lanrezac Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 Någon som har information om Landsverk Lago (16 tons Strv) annat än det som står i boken Pansartrupperna 1942-1992, Bilder länkar mm ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 Någon som har information om Landsverk Lago (16 tons Strv) annat än det som står i boken Pansartrupperna 1942-1992, Bilder länkar mm ? <{POST_SNAPBACK}> Den bild som finns i boken på Lago är också den enda jag känner till, möjligen finns det någon arkivbild men det är alltså inte mycket mer. Lago byggdes för Ungern, men dem fixade ju sitt eget i och med Turan stridsvagnen och därmed blev det aldrig aktuellt med något köp. Däremot användes ju Lagon när man provar ut stridsvagn m/42 genom olika försök m.m. Vad är det som lockar, som du behöver veta kring vagnen och i vilket syfte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted July 11, 2005 Author Report Share Posted July 11, 2005 Vad är det som lockar, som du behöver veta kring vagnen och i vilket syfte? <{POST_SNAPBACK}> Rent historisk intresse, förutom bilder och tekniska specifikationer så skulle jag vilja veta mer om när beställdes den, när var den klar. Provade FM den? och i såfall med vilket resultat? fanns det en möjlighet att välja mellan den och strv m39/40. försökte man sälja den till någon annan? "Däremot användes ju Lagon när man provar ut stridsvagn m/42 genom olika försök m.m" byggde man om vagnen? vet du vad som hände med prototypen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 Någon som har information om Landsverk Lago (16 tons Strv) annat än det som står i boken Pansartrupperna 1942-1992, Bilder länkar mm ? Jag antar att Du hittat denna sida om Landsverk: http://www2.landskrona.se/kultur/landsverk/index.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted July 11, 2005 Report Share Posted July 11, 2005 Ovanligt med ngn som ställer så djupt ingående och avancerade (men intressanta) frågor här på forumet..man brukar känna sig ganska ensam här annars. Landsverk har filmat lite försök man gör med Lagon. Dessa filmsnuttar var nog avsedda för demonstrationsfilm, inte såsom svenskt arméförsök. Det diskuteras mkt kring Lago i Sverige (så småningom), och man kommer fram till ändringar och modifieringar som mynnar ut i den första versionen av stridsvagn m/42. Om jag inte minns helt fel så byggs Lago prototypen om till en strv m/42, men jag är osäker - för att hitta mer måste man gräva djupt bland gömmorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted July 11, 2005 Author Report Share Posted July 11, 2005 Jag antar att Du hittat denna sida om Landsverk:http://www2.landskrona.se/kultur/landsverk/index.html <{POST_SNAPBACK}> nej, kom förståss inte fram på landsverk+lago. Man tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts