-deklaration har nog aldrig varit något att lita på.

Om Sverige hade haft tillgång till kärnvapen som skulle kunna användas

mot deras utskeppningshamnar så skulle med mycket stor sannolikhet

de slå till först mot vårt attackflyg. Kärnvapen mot kärnvapen så att

säga. Jag har läst en del äldre doktrindokument från Sovjet som beskriver

hur de skulle slå mot Västtyskland. Där var det nukleärt som gällde från

första stund för att slå ut västs flygförmåga och taktiska arsenal. Use them

or loose them som vi säger.

Posted (edited)
Grabbarna i Stavka hade nog lite större täckning på den termonukleära checkboken än Firma Erlander & Skjöld.

:clap:

Var får du allt ifrån?

:worthy:

(Fast Sköld var väl inte försvarsminister i någon av Tages regeringar...? ;) )

Edited by Vysotskij
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Apropå svenska klng så fattade Erlander på 60-talet det ekonomipristagaren Schelling ägnade sin Nobelföreläsning åt att förklara.

Den som ser igenom föreläsningen behöver aldrig mer fråga vad man ska med nationalekonomi till. ;)

Edited by Vysotskij
Posted
Amerikanarnas 280 mm atomkanon får nog räknas in bland

de tunga grabbarna även om det bara finns några få pjäser

kvar på museum (trist nog får man inte komma in på Kirtland AFB

längre, de har ett ex). Den har två trailerdragare, en i varje ände,

som lyfter hela pjäsen vid förflyttning.

Atomkanon 1

Atomkanon 2

Ursäkta språket, men fy f..n vilka prylar. Allt med Kärnvapen ger mej kalla ådror. 8-/

Posted

Tyskarna använde under andra världskriget minst två järnvägskanoner. Den första kallades kanone 12 och var en 21cm järnvägskanon som med sina 107kg tunga granater kunde nå från norra frankrike till Kent i södra England. Den andra jag känenr till är fete gustav eller grosse gustaf (eller något liknande) på tyska. Fete gustav var en järnvägskanon som gick på ett dubbelt järnvägs spår. Den hade en kaliber av 81,3cm, ett 39,6 meter långt eldrör, vägde 1500 ton, sköt iväg projektiler med en vikt av ca. 7056kg och kunde slå hål på antingen ca. 6 meter betong eller ca. 4,2 meter pansar. Fete gustav utvecklades av Krupp familjen som legat bakom kanoner som kanone 12, Långe Max och tjocka Bertha, för att slå hål på den franska Maginot linjen med dess ca. 320km långa betong tunnlar som ibland fanns ända upp till 50-60 meter under jordytan.

Posted

Fete gustav hann aldrig användas mot maginotlinjen men den hann skjuta ca. 37 granater mot ryska Sevastopol. Varje granat gjorde en krater med en diameter av ca. 30 meter och ett djup av ca. 30. Asså fatta!!!! 30 meter!!!!!!!!!!!!!! Man kan ju gömma en buss där nere och aldrig få se den igen.

Posted

Det 21 cm kustartilleri av skoda modell som står på beredskapsmuseet var flyttbart om än med möda. det krävdes färdiga eldställningar och lång förberedelse så i praktiken var det nog fast hehe.

Posted
Det 21 cm kustartilleri av skoda modell som står på beredskapsmuseet var flyttbart om än med möda. det krävdes färdiga eldställningar och lång förberedelse så i praktiken var det nog fast hehe.

Jamen, det var aldrig något probelm. Det fanns redan färdiga eldställningar lite varstanns och rekordet för att gruppera pjäsen var, om minnet inte sviker mig, 58 minuter blankt... :clap: