Elfgren Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 http://www.mss.mil.se/photo.php?id=81716&nid=23987 Är jag blind eller bär damen på främsta raden, trea från höger, en m/90 overall. Vad är det? har aldrig sett förut? Finns fler bilder? Ska den ersätta den fina motoroverallen? Quote
BJK Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 http://www.mss.mil.se/photo.php?id=81716&nid=23987 Är jag blind eller bär damen på främsta raden, trea från höger, en m/90 overall. Vad är det? har aldrig sett förut? Finns fler bilder? Ska den ersätta den fina motoroverallen? <{POST_SNAPBACK}> Mig veterligen så har det funnits motoroveraller i M90 åtminstone i 4 år, och säkerligen längre. Quote
Skuggan Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 en av de tekniska officerarna på Artreg/Kristinehamn hade en M90 overall har för mig det var en vanlig motoroverall i splinter bara... förmodligen någon testmodell Quote
Strv S Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 m/90 overall existerar helt klart då jag råkar innehava en. m-märkt kan lägga upp bilder senare Quote
Skuggan Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 m/90 overall existerar helt klart då jag råkar innehava en. m-märkt kan lägga upp bilder senare <{POST_SNAPBACK}> då kanske du kan svara på om det är "samma" som den gröna overallen, eller om den är sydd annorlunda? Quote
Adam Wilhelm Posted August 16, 2005 Report Posted August 16, 2005 Ni har inte tänkt på att kolla på de andra bilderna? http://www.mss.mil.se/images/local/strvblom.jpg Quote
imint Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Det verkar inte vara samma overall som mekarna i flygvapnet använder, dom har haft sin M90 overall i minst 10 år Quote
CBRN-fåne Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Förutom motoroverallen (och säkert andra typer som jag har missat) så finns det en brandskyddsoverall M/90 i nomex Quote
Hornet Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 alla jägar soldater som var under utbildning till mekaniker hadde M90 overal men inte i model med vanliga motoroveralen uttan en myket tåligare variant Quote
Elfgren Posted August 17, 2005 Author Report Posted August 17, 2005 Förutom motoroverallen (och säkert andra typer som jag har missat)så finns det en brandskyddsoverall M/90 i nomex <{POST_SNAPBACK}> okej, tack. Men den går inte att se på nätet längre? pdf länkarna från SoldF.com funkar inte Quote
Mordred Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 (edited) Mordred myser vid åsynen av fotot, ser att två gamla kollegor fortfarande är i Kronans tjänst Edited August 17, 2005 by Mordred Quote
ThornBjorn Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 (edited) hur lägger man upp bilder? <{POST_SNAPBACK}> Här kan du ladda upp bilder, ta bildadressen som kommer upp å klistra in den mellan två stycken "" när du skriver ett inlägg. Edited August 17, 2005 by ThornBjorn Quote
Hornet Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 nja [-/img] ;) uttan - i den sista www.photobucket.com är en bra bild host Quote
Strv S Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 okej här kommer bildena då: M/90 overallen M/90 overallen 2 Quote
CybTex Posted August 17, 2005 Report Posted August 17, 2005 Det är en mekanikeroverall 90 som finns som både sommar och vintermodell, blixlås finns vid kragen för att koppla på en huva. Den andra typen av overall som finns heter något så skojigt som overall grön med blixtlås, finns också som blå om jag inte missminner mig. Quote
The Trigger Posted September 23, 2005 Report Posted September 23, 2005 Det är en mekanikeroverall 90 som finns som både sommar och vintermodell, blixlås finns vid kragen för att koppla på en huva. Den andra typen av overall som finns heter något så skojigt som overall grön med blixtlås, finns också som blå om jag inte missminner mig. <{POST_SNAPBACK}> Under min värnplikt så hade vi den gröna motoroverallen de första 10v innan vi var värda fältuniformen. Ibland så fick man ut en blå overall när det var dåligt med storlekar på de gröna. De som hade blåa overaller blev muntligt påhoppade av befälen, de var blåbär mm. Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. Quote
Shagal Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 Jag undrar är det någon som har flera blider på motoroverall i m90 ? Tack Quote
Strv S Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 (edited) bilderna jag hade upplagda har försvunnit i samband med att min bildserver lade ner,pm:a för bilder Edited October 6, 2005 by Strv S Quote
Shagal Posted May 21, 2006 Report Posted May 21, 2006 bilderna jag hade upplagda har försvunnit i samband med att min bildserver lade ner,pm:a för bilder Någon har bilder på M/90 Mek overall eller vet var man kan få tag i bilder på en Tack Quote
Strv S Posted May 28, 2006 Report Posted May 28, 2006 Har tyvärr inte kameran hemma idag, bilder kommer på onsdag Quote
SweMedic Posted May 29, 2006 Report Posted May 29, 2006 Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. Alla vpl klargörare på F7 hade 04/05 en overall med m90-mönster. Quote
cf112 Posted May 29, 2006 Report Posted May 29, 2006 (edited) Oerhörd OT: Damen ifråga på bilden från MSS är Lt på P7 och har agerat instruktör för oss i HV IP, dock ej i overall (läs 90P). Duktig på strid även utan tanks. Edited May 30, 2006 by cf112 Quote
The Trigger Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. Alla vpl klargörare på F7 hade 04/05 en overall med m90-mönster. Det är taget. Är inte så insat i vad flugvapnet är utrustat med Quote
Shagal Posted March 31, 2011 Report Posted March 31, 2011 Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. Alla vpl klargörare på F7 hade 04/05 en overall med m90-mönster. Det är taget. Är inte så insat i vad flugvapnet är utrustat med Skulle va kul blåsa lite live här hade någon bilder eller så på denna overall M/90 Pansar overall ? Mvh Shagal Quote
Heliotrope Posted June 29, 2011 Report Posted June 29, 2011 Gammal tråd, men kan ju berätta lite historia. Ungefär en månad innan muck, våren 1997, på Lv3 fick vi på 4e kompaniet ut overaller med likt M90-mönster. Den var inte i grovt bomullstyg, som motoroverallerna var i, utan tyget var snarlikt fältjackans/fältbyxornas. Tanken var att vi skulle ha dessa vid "skitigt arbete", för att inte smutsa ner uniformen när vi bara jobbade inne på regementet. Ingen var vidare förtjust i overallen, då den var ganska tunn, och inte skyddade som man vill att arbetskläder ska. Den var däremot svalare än annan klädsel, vilket uppskattades i majsolen. Den användes väldigt lite av mig, men några hade den ganska ofta. Quote
Recommended Posts