Jump to content

Recommended Posts

mil.se

 

Utlandsstyrkan upphör, istället skall all utlandstjänst bedrivas av de olika insatsförbanden som jag tolkar det.

 

Detta måste innebära att man som vanlig civil numer inte kommer kunna söka enskilda missioner längre utan att vara kontraktsanställd en längre tid!?

 

Kommer detta innebära något problem tro med rekrytering osv. Finns det beredskapsställda förband i tillräckligt stor utsträckning?

 

Detta kommer väl iofs inte bli verklighet förrän tidigast 2014 verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Kommer detta innebära något problem tro med rekrytering osv. Finns det beredskapsställda förband i tillräckligt stor utsträckning?

 

Självklart kommer det bli problem med rekryteringen. Man måste marknadsanpassa kontrakten för den målgruppen man efterfrågar.

Tidigare så har det funkat för folk att sänka sin lön tillfälligt under 6-9 månader för en mission, för upplevelsens skull.

Det är inte svårt att ge 6-9 månader för en mission, det krävs mer eftertanke för 4-5 år.

 

I dagsläget så finns det inte tillräckligt med beredskapsförband för detta, det ska ju dock ändras.

 

Nu påbörjas det tunga arbetet med att ta fram förslag för avtalen och alla politiska kringfrågor.

Personligen så hoppas jag att man inför ett bindande kontrakt - dvs att skriver man på ett kontrakt för 4 år så funkar det inte att tröttna efter 6 månader och säga upp sig.

Som morot bör det finnas förhöjt studiebidrag och förtur till vissa utbildningar, civila kompetenser som uppfylls etc.

Detta kommer i längden att spara mycket pengar och ge ett bättre klimat och bättre soldater.

 

Lägg gärna in anpassade utbildningar (om olika insatsområden, kultur, språk, sjukvård etc) under beredskapstiden som ger högskolepoäng, som gjorts tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så hoppas jag att man inför ett bindande kontrakt - dvs att skriver man på ett kontrakt för 4 år så funkar det inte att tröttna efter 6 månader och säga upp sig.

Som morot bör det finnas förhöjt studiebidrag och förtur till vissa utbildningar, civila kompetenser som uppfylls etc.

Detta kommer i längden att spara mycket pengar och ge ett bättre klimat och bättre soldater.

Att skriva kontrakt utan möjlighet till uppsägning är verken realistiskt eller eftersträvansvärt. Det skulle innebära att FM inte skulle kunna sparka sådana som efter viss tids tjänstgöring visat sig vara olämpliga, samtidigt som som de som plötsligt insett att de gjort världens misstag inte skulle kunna komma loss. Knappast positivt för kvalitén på förbanden.

 

Morötter är något FM måste sats stenhårt på. Redan idag får soldater i US en klumpsumma vid avslutad mission. Kombinera detta med en koppling till utbildningsväsendet och vi kommer kunna locka ambitiösa och skarpa ungdomar. Min största farhåga är att det nya systemet ska fyllas med personal som ser FM som sista utvägen till försörjning, att det står mellan Afghanistan eller SoS. FM behöver ett rekryteringsunderlag med valmöjligheter, så att man kan placera rätt man/kvinna på rätt plats.

Link to comment
Share on other sites

Att skriva kontrakt utan möjlighet till uppsägning är verken realistiskt eller eftersträvansvärt. Det skulle innebära att FM inte skulle kunna sparka sådana som efter viss tids tjänstgöring visat sig vara olämpliga, samtidigt som som de som plötsligt insett att de gjort världens misstag inte skulle kunna komma loss. Knappast positivt för kvalitén på förbanden.

Morötter är något FM måste sats stenhårt på. Redan idag får soldater i US en klumpsumma vid avslutad mission. Kombinera detta med en koppling till utbildningsväsendet och vi kommer kunna locka ambitiösa och skarpa ungdomar. Min största farhåga är att det nya systemet ska fyllas med personal som ser FM som sista utvägen till försörjning, att det står mellan Afghanistan eller SoS. FM behöver ett rekryteringsunderlag med valmöjligheter, så att man kan placera rätt man/kvinna på rätt plats.

@Lindeblad

Se fetmarkerad röd text... Nu blandar du väl ihop morötter med den lagstadgad semesterersättningen (alternativen klumpsumma, ledighet/kontraktsförlängning med ledighet i hemmt +lön) eller kanske den s k beredskapsersättning som ges/gavs efter avslutad tjänstgöring i beredskapsförband (typ "gå hemma och vara beredd, R90?)? Annars så måste jag blivit lurad när jag roterade hem ett par månader sedan och inte fick min morotspåse med pengar efter avslutad insats. :)

I övrigt så tycker jag du har vettiga synpunkter som jag är böjd att hålla med om. När jag piggnat till mer efter gårdagens hedniska fruktbarhetsfirande ska jag försöka återkomma med något konstruktivt i den här tråden. Gäller bara att få tankarna att komma i synk med tangenterna... :)

 

Mvh,

Foxtrotcharligrg

Link to comment
Share on other sites

Över 10000 sökande förra omgången (FS18/KS20?).

 

Om allt "runt-om-kring" (boende,mat möjligheter m.m) kommer vara på en bra nivå så tror jag bristerna kommer

vara ombefintliga, åtminstone inom skyttet och dyl.

Link to comment
Share on other sites

I samband med en Vpl. konferenss 08 fick vi möjligheten att se de "preliminära" visionen hos FM om hur det ev. skulle vara i FM som yrkessoldat.

 

- Man skulle skriva på kontrakt efter antal år, från 6mån upp till 7år fanns å välja mellan. Precis som alla andra yrken kan man säga upp sig (dock efter GU).

- Alla "nya" som skriver kontrakt ska genomgå GU, m.a.o. de som inte har gjort lumpen än, på ca 6mån (MIN).

- Det var diskussioner om förbättrad villkor och ersättning under GU. Sedan efter dessa 6mån får man "riktig" lön, som soldat omkring 17-18 000kr/mån.

- Som sagt istället för man skapar och skrotar UT förband så kommer man att rotera. 6mån är man i beredskap i Sverige, 6mån utbildning och sen 6mån UT, sen börjar allt om igen.

Det var mer saker men minns det bara inte...

OBS: Ta allt med en stor näve salt!!! Minns inte allt och detta var det som pratades om då!

Link to comment
Share on other sites

Varför skall soldatyrket skilja sig emot andra yrken?

 

Det här är en av de märkligaste, väl spridda, uppfattningarna om soldatyrket (officer, nco eller menig).

 

Bara det faktum att man en stor del av tiden övar på att kunna agera i strid, i förlängningen att döda, gör ju yrket något annorlunda från Bosse på ekonomiavdelningen.

 

Att man dessutom kommer att stå i beredskap för att skickas utomlands, samt skickas utomlands med jämna mellanrum, (till oroshärdar, inte spa-behandling i alperna) spär ju på olikheterna ytterligare.

 

Soldatyrket innebär även att man är i behov av att ge en fruktansvärt dyr utbildning, det är inte ovanligt att det handlar om miljonbelopp per soldat.

Denna utbildning är oftast väldigt kvalitativ och ger ypperliga ledarkunskaper och andra civila meriter som ger förhöjd konkurrensförmåga i det civila mörkret, även om inte alla arbetsgivare ser detta.

 

Skulle en soldat efter denna utbildning bli sugen på att söka ett civilt jobb och han lämnar Försvarsmakten utan att ha uppfyllt sitt kontrakt så måste man dessutom ersätta denna soldaten med en ny miljon-kronors-utbildad-soldat.

 

Ett alternativ till att ha kontrakt som inte går att bryta, vore ju att soldaten får säga upp sig men då får stå för delar av utbildningskostnaden.

 

Försvarsmakten ska självklart förbehålla sig rätten att avskeda olämpligt folk.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ till att ha kontrakt som inte går att bryta, vore ju att soldaten får säga upp sig men då får stå för delar av utbildningskostnaden.

 

Försvarsmakten ska självklart förbehålla sig rätten att avskeda olämpligt folk.

En anställning som inte går att bryta?

Det vore nog önskedrömmen hos FM...och vill dom göra på det sättet så blir det antagligen rejäla kompensationer..

Och idag får dom inte ens ihop det med deras "normala" lönesättning..iaf inte enligt flertalet som försökt att räkna på det.

 

Det finns redan idag lite olika varianter som fungerar, vi kommer säkert se dessa på bredare front.

Link to comment
Share on other sites

bara en stilla undran ang bindande kontrakt:

 

hade inte flygförare något liknade under 80 - 90 tal?

piloterna flydde till bättre betalda jobb som "busschaffisar" på charter-kärror, än att stanna kvar och spaka viggen.

kommer inte riktigt ihåg hur detta avtal såg ut, men man skrev väl på för ett visst antal år?

Link to comment
Share on other sites

Varför skall soldatyrket skilja sig emot andra yrken?

Det här är en av de märkligaste, väl spridda, uppfattningarna om soldatyrket (officer, nco eller menig).

 

Bara det faktum att man en stor del av tiden övar på att kunna agera i strid, i förlängningen att döda, gör ju yrket något annorlunda från Bosse på ekonomiavdelningen.

 

Att man dessutom kommer att stå i beredskap för att skickas utomlands, samt skickas utomlands med jämna mellanrum, (till oroshärdar, inte spa-behandling i alperna) spär ju på olikheterna ytterligare.

 

Soldatyrket innebär även att man är i behov av att ge en fruktansvärt dyr utbildning, det är inte ovanligt att det handlar om miljonbelopp per soldat.

Denna utbildning är oftast väldigt kvalitativ och ger ypperliga ledarkunskaper och andra civila meriter som ger förhöjd konkurrensförmåga i det civila mörkret, även om inte alla arbetsgivare ser detta.

 

Skulle en soldat efter denna utbildning bli sugen på att söka ett civilt jobb och han lämnar Försvarsmakten utan att ha uppfyllt sitt kontrakt så måste man dessutom ersätta denna soldaten med en ny miljon-kronors-utbildad-soldat.

Varför alltid jämföra med ett skrivbordsjobb? Det finns bra många andra yrken som är minst lika dåligt betalda, har ännu större risk för skador och innebär att man är borta hemifrån längre tid.

 

Det kan också vara så att personen bakom skrivbordet kostar mycket mer för myndigheten att ersätta än en soldat. Varför ska då personer med nyckelkompetens få sluta om de vill men inte vanliga soldater?

 

Hur kvalitativ utbildning försvaret bedriver kan ju diskuteras, men det varierar rejält. Viss utbildning är ju helt enastående medan annan är rent slöseri med tid. Militärer vill ofta framhäva ledarskapsutbildningen, men det går att få även på andra sätt. Dessutom lär ju inte en vanlig soldat ha så mycket ledarkunskaper att komma med.

 

Tidigare har ju inte officerare (utom ff) varit bundna av något kontrakt. Ska de vara det nu eller ska det bara gälla soldaterna?

 

bara en stilla undran ang bindande kontrakt:

 

hade inte flygförare något liknade under 80 - 90 tal?

piloterna flydde till bättre betalda jobb som "busschaffisar" på charter-kärror, än att stanna kvar och spaka viggen.

kommer inte riktigt ihåg hur detta avtal såg ut, men man skrev väl på för ett visst antal år?

De kunde sluta när de ville, men om de tog ett annat flygjobb inom en viss tid fick de betala tillbaka en del av utbildningskostnaden.

Link to comment
Share on other sites

Att skriva kontrakt utan möjlighet till uppsägning är verken realistiskt eller eftersträvansvärt. Det skulle innebära att FM inte skulle kunna sparka sådana som efter viss tids tjänstgöring visat sig vara olämpliga, samtidigt som som de som plötsligt insett att de gjort världens misstag inte skulle kunna komma loss. Knappast positivt för kvalitén på förbanden.

Morötter är något FM måste sats stenhårt på. Redan idag får soldater i US en klumpsumma vid avslutad mission. Kombinera detta med en koppling till utbildningsväsendet och vi kommer kunna locka ambitiösa och skarpa ungdomar. Min största farhåga är att det nya systemet ska fyllas med personal som ser FM som sista utvägen till försörjning, att det står mellan Afghanistan eller SoS. FM behöver ett rekryteringsunderlag med valmöjligheter, så att man kan placera rätt man/kvinna på rätt plats.

@Lindeblad

Se fetmarkerad röd text... Nu blandar du väl ihop morötter med den lagstadgad semesterersättningen (alternativen klumpsumma, ledighet/kontraktsförlängning med ledighet i hemmt +lön) eller kanske den s k beredskapsersättning som ges/gavs efter avslutad tjänstgöring i beredskapsförband (typ "gå hemma och vara beredd, R90?)? Annars så måste jag blivit lurad när jag roterade hem ett par månader sedan och inte fick min morotspåse med pengar efter avslutad insats. :-P

I övrigt så tycker jag du har vettiga synpunkter som jag är böjd att hålla med om. När jag piggnat till mer efter gårdagens hedniska fruktbarhetsfirande ska jag försöka återkomma med något konstruktivt i den här tråden. Gäller bara att få tankarna att komma i synk med tangenterna... :)

 

Mvh,

Foxtrotcharligrg

Jo det var såklart beredskapsersättningen jag tänkte på... den tanken gick inte hela vägen in i mål.

Link to comment
Share on other sites

De kunde sluta när de ville, men om de tog ett annat flygjobb inom en viss tid fick de betala tillbaka en del av utbildningskostnaden.

 

Dom har visst kvar det i avtalet ännu.......

http://www.officersforbundet.se/avtal/pdf/alff2006.pdf

13 §

Flygförare som inplacerats i lönestege för flygförare enligt detta avtal och som övergår

till annan anställning med flygtjänst inom tre år efter entledigandet erlägger till arbetsgivaren

belopp enligt nedanstående tabell som återbetalning av utbildningskostnaden:

Inom perioden

1–3 år efter inplacering i lönestege för flygförare 500.000 kronor

4–6 år efter inplacering i lönestege för flygförare 400.000 kronor

7–10 år efter inplacering i lönestege för flygförare 300.000 kronor

Anmärkning

1) Med annan anställning med flygtjänst avses anställning som innebär att flygtjänst

utövas i anställning, som uppdrag eller i egen verksamhet.

2) Denna paragraf tillämpas längst intill det att tio (10) år förflutit från tolv (36)

månader efter kursomgångens planerade GFU/GHU start.

 

Jag tvivlar starkt på att dom kan implementera något liknande och få det giltigt. AD kommer nästan garanterat slå

FM på fingrarna...Då det gränsar väldigt mycket till att låsa någons kunskaper och yrkesskiklighet till en arbetsgivare.

Och det har varit ett flertal AD-mål som dömt ut avtal som går ut på att låsa arbetstagaren från att gå till konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

De kunde sluta när de ville, men om de tog ett annat flygjobb inom en viss tid fick de betala tillbaka en del av utbildningskostnaden.

 

Dom har visst kvar det i avtalet ännu.......

http://www.officersforbundet.se/avtal/pdf/alff2006.pdf

13 §

Flygförare som inplacerats i lönestege för flygförare enligt detta avtal och som övergår

till annan anställning med flygtjänst inom tre år efter entledigandet erlägger till arbetsgivaren

belopp enligt nedanstående tabell som återbetalning av utbildningskostnaden:

Inom perioden

1–3 år efter inplacering i lönestege för flygförare 500.000 kronor

4–6 år efter inplacering i lönestege för flygförare 400.000 kronor

7–10 år efter inplacering i lönestege för flygförare 300.000 kronor

Anmärkning

1) Med annan anställning med flygtjänst avses anställning som innebär att flygtjänst

utövas i anställning, som uppdrag eller i egen verksamhet.

2) Denna paragraf tillämpas längst intill det att tio (10) år förflutit från tolv (36)

månader efter kursomgångens planerade GFU/GHU start.

 

Jag tvivlar starkt på att dom kan implementera något liknande och få det giltigt. AD kommer nästan garanterat slå

FM på fingrarna...Då det gränsar väldigt mycket till att låsa någons kunskaper och yrkesskiklighet till en arbetsgivare.

Och det har varit ett flertal AD-mål som dömt ut avtal som går ut på att låsa arbetstagaren från att gå till konkurrenter.

Detta avtalet är prövat rättsligt och de behövde inte betala tillbaka. Det funkar inte med denna typ av kontrakt, det enda som funkar är bonusar efter X antal månader eller år. Det går inte att tvinga kvar någon!!!

Link to comment
Share on other sites

Det funkar inte med denna typ av kontrakt, det enda som funkar är bonusar efter X antal månader eller år. Det går inte att tvinga kvar någon!!!

 

Att utfärda bonusar för varje fullfört halvår eller helår är något som jag tycker är en bra blandning morot/piska. Gärna blandat med bonus vid fullföljt kontrakt (4 eller 5 år, eller vad det nu blir) - som sagt tidigare kan detta gärna vara i form av förhöjt studiebidrag eller fria studielån, det kommer löna sig i längden att hjälpa soldaterna till det civila.

 

Att det inte skulle "gå" att tvinga kvar någon är ju inte helt sant, skulle det finnas politisk backning för det så kan man ju helt enkelt sätta de anställda soldaterna under pliktlagen (eller ska en motsvarande lag) - dvs böter/fängelse för att bryta sin tjänstgöring. Detta är något som inte är särskilt ovanligt i krigsmakter runt om i världen, vi använder ju det med värnpliktiga - varför inte med anställda?

 

Det ligger ingen särskild tanke bakom att jämföra med ett skrivbordsjobb, mer än som en generalisering av "civilt jobb".

Du kan jämföra med vilket jobb du vill, faktum kvarstår att det är enorma skillnader mellan att ha ett civilt jobb där du har mycket tjänsteresor och att vara soldat. Det som ligger nära till hands är ju självklart polis, brandman, akutsjukvård - alla i mina ögon otroligt högt aktade, dock så kvarstår en enorm skillnad - soldatens huvuduppgift är att vara duktig på att döda.

 

Därmed inte sagt att soldaten i alla fall bör döda, men det är förmågan som särskiljer soldaten från civilisten.

Om man som soldat inte förstår detta, aldrig har ställt sig själv frågan om man kommer att klara av att lösa sin uppgift när/om det behövs och har fel inställning till detta så bör man enligt mig byta yrke - oavsett om man är officer på stabsnivå eller soldat på skyttegruppsnivå - oavsett om man är med svenska Försvarsmakten i Kosovo eller US Army i Irak.

 

Nu hamnade ju detta tyvärr lagom off-topic, jag ber om ursäkt, men jag tycker det är viktigt att poängtera att soldatyrket INTE är som vilket jobb som helst när man diskuterar avtal och ersättningar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många sätt som man kan motivera soldater att fullfölja sina kontrakt, de viktigaste som jag ser det är dessa.

 

1. En studieförsäkran som faller ut den dag du avgår eller kontraktet faller ut, den byggs på under åren och blir därmed större desto längre du stannar. Ett fem års kontakt bör ge minst 3 års studiemedel.

 

2. Möjlighet att läsa KY-/universitets-/högskolekurser som under kontraktstiden.

 

3. Inte allt för snabb rotationstakt.

Link to comment
Share on other sites

@wizeguy

 

Nu har du kommit med många argument för att soldatens yrke inte är som andra. Ok, men varför ska det innebära att arbetsrätten ska vara annorlunda för soldater? Polisens yrke är heller inte som andras, inte heller läkarens. Osv osv. Men ändå hävdar ingen att alla dessa yrken som faktiskt är unika ska vara livegna.

 

FM borde snarare satsa på att få folk att vilja bli soldater och sedan vilja fortsätta vara det, än att få till olika särlösningar för att tvinga folk. Alternativt borde man gå till uppdragsgivarna och be att få fortsätta med värnplikten...

Link to comment
Share on other sites

Detta ett steg fram och två steg bakåt.

 

Bra att insatsförbanden blir skarpare och tydligare enheter, det är bra för svenska försvaret. Negativt att fokus blir mera krigiskt än med utlandsstyrkan. Utlandsstyrkan var/är ändå ett undantag med mera kompetens och idealism. Rätt använd i fredsbevarande syfte ett fint redskap. En försvarsmakt med yrkessoldater och ett tydligare fokus på internationell krigföring skapar mer problem i världen än den löser.

 

Redan nu börjar diskussionen om pengar, bonusar och anställningsvillkor, människovärdet devalveras både i de egna leden och på motståndarsidan av yrkessoldater. Lågt inköpspris och billiga lösningar på de "problem" i utlandet ett sådant försvar skall hantera är den oundvikliga konsekvensen. Har du sålt dig är du såld, min vän...

Link to comment
Share on other sites

Lågt inköpspris och billiga lösningar på de "problem" i utlandet ett sådant försvar skall hantera är den oundvikliga konsekvensen. Har du sålt dig är du såld, min vän...

 

Jag kan slå vad om att insatserna aldrig kommer att räknas som billiga, vare sig i kronor, politisk risk eller risk för soldaterna.

Försvarsbudgeten kommer aldrig att bli så stor att man kan gödsla med pengar.

Har det politiska styrningen tänkt fel med en insats och saker går på tok kommer man att få fan för det.

Det svenska samhället är inte så "stort" att avståndet mellan enkla knegare och soldater samt politiker och potentater blir

så långt att de som bestämmer kan isolera sig.

 

Dessutom om rekryteringen skall fungera och insatserna leda till en god beredskapsförmåga hemmavid kan inte försvarsmakten isolera sig från resten av samhället utan försvaret måste klara av att rekrytera brett och hålla igång frivilligverksamheten.

Link to comment
Share on other sites

bara en stilla undran ang bindande kontrakt:

 

hade inte flygförare något liknade under 80 - 90 tal?

piloterna flydde till bättre betalda jobb som "busschaffisar" på charter-kärror, än att stanna kvar och spaka viggen.

kommer inte riktigt ihåg hur detta avtal såg ut, men man skrev väl på för ett visst antal år?

 

Dom kör med samma grej nu också. Träffade en kille som gick utbildningen på en fest i höstas, tror han va inne på sin andra termin eller någe sånt. Har för mig att det va 5 år eller något sånt som man ska va tvungen att vara anställd av försvaret. Det är nog ganska viktigt att ha också. När piloterna är klara med utbildningen och har varit i verkligheten ett par år och är på g att skaffa familj och grejer så lockar nog jobbet på SAS med löner i helt andra nivåer ganska mycket. En föredetta stridspilot kan tjäna så mycket som +100000 i den civila flygbranschen.

Edited by Nyllet
Link to comment
Share on other sites

@wizeguy

Ok, men varför ska det innebära att arbetsrätten ska vara annorlunda för soldater? Polisens yrke är heller inte som andras, inte heller läkarens. Osv osv. Men ändå hävdar ingen att alla dessa yrken som faktiskt är unika ska vara livegna.

 

Bland annat for att undvika avhopp infor insats, det ar tamligen meningslost att ha staende forband redo for insats om dessa forband nar de val behovs blir av med 10% av soldaterna.

Link to comment
Share on other sites

bara en stilla undran ang bindande kontrakt:

 

hade inte flygförare något liknade under 80 - 90 tal?

piloterna flydde till bättre betalda jobb som "busschaffisar" på charter-kärror, än att stanna kvar och spaka viggen.

kommer inte riktigt ihåg hur detta avtal såg ut, men man skrev väl på för ett visst antal år?

 

Dom kör med samma grej nu också. Träffade en kille som gick utbildningen på en fest i höstas, tror han va inne på sin andra termin eller någe sånt. Har för mig att det va 5 år eller något sånt som man ska va tvungen att vara anställd av försvaret. Det är nog ganska viktigt att ha också. När piloterna är klara med utbildningen och har varit i verkligheten ett par år och är på g att skaffa familj och grejer så lockar nog jobbet på SAS med löner i helt andra nivåer ganska mycket. En föredetta stridspilot kan tjäna så mycket som +100000 i den civila flygbranschen.

Vilka bestämmelser som (kanske) gäller står tidigare i tråden.

SAS har inte nyanställt sedan 2001 och som nyanställd i civila bolag tjänar man oftast sämre än i FV, men löneutvecklingen ser bättre ut i de större bolagen. Detta förutsätter förstås att man får jobb i ett större bolag (som knappt nyanställer idag), i ett mindre bolag är lönerna oftast lägre och byter man bolag börjar man om från noll. +100k är för en kapten i SAS med 20 år i bolaget. Ska man ha familj är ett jobb i FV antagligen mer attraktivt då man oftast kommer hem 17 varje dag. I ett civilt bolag så har du kanske mer ledigt, men du jobbar väldigt udda tider och exempelvis simulatorutbildning kan vara mitt i natten. En förutsättning för ett civilt flygjobb är förstås ett civilt cert, vilket kräver minst ett halvårs heltidsstudier för ATPL-teorin (antagligen mer) samt viss kompletterande flygutbildning.

Link to comment
Share on other sites

Bland annat for att undvika avhopp infor insats, det ar tamligen meningslost att ha staende forband redo for insats om dessa forband nar de val behovs blir av med 10% av soldaterna.

Hört talas om uppsägningstid? Kräver ingen särskild arbetsrätt...

 

Den dagen sverige lyckas med att ersätta 10% av ett skyttekompani (exempelvis), som har blivit hastigt insatt i Somalia för att hjälpa till med att hindra totalt inbördeskrig, på 1-2 månader (då 1 månad är kortaste lagstadgade uppsägningstiden för uppsägning före 2 års anställning) så kommer jag definitivt tycka det är onödigt med något annat än uppsägningstid. Med ersätta menar jag att rekrytera, utbilda och skola in i kompaniets/pluts/grupps rutiner samt SOP.

 

Naturligtvis finns det alternativ till att "tvinga" kvar folk, även vid insatser till mindre populära turistmål.

Exempelvis så är kamratskap, moral och god utbildningsnivå något som i rätt dos tar bort nödvändigheten av laglig plikt - det blir istället självupplevd "plikt".

 

Hur som haver, jag tvivlar starkt på att det kommer bli någon tillämpning av "tvång" så det hela är en rätt meningslös hypotetisk debatt...

Link to comment
Share on other sites

Den dagen sverige lyckas med att ersätta 10% av ett skyttekompani (exempelvis), som har blivit hastigt insatt i Somalia för att hjälpa till med att hindra totalt inbördeskrig, på 1-2 månader (då 1 månad är kortaste lagstadgade uppsägningstiden för uppsägning före 2 års anställning) så kommer jag definitivt tycka det är onödigt med något annat än uppsägningstid. Med ersätta menar jag att rekrytera, utbilda och skola in i kompaniets/pluts/grupps rutiner samt SOP.

Hört talas om kollektivavtal? De kan innebära längre uppsägningstid än den lagstadgade. Fast det skulle å andra sidan kräva någon form av motprestation från arbetsgivaren, som inte visat sig vara någon särskilt bra förhandlingspart de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om uppsägningstid? Kräver ingen särskild arbetsrätt...

Om man vill ha lön ja. Om man är beredd att avstå den vad skulle hindra arbetsgivaren att tvinga tillbaka den anställde?

 

J.K Nilsson

 

Man kan väl även fråga sig vilken enhet vill få med sig individer som absolut inte vill åka till en plats där läget är väldigt känsligt och farligt?

Link to comment
Share on other sites

Soldater vill jobba och Utlandsstyrkans toppar när det gäller antal ansökningar är precis efter oroligheter. Därför tror jag att det är hyffsat lätt att rekrytera till insatser men inte till tjänst "hemma på roten". Man kommer troligen att dras med massa vakanser som man får fylla med folk från näringslivet på samma sätt som idag.

 

/K

 

Edit: Jag tror att det är kontraproduktivt med urholkade regler för anställningsskydd. FM dras med vikande attraktionskraft och försämrade villkor lär inte bidra till en positiv utveckling.

För att få folk att söka sig till och stanna i Försvarsmakten så får man jobba med morot. Piska fungerar inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...