Jump to content

bevakningsgruppschef på k1

Recommended Posts

är det nån som har erfarenhet därifrån ?

jag fick två alternativ , antingen som bevakningsgruppschef

eller kokgruppsbefäl . Jag satte bevakningsgruppschef i förstahand och kokgruppsbefäl i andra , för jag tyckte att BGC verkade intressant . men sen har jag sett flera personer säga (eller skriva) att den befattningen är ruskigt tråkig .

(alltså att det som inskrivningsförättaren säger är en smula osanning)

så borde man ha valt kock på s1 istället ?

ps. nån som vet om det går att byta rangordning på de preliminära befattningarna? .ds

Edited by n1cklas

Nån som kan svara på hur S1 är  ?    borde väl va ett rätt slappt ställe  ?  ska försöka bli kock men om det går att byta ställe

Att vara kokgruppch i ett fältförband är inte särdeles "slappt".

Tidida morgnar, sena kvällar, alltid skarp tjänst i fält etc.

Edited by C DK012

Om du rycker in på Livgardets 4.skv (det vill säga där Dragonbataljonens bevakningssoldater finns) så spelar det ingen roll om du av pliktverket fått rollen "bevakningssoldat" eller "bevakningsgruppchef". Gruppcheferna väljs av gruppen i samråd med plutonschefen efter genomfört baskerprov, och vilken befattning du fick när du ryckte in har således ingen betydelse.

Om du nu ska in på 4.skv ska du förbereda dig på ett av FM:s högsta tidsuttag för värnpliktiga, högtjänst under sommarmånaderna när många andra är lediga och en mycket nära kontakt med hästarna. Men även Sveriges snärtigaste högvakter, snyggaste paradmoment och Sveriges härligaste regementsområde mitt i Stockholm.