Jump to content
Sign in to follow this  
Nordman

Stora kanoner

Recommended Posts

Jag såg på discovery för ett bra tag sedan om kanoner och vapensystem. Då visaden en film om "stora kanoner" de som var 160 cm kaliber mm.

Men jag söker främst en som är stillastående pjäs som har en räckvidd på 160km.

Jag är även intresserad av namnen och information om andra kanoner som tex. Big bertha.

Hur är det i dagsläget. Vilken kaliber är störst på stridsvagnar och artelleri mm?

Eventuella felskrivningar beror på den korta tid jag har på mig att skriva här på jobbet. Gha!

/ Hallqvist :)

Hur är det i dagsläget. Vilken kaliber är störst på stridsvagnar och artelleri mm?/ Hallqvist :)

US Army har en 21 cm (8 inch) bandhaubits M110 (tror den är operativ fortf.) och Sovjetunionen hade en 24 cm bandgranatkastare (finns säkert kvar i ryska armén). Spanien har 30 cm kustartilleri (fast) läste jag i FBU Befäl, dock osäker på kalibern på denna. Har för mig att det var en Vickers.

Mina nie ören

Om jag inte minns fel står det batterier med 30cm kanoner (tror det är gamla fartygstorn med tillhörande beväpning) i Sevastopol.

De största pjäserna som är "aktiva" idag torde vara 406mm kanonerna på USNs kvarvarande två slagskepp. Fast de är en pappersprodukt, de fartygen kommer aldrig mer att komma i aktiv tjänst.

Spanien har faktiskt 38cm fast KA kvar som provskjuts någon gång om året. Är ett kostnadseffektivt sätt att hävda sin auktoritet i Gibraltarsundet...

Spanien har faktiskt 38cm fast KA kvar som provskjuts någon gång om året. Är ett kostnadseffektivt sätt att hävda sin auktoritet i Gibraltarsundet...

Ahh..38 cm var det, ja. Känns som jag borde kunnat det, BJE.

Ahh..38 cm var det, ja. Känns som jag borde kunnat det, BJE.

Du är förlåten. Inte ditt fel att du sysslade med fjolligt rörligt KA. :)

Ingenjörsgeniet Gerald Bull blev ju mördad, troligtvis för att han arbetade med att bygga en super kanon åt Irak.

The cannon which propelled the Martlet to the high atmosphere was the creation of Gerald Bull, a Canadian engineer who specialized in the design of cannon. From the US Navy Bull obtained two cannon of the type used by battleships, with a 16-inch (40 cm) caliber, and combined them end-to-end to create a single tube of nearly twice the length. The cannon was mounted on the island of Barbados and fired nearly vertically, over the ocean.

To reduce air resistance, the 200-lb Martlet vehicle was given a smaller diameter than 16 inches, with wooden blocks filling the space between it and the barrel. Because the payload and attachments were about 10 times lighter than the regular 16-inch shell, the acceleration was much larger, about 25,000 g: electric circuits had to be encased in plastic to resist the great forces. The peak altitude was extended (by 4 miles), by pumping out most of the air in the gun barrel before the shot. When the cannon fired--its loud bang was heard all over Barbados--the airtight cover over the muzzle was blown away and the Martlet rose into the high atmosphere, to altitudes of 80-90 miles.

http://www.globalsecurity.org/org/news/2002/021106-gun.htm

http://www.iki.rssi.ru/magbase/REFMAN/STARGAZE/Smartlet.htm

Jag hittade en liknande. Den som jag menade som största var så stor att den inte gick att flytta. så den användes aldrig.

Men det som jag hittade som var närmast var den 80cm "Gustav" (Dora)

The largest gun ever built had an operational career of 13 days, during which a total of 48 shells were fired in anger. It took 25 trainloads of equipment, 2000 men and up to six weeks to assemble.

Hittade den information på denna sida -> http://www.railwaygun.co.uk/

Finns även lite information här -> http://user.mc.net/~hawk/biggun.htm

Snacka om vapenvård. Krypa in i eldröret med ett stort lagan och tolv burkar vapenfett :)

/ :baskerHV:

[uS Army har en 21 cm (8 inch) bandhaubits M110 (tror den är operativ fortf.)

M110 är inte operativ längre, det grövsta eldrörs artilleriet i USA är därför 155 mm.

Snacka om vapenvård. Krypa in i eldröret med ett stort lagan och tolv burkar vapenfett :)

Finns många sådana bilder från slagskeppen, någon "mindre omfångsrik" sjöman tittar ut ur eldröret efter att ha vårdat dess inre.

Hade man tjänst på sådant fartyg kan det kanske tänkas att man såg till att vara tillräckligt omfångsrik för att inte passa i eldröret. :baskerHV:

Du är förlåten. Inte ditt fel att du sysslade med fjolligt rörligt KA. :baskerHV:

Jahaja, "fjolligt rörligt KA"... Jaja, nu blir vi aldrig vänner igen! :)

Och M110 exportades väl även till Storbrittaninen, Grekland och nå´t till, de kanske har den operativ? Eller 175mm bandkanon M107, den hade ju Israel bl. a? Någon kanske har den operativ, vad tror du, Jonte72?

Edited by C 2.a pjäs

Ingenjörsgeniet Gerald Bull blev ju mördad, troligtvis för att han arbetade med att bygga en super kanon åt Irak.

Några delar av Bulls kanon fanns i alla fall tidigare i ett museum utanför Portsmouth.

http://www.royalarmouries.org/extsite/view.jsp?sectionId=83

När jag var där för ett par år sedan så låg en eller två sektioner precis innanför öppningen till ett stort tält med en mängd artilleripjäser. Jag klev förbi rören och tänkte nå't i stil med "Konstigt att det ligger några bitar av en pipe-line här och skräpar - typiskt engelsmän". Jag kunde helt enkelt inte föreställa mig att det var delarna till ett eldrör. Det var först när jag skulle gå ut som jag såg skylten som berättade vad det var för något.

Museet i fråga rekomenderas!

Några delar av Bulls kanon fanns i alla fall tidigare i ett museum utanför Portsmouth.

Vill minnas att Bull tillverkade kanonen (åtminstone en av dem) genom att sätta ihop två reserveldrör till Iowa-slagskeppen (16" Mk 7). Det skulle i så fall ha gått till så att han lät svetsa ihop rören mynning mot mynning, och alltså fick en dubbelt så lång kanon.

En sån här har jag klättrat på i Petersburg.

Nästan lika fin som ZSU-23-4. Och garanterat grovkalibrigare.

EDIT: Kan väl lägga till den pjäs som C 2. pjäs refererade till också. Fast 2S4 är ingen kanon.

Edited by Vysotskij

@AdamKalle

Det är nog inte samma projekt.

Jag är inte särskilt hemma på Bull och hans kanoner och eftersom jag inte fattade att de här röret var en del till en av hans skapelser så hann jag knappt titta på det.

Men det såg helt enkelt ut som en sektion till vilken pipe-line som helst. Ett blankt stålrör med skruvflänsar i ändarna. Som jag minns det så var längden sådär en 5 meter, insidan helt slät och kalibern var så stor att man hade kunnat åla sig igenom.

Jag har för mig att man försökte smuggla in delarna i Irak som just oljeledningar och efter att ha sett en av sektionerna så kan jag bara säga att jag är förvånad över att smugglingen avslöjades. Det måste ha varit en sällsynt vaken tullare som var i tjänst den dagen.

Tillägg:

Skam den som ger sig!

Jag hittade en sida på Internet med ett foto från museet i Fort Nelson utanför Portsmouth:

http://html2.free.fr/canons/saddam.htm

Himla bra museum, som sagt var.

Edited by uoff

Jag hittade en liknande. Den som jag menade som största var så stor att den inte gick att flytta. så den användes aldrig.

Men det som jag hittade som var närmast var den 80cm "Gustav" (Dora)

The largest gun ever built had an operational career of 13 days, during which a total of 48 shells were fired in anger. It took 25 trainloads of equipment, 2000 men and up to six weeks to assemble.

Hittade den information på denna sida -> http://www.railwaygun.co.uk/

Finns även lite information här -> http://user.mc.net/~hawk/biggun.htm

/ :/

Schwere Eisenbahnkanone Dora är VACKER!!!

En bataljon till kanonservis :D

Det är manligt!

@AdamKalle

Det är nog inte samma projekt.

Jag såg det, och borde ha märkt att det stod klart och tydligt högre upp i tråden. :D

På armarna ställ, 25 snabba till mig. :/

Amerikanarnas 280 mm atomkanon får nog räknas in bland

de tunga grabbarna även om det bara finns några få pjäser

kvar på museum (trist nog får man inte komma in på Kirtland AFB

längre, de har ett ex). Den har två trailerdragare, en i varje ände,

som lyfter hela pjäsen vid förflyttning.

Atomkanon 1

Atomkanon 2

EDIT: Kan väl lägga till den pjäs som C 2. pjäs refererade till också. Fast 2S4 är ingen kanon.

Nä, bandgranatkastare skrev jag visst. :D

Annars om vi kikar bakåt i Svedala så har vi ju haft både 21/42 och 30.5/16. Kustartilleriet då, givetvis. :/ Avvecklades mitten på 80-talet resp. mitten på 50-talet.

En sån här har jag klättrat på i Petersburg.

Nästan lika fin som ZSU-23-4. Och garanterat grovkalibrigare.

Du hittade ingen 2P Kondensator med 406mm kanon på samma ställe?

Under sommaren mötte vi den ena spännande besökaren efter den andra, bland annat sprang vi ihop med en tidigare anställd på det svenska kärnvapenprogrammet. Han berättade glatt att hemligstämpeln på allt som gjordes under 1960-, 70- och 80-talet nu var släppt och förvånades fortfarande över att inga journalister hoppat till över den numera fria informationen; att Sverige "i praktiken" hade kärnvapen. Till och med Beredskapsmuseets stora 21:a lär ha varit en av delarna i kärnvapenprogrammet. Den rörliga 21:an skulle nämligen vid behov kunna skjuta iväg atomgranater, dvs en granat fullproppad med en tvättäkta kärnvapenladdning. Räckvidden är tre mil för 21:ans del. Den som är riktigt nyfiken kan ju nu ta fram en karta och göra en linje tre mil från kusten, så ser ni var granaterna skulle kunnat hamna.

Mer information om kärnvapenprogrammet lär komma i en framtida utställning på museet

Vad smakar detta? Det svenska kärnvapenprogrammet och dess vapenbärare in spe! "Hejda landstigning" för ju en helt ny innebörd...

Den som sa att allt är avhemligat ljuger eller talar utan att veta.

Det planerade användningsområdet för svenska klng var de

sovjetiska utskeppningshamnarna. Svärmar av Lansen skulle

bana väg för ett antal plan med klng. Som bonusplan tillkom

bkan med klng (det är svårt att göra vapen i den kalibern,

den delen låg långt fram i tiden) för försvar av Norrland.

Den delen är avhemligad.

Jag älskar den svenska förkortningen, klng. Smaka på ordet bara

så fel det ligger i munnen.

Under sommaren mötte vi den ena spännande besökaren efter den andra, bland annat sprang vi ihop med en tidigare anställd på det svenska kärnvapenprogrammet. Han berättade glatt att hemligstämpeln på allt som gjordes under 1960-, 70- och 80-talet nu var släppt och förvånades fortfarande över att inga journalister hoppat till över den numera fria informationen; att Sverige "i praktiken" hade kärnvapen. Till och med Beredskapsmuseets stora 21:a lär ha varit en av delarna i kärnvapenprogrammet. Den rörliga 21:an skulle nämligen vid behov kunna skjuta iväg atomgranater, dvs en granat fullproppad med en tvättäkta kärnvapenladdning. Räckvidden är tre mil för 21:ans del. Den som är riktigt nyfiken kan ju nu ta fram en karta och göra en linje tre mil från kusten, så ser ni var granaterna skulle kunnat hamna.

Mer information om kärnvapenprogrammet lär komma i en framtida utställning på museet

Vad smakar detta? Det svenska kärnvapenprogrammet och dess vapenbärare in spe! "Hejda landstigning" för ju en helt ny innebörd...

Var inte 21:an svårförflyttad? Jag skulle blir fövånad om de på 60-talet hade velat göra sig beroende av en så trögrörlig vapenplattform. Det skulle inte förvåna mig om man hittar planer på artilleriraketer om man gräver lite.

Var inte 21:an svårförflyttad? Jag skulle blir fövånad om de på 60-talet hade velat göra sig beroende av en så trögrörlig vapenplattform. Det skulle inte förvåna mig om man hittar planer på artilleriraketer om man gräver lite.

Tja, KA benämnde den "flyttbar"... Den huvudsakliga vapenbäraren inom artilleriet för klng borde ha blivit 15.5 cm bandkanon och jag har sett en prototyp till en 21 cm kanon från Bofors på bild. Den kommer ju i nytt ljus nu...

Edited by C 2.a pjäs