Zil Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Vilken camel back använder ni? Vilken är "bäst". Jag funderar på att införskaffa en men är lite oroliga att tyggsäcken kommer att sitta konstigt på ryggen om man har camel backen mellan ryggen och ryggsäcken. Är en 1 liters för lite och en 3 liters för stor? Quote
röjsop Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Jag tycker att ju större desto bättre (naturligtvis beroende på användningsområde). I det civila kan du bära den på magen, annars kan du montera den utanpå din ryggsäck. Quote
Zil Posted April 21, 2005 Author Report Posted April 21, 2005 Men om man har stridsselen/västen på sig ska man då kränga av sig den för att fippla på den på ryggsäcken? Finns det ingen som man kan ha imellan? Quote
Gator Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 1L skulle jag nog anse aningen för lite. Jag har en 2L för att den med skyddshölje får plats i SV2k, men hade gärna haft lite större volym. Quote
Vysotskij Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Vilken volym kan man bekvämt springa en eller ett par mil med? Quote
Gator Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 @Zil Ska du använda den civilt el militärt ? Många civila säckar har ju idag plats för vätskesystem. Om du ska använda den militärt så rekommenderar jag en blåsa med infällt lock. Quote
Zil Posted April 21, 2005 Author Report Posted April 21, 2005 i första hand militärt men ska även fungera civilt så ett par bärremmar är ett krav. Quote
Legacy Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Jag använder min Source både civilt (lång prommenader) och millitärt. När det är plusgrader har jag den nedstoppad i avsedd ficka på västen, i minusgrader under fältjackan. Jag är oerhört nöjd med kvaliten och det märks att FMV ställt en grym kravspec. Volymen är 2,5 liter och finns att skåda här: Source Quote
röjsop Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 @Vysotskij Det beror på din panbenstjocklek, och din förmåga att dricka under dina turer. Jag skulle må riktigt dåligt om jag skulle försöka dricka mer än 2 liter på en tur. Varför inte söka lite på google? Quote
combat Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Jag använder CamelBak HotShot 3,1L. Den har isolerad blåsa och slang samt Hydrolock-ventil. Du kan fästa den på din ryggsäck, stridssele, bälte. Jag tror att den kostar ca 600 kr. / Combat Quote
Zil Posted April 21, 2005 Author Report Posted April 21, 2005 (edited) Legacy: fungerar den att ha under ryggsäcken? Edited April 21, 2005 by Zil Quote
Gator Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 HotShot:en saknar bärremmar. Skulle rekommendera Stealth alt Viper. Quote
Vysotskij Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 @Vysotskij Det beror på din panbenstjocklek, och din förmåga att dricka under dina turer. Jag skulle må riktigt dåligt om jag skulle försöka dricka mer än 2 liter på en tur. Tackar. Om en dykare mår dåligt av något ska jag nog inte ens gå i närheten, och om man kan begränsa vikten är ju ingen gladare än jag. Högst två liter alltså. Quote
combat Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 HotShot:en saknar bärremmar. Skulle rekommendera Stealth alt Viper. Ref: http://www.militaryshop.se/ HotShot-modellen är liten och behändig och har försetts med bärrem samt 6st d-ringar som medger att du kan fästa den på ryggsäck / Combat Quote
Fk Satan Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Legacy: fungerar den att ha under ryggsäcken? JAg använder mig oxå av denna, och jag har satt fast den högt upp på ryggen. jag tycker att det fungerar bra att bära SS2000. Men att bära Lk70 fullastad fungerar inte så bra. Utan då får man lägga den i ryggsäcken. Med lite övning så flyttar man den till västen på ngr minuter. Vilket går bra att göra samtidigt som man tar av sig ryggsäcken och gör sig färdig för strid. Quote
Gator Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 HotShot:en saknar bärremmar. Skulle rekommendera Stealth alt Viper. Ref: http://www.militaryshop.se/ HotShot-modellen är liten och behändig och har försetts med bärrem samt 6st d-ringar som medger att du kan fästa den på ryggsäck / Combat "Bärrem" är i det här fallet (Hotshot) en mindre ögla som är lämplig att hålla i när man t.ex fyller sitt vätskesystem. Quote
joppe Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Jag använder en camelbak stealth som jag är mycket nöjd med. Funkar bra under min fjsväst. Det är en låg o bra profil på stealthblåsan så man slipper se ut som en puckelrygg. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 CamelBak ThermoBak, 3L (OD green), som jag köpte när Militaryshop hade rabatt... Använder den tillsammans med 304K och LK35 (utan mes, alt instoppad under locket om jag har mes). Funkar fint. Nackdel är att det blir lite svettigt på ryggen när jag bär ryggsäck. Har inte använt den med SV2K under någon övning men provat att fästa den på SV2K:s rygg men jag tyckte den satt för löst (trädde in CamelBakens bärremmar i fästena). Kan med fördel hängas på bilstolen vid längre resor utan stop Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote
Legacy Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 Legacy: fungerar den att ha under ryggsäcken? JAg använder mig oxå av denna, och jag har satt fast den högt upp på ryggen. jag tycker att det fungerar bra att bära SS2000. Men att bära Lk70 fullastad fungerar inte så bra. Utan då får man lägga den i ryggsäcken. Med lite övning så flyttar man den till västen på ngr minuter. Vilket går bra att göra samtidigt som man tar av sig ryggsäcken och gör sig färdig för strid. Har aldrig haft några som helst problem att bära den under någon ryggsäck, inkl LK35, LK70, SS2000, Berghaus. När Source'n är helt fylld har den fortsatt låg profil, vilket gör att det inte känns onaturligt på något sätt. Det enda minus jag kan komma på är att fästanordningen för slangen är för klen. Men det kan den skicklige lätt modifiera. Quote
Zil Posted April 21, 2005 Author Report Posted April 21, 2005 Det blev en source från recon... hoppas den kommer innan helgen. De skickat den idag så den kommer fram imorgon, men så dröjer ev avin en dag till. Quote
444 sskbat. Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 1L skulle jag nog anse aningen för lite. Jag har en 2L för att den med skyddshölje får plats i SV2k, men hade gärna haft lite större volym. Jag har camelback hotshot 2,1 liters, 3 liters varianten är för stor för stridsvästen och sticker upp en bra bit. Camelback har bättre kvalité än source, enligt militaryshop som fått mycket mera reklamationer på sourcen. Quote
Zil Posted April 21, 2005 Author Report Posted April 21, 2005 säljer MS sourcen? jag kunde bara hitta cammel back på ders webb. Quote
Sytare Posted April 21, 2005 Report Posted April 21, 2005 (edited) Nope. MS kör inte med Source, utan det är Recon som gäller då. Jag kör själv med Camelbak's Thermobak och jag har vid något tillfälle fått frågan om den funkar med Lk100. Det funkar inte så lysande, då det blir en korv längs med ryggen och det blir väldigt instabilt och skidåkning är nog omöjligt. @Foxtrotcharliegrg Andra alternativa användningsområden är att montera den på datorstolen vid LAN och olika spelaktiviter, med 3 liter vatten så står man sig rätt så bra även om temperaturen är skyhög. Edited April 21, 2005 by Sg Toll Quote
Zil Posted April 22, 2005 Author Report Posted April 22, 2005 Man får inte glöma att sätta in en kateter oxå ;) Whats comes up must comes down. Quote
I22 Vargen Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 1L skulle jag nog anse aningen för lite. Jag har en 2L för att den med skyddshölje får plats i SV2k, men hade gärna haft lite större volym. Jag har camelback hotshot 2,1 liters, 3 liters varianten är för stor för stridsvästen och sticker upp en bra bit. Camelback har bättre kvalité än source, enligt militaryshop som fått mycket mera reklamationer på sourcen. Funkar det med en Hotshot 2 L i Stridsväst 2000 fickan (den avsedda, naturligt vis) tror du!? Quote
Gator Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 1L skulle jag nog anse aningen för lite. Jag har en 2L för att den med skyddshölje får plats i SV2k, men hade gärna haft lite större volym. Jag har camelback hotshot 2,1 liters, 3 liters varianten är för stor för stridsvästen och sticker upp en bra bit. Camelback har bättre kvalité än source, enligt militaryshop som fått mycket mera reklamationer på sourcen. Funkar det med en Hotshot 2 L i Stridsväst 2000 fickan (den avsedda, naturligt vis) tror du!? Ja, se mitt citat. Quote
I22 Vargen Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 Jamen jaha ja... där ser man... och det är helt funkis ? Jag tänker mest på att Source´n är väl mer gjord för att funka i SV2000, men jag gillar nog Hotshotten mera..... hmmm dessa val!!! Quote
Sytare Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 He he I22 Vargen. Livet är aldrig enkelt. Vet att en kille på min lucka handlade på sig en Camelbak Hotshot under sommarmånaderna (antagligen för att aldrig mera användas...). Han klagade på att den var lite obekväm... I alla fall, något som du inte tagit med där som alternativ är Camelbak Stealth. Det är en 2liters omegablåsa med bäranordning. Visserligen i svart, men den funkar nog att ha under stridsvästen (minns mina glada dagar då jag smusslade med min camelbak thermobak under fältjackan ). Enligt Joppe så ska den visst funka under i alla fall FJS-västen. Quote
I22 Vargen Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 Schysst...Jo livet är allt hårt ibland, det är därför vi bär hjälm när vi övar..har jag hört Det jag är ute efter är väl något som skall funka både i en ryggsäck och i västen utan att det känns allt för obekvämt. Hmmm...kanske blir det en source i alla fall. Quote
Knekt Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 1L skulle jag nog anse aningen för lite. Jag har en 2L för att den med skyddshölje får plats i SV2k, men hade gärna haft lite större volym. Här är nått jag är lite besviken på med SV2k. Jag tycker puckeln trycker mot ryggen när den är fylld. Inte skönt alls! Problemet är att västen expanderar innåt, inte utåt, när man pular i en full puckel. Är det bara jag som upplevt detta? Quote
Recommended Posts