Jump to content

Recommended Posts

Posted
http://www.mss.mil.se/photo.php?id=81716&nid=23987

Är jag blind eller bär damen på främsta raden, trea från höger, en m/90 overall. Vad är det? har aldrig sett förut? Finns fler bilder? Ska den ersätta den fina motoroverallen?

Mig veterligen så har det funnits motoroveraller i M90 åtminstone i 4 år, och säkerligen längre.

Posted

en av de tekniska officerarna på Artreg/Kristinehamn hade en M90 overall

har för mig det var en vanlig motoroverall i splinter bara... förmodligen någon testmodell

Posted

m/90 overall existerar helt klart då jag råkar innehava en. m-märkt :worthy:

kan lägga upp bilder senare

Posted
m/90 overall existerar helt klart då jag råkar innehava en. m-märkt  :worthy:

kan lägga upp bilder senare

då kanske du kan svara på om det är "samma" som den gröna overallen, eller om den är sydd annorlunda?

Posted

Det verkar inte vara samma overall som mekarna i flygvapnet använder, dom har haft sin M90 overall i minst 10 år

Posted

alla jägar soldater som var under utbildning till mekaniker hadde M90 overal men inte i model med vanliga motoroveralen uttan en myket tåligare variant

Posted
Förutom motoroverallen (och säkert andra typer som jag har missat)

så finns det en brandskyddsoverall M/90 i nomex

okej, tack.

Men den går inte att se på nätet längre? pdf länkarna från SoldF.com funkar inte :baskerHV:

Posted (edited)

Mordred myser vid åsynen av fotot, ser att två gamla kollegor fortfarande är i Kronans tjänst

Edited by Mordred
Posted

Det är en mekanikeroverall 90 som finns som både sommar och vintermodell, blixlås finns vid kragen för att koppla på en huva.

Den andra typen av overall som finns heter något så skojigt som overall grön med blixtlås, finns också som blå om jag inte missminner mig.

• 1 month later...
Posted
Det är en mekanikeroverall 90 som finns som både sommar och vintermodell, blixlås finns vid kragen för att koppla på en huva.

Den andra typen av overall som finns heter något så skojigt som overall grön med blixtlås, finns också som blå om jag inte missminner mig.

Under min värnplikt så hade vi den gröna motoroverallen de första 10v innan vi var värda fältuniformen. Ibland så fick man ut en blå overall när det var dåligt med storlekar på de gröna. De som hade blåa overaller blev muntligt påhoppade av befälen, de var blåbär mm. Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. :ph34r:

• 2 weeks later...
Posted (edited)

bilderna jag hade upplagda har försvunnit i samband med att min bildserver lade ner,pm:a för bilder

Edited by Strv S
  • 7 months later...
Posted
bilderna jag hade upplagda har försvunnit i samband med att min bildserver lade ner,pm:a för bilder

Någon har bilder på M/90 Mek overall eller vet var man kan få tag i bilder på en

Tack

Posted
Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. :camo:

Alla vpl klargörare på F7 hade 04/05 en overall med m90-mönster.

Posted (edited)

Oerhörd OT:

Damen ifråga på bilden från MSS är Lt på P7 och har agerat instruktör för oss i HV IP, dock ej i overall (läs 90P). Duktig på strid även utan tanks.

Edited by cf112
  • 2 months later...
Posted

Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. :winner:

Det är taget. Är inte så insat i vad flugvapnet är utrustat med :lala:

• 4 years later...
Posted

Motoroverallen i M90 är en montör/tekniker model av overallen. Vad jag vet så ska den bara vara tillgänglig för befäl. :winner:

Det är taget. Är inte så insat i vad flugvapnet är utrustat med :lala:

Skulle va kul blåsa lite live här hade någon bilder eller så på denna overall M/90 Pansar overall ?

Mvh

Shagal

• 2 months later...
Posted

Gammal tråd, men kan ju berätta lite historia.

Ungefär en månad innan muck, våren 1997, på Lv3 fick vi på 4e kompaniet ut overaller med likt M90-mönster. Den var inte i grovt bomullstyg, som motoroverallerna var i, utan tyget var snarlikt fältjackans/fältbyxornas. Tanken var att vi skulle ha dessa vid "skitigt arbete", för att inte smutsa ner uniformen när vi bara jobbade inne på regementet.

Ingen var vidare förtjust i overallen, då den var ganska tunn, och inte skyddade som man vill att arbetskläder ska. Den var däremot svalare än annan klädsel, vilket uppskattades i majsolen.

Den användes väldigt lite av mig, men några hade den ganska ofta.