Jump to content

Generation 1 goggles....

scattergun

Recommended Posts

Vill köpa ett Yukon NVMT4 med gogglesfäste. Finns nån med erfarenhet av detta märke eller generation 1 bildförstärkare med motsvarande prestanda(36Lpi, 500Gain) och är dom nåt att ha? I Danmark kan man köpa ett komplett kit för 3300kr inklusive frakt.

NVMT-4-head-mount-kit.jpg

Vad jag förstår ska generation 1 vara i det närmaste värdelösa utan månljus eller restljus från gatlyktor eller ytterbelysning från hus i närheten, men med IR-diod ska dom vara funkis.

Den här har lite bättre upplösning än dom flesta andra gen 1 (36LPmm jämfört med mellen 30 och 35 för de vanligaste) Synfältet är begränsat på de flesta gen1 goggles till mellan 20 och 30 grader, men det hänger också ihop med att gen 1 har dålig periferskärpa i bilden.

Frågan är väl hurpass bra dom är att gå med i mörker och huruvida man kan använda dom tillsammans med exempelvis RPS eller Eotech 551 e. dyl riktmedel.

Synd bara att IR-dioden röjer närvaron för alla andra med bildförstärkare.....ska bli intressant att se hur bra dom funkar utan...och om man har nån fördel av dom gentemot gamla farbröder som sitter vid ett objekt i stora mörka skogen..... :baskerFN:

Hej Scattergun

En bra gen1+ med den upplösningen kan vara funkis. Dock skall man vara medveten om dess begränsningar. Med IR blir det betydligt bättre, men du skiner som ett helljus i skogen om någon annan observerar med NVG.

Har stor erfarenhet av NVG från gen1 till 4 och det är som en vis man en gång sa. Man får vad man betalar för.

Skall man köpa en gen1 så skall det vara en 1+. Dom har bättre upplösning, ca 30-40 Lp/mm.

Dom har dock sämre ljusförstärkning. Man skall inte förvänta sig en prestanda motsvarande dom gröna bilderna man ser på vissa nyhetsprogram eller vissa filmer.

Deras livslängd är också något begränsad, ca 1500-2000 tim. Detta kan minska radikalt om dom utsätts för starktljus från tex ficklampor eller strålkastare.

Det kan också förekomma en del störningar i bilden, så som svarta prickar eller linjer och vågor. Detta är normalt och påverkar inte prestandan i övrigt. Har hitills inte sett någon helt ren gen1+.

Trots alla dessa till korta kommanden, kan det vara ett prisvärt alternativ. Jag skulle dock rekomendera alla som skall köpa en NVG att prova den först. Helst i den miljön den är tänkt att användas. Detta för att undvika risken att man blir besviken på prestandan.

En gen2 kostar något mer. Den billigaste gen2+ jag sett ligger på ca 10 000 kr.

MVH SWJ.... :huh:

Men vad är det som skiljer mellan gen 1 och gen 1+?? Många verkar skriva 1+ av rena marknadsföringsorsaker. Som jag förstått det ska en 1+ vara förbättrad i upplösning genom modifiering av katodstrålen eller elektronemissionselementet för att klassas som 1+....vet heller inte om alla använder S20 för elektronemission eller om det är nån skillnad mellan det ämnet och tex. Dipols modeller som specas med ett ämne som heter S25!? Vad jag begriper så är Dipol ett av dom få fabrikat som har gen 1+ förstärkarrör!

....men många skriver att det sitter en extra IR-belysning på och att detta motsvarar 1+, men det har ju eg. inget att göra med bildförstärkaren!?

Ja många frågetecken....

Har dessutom tittat på en massa modeller och kommit fram till att en av de bästa monoculären måste vara en modell som heter D-112G, med 40 LP/mm i upplösning. Den ska dessutom ha en fotocell som bryter vid för starkt ljusinsläpp, något som jag är tveksam till om Yukon har på sin modell....

d112_head_t.jpg

Nån som har erfarenhet av denna modell?? Var köpa?? Pris???

Hej Scattergun

För att förenkla det hela kan man säga att gen 1+ är utvalda rör med bra prestanda. Dom rör som inte håller måtten blir gen 1.

Det sitter också lite finare komponenter i dom än dom första gen 1 som kom ut på marknaden. Ett gen 2 rör som sitter i ett "skithus" med kass optik kan ge sämre prestanda än ett utvalt gen 1+ rör i ett mycket bra hus med top optik.

Ingen IR i världen kan göra ett gen 1 rör till ett gen 1+. Detta är ett rent försäljning knep. Alla gen 1+ jag har sett har inbygd IR. Med denna på slagen får man i regel en mycket skarp bild upp till 25-100 meter beroende på om det är en diod eller IR lampa. Om det är en gen 1+ av bra kvalite.

Dipol tillverkar NVG av bra kvalite. Dom köper sina gen 1+ rör av en av dom största Ryska tillverkarna samt gen 2 och bättre av Photonis/DEP. Vet inte om någon återförsäljare i Sverige som lagerför dessa. Dom säljs av BLA sovietbazar.com i UK.

MVH SWJ.... :D

• 2 months later...