frobbo Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Tänkte fråga, apropå att göra upp eld. Hur funkar ett sådant där eldstål; hur kan gnistor ta fyr? Kanske dum fråga men ändå... Funkar de verkligen, ngn som använder dem, på riktigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 (edited) Ja dom funkar, men man måste ha något att tända i (fnöske) och då får man en liten låga (om man har gjort rätt och med lite tur) som man sen måste underhålla med större och större bränsle precis som en "vanlig" eld. Väldigt förenklat. Edit: nyårslöfte jag ska lära mig korrekturläsa Edited April 23, 2005 by M00nStalker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frobbo Posted April 23, 2005 Author Report Share Posted April 23, 2005 Jaha, där ser man: tack för svar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Jo då, dom fungarar riktigt bra. Ha bara lite näver med dig så ska du se att det funkar fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 Eller enbark. Är betydligt lättare att få eld på än näver. Vad du vill göra är att plocka bort barken, "luddet/trådarna", ytterst på Enen. Denna rullar du sedan i handen eller mot byxan om och om igen (20 min t.ex) tills du har ett jättefint och småtrådigt nystan. Detta ser du till att spara i en vattentät burk! När du sedan tänker dra igång din eld så bygger du först upp din eldstad med kvistar, granris, töre och näver sen så lägger du din nu uppluftade enbark i mitten och sätter igång med ditt eldstål. Det du vill uppnå är att fånga en loppa i barken och därefter få den att glöda, varpå den tänder nävern, som tänder granriset, som i sin tur tänder töret osv. osv. Skulle du befinna dig i en situation då kvalitén på ditt tändmaterial är dålig kan du "tjuva" från ditt eldstål. Skrapa försiktigt av en liten mängd stål från stickan som du orkar i en liten hög Därefter skrapar du som vanligt på den och riktar ner gnistorna i högen du just gjort. Har du gjort rätt så kommer stålpulvret att flamma upp och förhoppningsvis antända övriga tändmaterialet. Lyckat till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2:a Skvadron Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Om inte annat så kan det vara bra att ha ett stål i botten på nån ficka OM du mot all förmodan skulle tappa bort eller på något sätt förlora dina tändstickor/tändare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 Finns tydligen ett eldstål framtaget av en av försvarets överlevnadsexpert Lars Fält. vet inte om det är bättre än något annat, men det borde ju gå att M-nummer märka för att minska risken för självantändning. fast i det här fallet är det ju det man eftersträvar. Eller http://www.svartakatten.com/sortiment/smide_smycken.htm /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Obbelix Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Mitt stål funkar fint ! Och sen är det aldrig fel att ha ett GST-05... (GrillSpettTeleskopiskt inköpt 05 ) hehe får plats i bröstfickan och kan vara med överallt, för man vet ju aldrig när det vankas korv. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 3, 2005 Report Share Posted May 3, 2005 Finns tydligen ett eldstål framtaget av en av försvarets överlevnadsexpert Lars Fält. vet inte om det är bättre än något annat, men det borde ju gå att M-nummer märka för att minska risken för självantändning. fast i det här fallet är det ju det man eftersträvar. Eller http://www.svartakatten.com/sortiment/smide_smycken.htm /martinator Inte bara fel utan även lätt förvanskad sanning... 1/ Elddonet (eldstål är något man använder tillsammans med flinta) på bilden är inte i magnesium utan i en kemisk förening som heter ferrocerium, visst finns det magnesiumelddon, men gnistrivaren på ett sådant är även det i ferrocerium. 2/ Lars Fält kan nog inte få äran för elddonet då användningen är något älde än honom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 @Sir Vival När jag skakade fram länken var det i hopp om att kunna besvara min fråga vad ett elddon bestod av. Nu har du just gjort detta och jag bockar och bugar! Har för övrigt inget med butiken att göra så vad de skriver får stå för dem. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 4, 2005 Report Share Posted May 4, 2005 (edited) @Sir VivalNär jag skakade fram länken var det i hopp om att kunna besvara min fråga vad ett elddon bestod av. Nu har du just gjort detta och jag bockar och bugar! Har för övrigt inget med butiken att göra så vad de skriver får stå för dem. /martinator Jag var lite otydlig - menade inte alls att du skulle ha påstått något fel, sorry! Edited May 4, 2005 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 (edited) @sir vival Förstod att du syftade på den länkade sidan i ditt tidigare inlägg. Tog inte illa vid mig. Men du gav mig en fin ledtråd till vad det egentligen består av. Nu har jag stenkoll, tror jag. Cerium är ungefär lika vanligt som koppar i jordskorpan och finns i sverige. har atomnummer 58. Den återfinns inte ren naturligt utan endast i föreningar. Utvinns ur bastnäsit (av Bastnäs, Västmanlands län). Den används även i legering med magnesium, 3% inblandning(av cerium), och man får då en extremet värmetålig legering som används bla i jetmotorer. /martinator Edited May 6, 2005 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B.A Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Något som funkat bra för mig är att tända skägglavar med tändstålet(roligare än att äta dom) och med den brinnande laven tända en törebit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 (edited) Ett tips är att ta en tom (135)filmburk och trycka i så mycket bomull som det går. Samt ha med sig eldsticka. Smidigt att ha i fickan. Bättre än tändsticksburk, skulle plånet bli blött så är det kört.. (Har sur erfarenhet) Edited May 10, 2005 by Sljivovica Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Denna tråd borde heta Göra upp eld eller lämpligtvis Eldstål då tråden ligger i MtrlPlatsen ....... om man söker i forumet och vill läsa om det ni har skrivit hittills i tråden så lär inte "Överlevnad korv" vara det första orden som poppar upp i folks skalle när dem skall söka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Såg en liten film på nätet om hur man får fyr på en tändsticka med en läskburk och lite choklad. Det senare är för att polera den annars matta bottnen på burken. Sedan när det är gjort så riktar man grejset mot solen och placerar stickan i brännpunkten. Funkar som en parabolisk reflektor. Killen satte dock inte fyr på mer än tändstickor och brännde hål i papper, men det borde räcka till att även få fjutt på andra lättantändliga saker. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 (edited) jag försökte testa det där med colaburken här hemma.. men jag gav upp efter en halvtimmes gnuggande för hand och en haltimmes gnuggande med borrmaskin+trasa det blev ingen direkt skillnad ... men.. det kanske går.. om man har orken att sitta o gno.. Edit: Woho! inlägg nr 302! det finaste numret i världen! Edited May 10, 2005 by Jimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts