Jump to content

Vapenfri sjukvårdare


Recommended Posts

Det finns inga vapenfria militära tjänster. Om det finns civilpliktiga betvivlar jag. Förr fans det civila sjukvårdstjänster, men dom var så blodiga (har du varit på en akutmottagning förstår du) att dom drogs in. Att vara sjukvårdare i det civila kan vara rikitgt psykiskt krävande, ha det i åtanke när du söker.

Link to comment
Share on other sites

Riktiga vapenfria sjukvårdstjänster inom värnplikten finns inte, men räddningsmans tjänsten innehåller viss sjukvård. Brandsoldatens uppgift har mer och mer inriktats på almänna räddnings-uppdrag där brandsläckning bara är en liten del.

Således måste en mordern rä.man. utbildas i sjukvård.

Link to comment
Share on other sites

Förr fans det civila sjukvårdstjänster, men dom var så blodiga (har du varit på en akutmottagning förstår du) att dom drogs in.

Även den militära sjukvården kan vara blodig eftersom man ofta gör praktik inom den civila sjukvården.

 

 

@Röjsop Vad var det för civila tjänster som har dragits in? Var det så att man gjorde plikttjänst på ett sjukhus?

Link to comment
Share on other sites

@Moonstalker:

Du var civilpliktig på sjukhus. I allmänhet på akutmotagningen, och oftast på dom rikitgt "blodiga" ställena. Eftersom de flesta sökte civilplikt för att dom inte var så "hårda" blev sjukhuslivet en chock, och dom började rymma. Och då började man sätta dom på dagis och ålderdomshem. Numer tror jag allt sådant har försvunnit.

Link to comment
Share on other sites

Det finns alltså ingen möjlighet längre att i huvudsak plugga sjukvård och praktisera på en akutmottagning, om än inte principiellt vapenfritt? Att det är mycket blod är snarare att betrakta som en fördel, eller nåt, då jag överväger läkarprogrammet i framtiden.

Olof

Link to comment
Share on other sites

Innan du väljer läkaryrket ska du försäkra dig om att du klarar blod. Läkaryrket är inget "roligt" yrke utan ett yrke som bygger på att du hjälper folk, du kommer få se saker du aldrig glömmer, och må dåligt. Men du kommer också rädda livet på folk, och det är en kick som är obetalbar. Jag har flugit ambulanshelikopter så jag har endel insyn i yrket, vilket jag hoppas du också har.

Du kan vara sjukvårdsman, då får du 10p sjukvård, och lite praktik på sjukhus, dock blir det med vapen och lite i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vara sjukvårdsman, då får du 10p sjukvård, och lite praktik på sjukhus, dock blir det med vapen och lite i skogen.

Tack för infon röjsop

När jag gjorde lumpen som sjukvårdsgruppbefäl (senare ändrades det till pluton/kompanisjukvårdare) så hade vi mycket sjv utb. :huh: då på skövde högskola (låg på T2) och på T2 har man en 15 poängs kurs (kan ändras nu iochmed FB04).

Men det är precis som röjsop säger se till att få lite erfarenhet så att du vet vad det handlar om, det är dessutom inte bara blodet som kan vara jobbigt, den psykiska delen med att träffa människor vars anhöriga dött, som försökt ta självmord och andra otrevliga saker, den delen kan också vara jobbig (för mig var det värre än blodet).

Edited by M00nStalker
Link to comment
Share on other sites

Röjsop: Just därför jag tänkte det vore bra att pröva på innan hur man klarar sånt.

Så man inte står där 6 år senare och inte klarar det.

(fö är det väl konstigt att läkarprogrammet inte börjar med 3-4 veckor på en akutmottagning för de antagna och se om dom klarar det...?)

Olof

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att gå ner till närmaste sjukhus, fråga om lov, och sedan gå in och titta på. Natten fredag/lördag är den bästa. Nu ska du inte bara titta utan prata med folk, sedan förstår du direkt om det är rätt eller fel. Du kommer märka vilka läkare som passar. Mental avtrubbning i de högre ligorna. Många läkare blir det för statusen, sedan byter dom yrke till bioanalytiker när dom inser sitt misstag. Låt inte deras misstag bli ditt, var öppen för alternativ. Enligt mig är det finaste yrket inom vården helikopterpilot därefter någon form av tekniker som underhåller utrustningen.

Sedan är ju kombinationen ekonom/läkare dubbelt plugg för ett enda yrke. Och ett rikitgt givande jobb är mycket mer givande än att plugga. Fast jag är nog lite mer av en äventyrare än du!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...