Jump to content

ModellFlyg

JBP

Recommended Posts

Posted
Det blev ingen 600n för mig nu, men en t-rex 450SE el helikopter med en spektrum DX-7 2.4Ghz sändare och 3 extra acc:ar är på väg hem till mig nu. Borde få allting i mitten-slutet på nästa vecka :)

Länk till snurran (Dock inte där jag köpte den, men dom var trevliga där)

Edit: la till en länk

Bra val, den kommer du ha mycket kul med. Vad blev det för gyro?

//Y

Posted
Det blev ingen 600n för mig nu, men en t-rex 450SE el helikopter med en spektrum DX-7 2.4Ghz sändare och 3 extra acc:ar är på väg hem till mig nu. Borde få allting i mitten-slutet på nästa vecka :)

Det blev ett futaba gy-401. Kollade på en som flög i hyfsat stark vind med en 450/gy401 (bommen stog blickstill, men den gled i sidled) och en lite mindre belt cp med billiga align gyrot, den fladdrade som en skadeskjuten kråka.

Tittade på en t-rex 500 också, men den är löjligt dyr... Kanske senare när den har droppat lite i pris (och min 450 är mos ;)

Fick reda på att i 500an så går det att seriekoppla två 450-accar, det går inte i 600an. Och med tanke på priskillnaden på accar så gör det en hel del! Till 450n kostar dom ca 160kr och till 600an kostar dom ca 2200kr!!!

Kanske borde säga att 450-accarna köptes i Hong Kong och jag inte hittade några 600-accar där så 600-accen är med svenskt pris...

Posted
Det blev ingen 600n för mig nu, men en t-rex 450SE el helikopter med en spektrum DX-7 2.4Ghz sändare och 3 extra acc:ar är på väg hem till mig nu. Borde få allting i mitten-slutet på nästa vecka :rockon:

Det blev ett futaba gy-401. Kollade på en som flög i hyfsat stark vind med en 450/gy401 (bommen stog blickstill, men den gled i sidled) och en lite mindre belt cp med billiga align gyrot, den fladdrade som en skadeskjuten kråka.

Tittade på en t-rex 500 också, men den är löjligt dyr... Kanske senare när den har droppat lite i pris (och min 450 är mos ;)

Fick reda på att i 500an så går det att seriekoppla två 450-accar, det går inte i 600an. Och med tanke på priskillnaden på accar så gör det en hel del! Till 450n kostar dom ca 160kr och till 600an kostar dom ca 2200kr!!!

Kanske borde säga att 450-accarna köptes i Hong Kong och jag inte hittade några 600-accar där så 600-accen är med svenskt pris...

401 kör jag med själv och är helnöjd, har bara hört väl om dem dessutom.

Jag rekomenderar att du skaffar dig (om du inte redan har) ett riktigt bra/snabbt servo till stjärten. Det går att köra med standardservon, vilket jag gjorde ett tag, men vilken skillnad det var med ett snabbt, digitalt...

//Y

Posted
[text borttagen]

401 kör jag med själv och är helnöjd, har bara hört väl om dem dessutom.

Jag rekomenderar att du skaffar dig (om du inte redan har) ett riktigt bra/snabbt servo till stjärten. Det går att köra med standardservon, vilket jag gjorde ett tag, men vilken skillnad det var med ett snabbt, digitalt...

Jag köpte en kit med gy401 och ett futaba S9650 som är ett digitalt servo.

Fick just mail om att grejorna just har skeppats, jag borde ha dom i mitten på nästa vecka :rockon:

Har laddat hem en bunt videos som visar hur saker och ting ska sättas ihop och trimmas från helifreak.com, har bara sett första avsnittet men det verkar rätt bra. Några jag har pratat med har också bara bra saker att säga om Bob som har gjort filmerna.

• 3 weeks later...
Posted

Ledsen, men jag missade helt ditt inlägg Erik...

Runt 6500:- gav jag plus ca 1300:- för tre extra accar, en ordentlig laddare (imax b6) och ett LiPo acc till sändaren.

Tyvärr så visade det sig att helin var färdigbyggd när den kom, det enda som var kvar var att skära bort lite krafs från kåpan och sätta på den.

Tog hem den till en kompis som har flygit några år som gick igenom den och ändrade en hel del.

Testflög den första gången förra fredagen på Bosön när det var inomhusflygning där. Gick lite så där, den drog åt vänster hela tiden.

Hittade felet, ena servot ryckte 5-7mm. Men bara när rotorn snurrade...

Felsökte när jag kom hem och hittade problemet, sladden till servot var dragen på insidan av kroppen. Den gick nära remmen som driver stjärtrotorn, den alstrar antagligen statisk elektricitet som servosladden plockar upp.

Drog om sladdarna på utsidan av kroppen (passade på att bygga hela helin lite grann när jag ändå höll på, all el är ombyggd/flyttad).

Provflög ute idag, lite byig vind men det gick hyfsat tills sista flygningen. Då började den snurra snabbt kring sin egen axel, ungefär som om gyrot hade fått spel och börjat kompensera åt fel håll.

Som tur var så visade det sig att dom som hade byggt den inte hade haft locktite på skruven som höll fast stjärtrotorn mot axeln som driver den. Har fixat det nu och ska testa den imorgon. På torsdag blir det flygning igen.

Huvudrotorn byggdes om när min kompis gick igenom den.

Det är inte helt enkelt att flyga helikopter! Lyckades iaf hålla mig inom 2-3kvm i lite lätt (men byig) vind första gången jag försökte. Vågade mig upp på 2-3 meters höjd (kanske inte var riktigt meningen, men...) och flög 10-12 meter framåt och lyckades landa (inte krascha) alla gånger. Godkänt för att vara första gången tycker jag :unsure:

Kan varmt rekomendera inomhusflygningarna, det är mycket folk där som har många goda råd. Sen var det riktigt skoj också :)

Posted

Kul att det finns fler galnigar här :rolleyes:

jag själv har inte flugit eller petat på de flygplan jag har sen min far dog.

Så jag har 4 plan som bara ligger o väntar på att jag skall får arslet ur vagnen...

Letar för övrigt efter en klubb i närheten av Malmö som kan förbarma sig över mig :) Någon som har ett tips ?

Salve

Posted
Kul att det finns fler galnigar här :)

jag själv har inte flugit eller petat på de flygplan jag har sen min far dog.

Så jag har 4 plan som bara ligger o väntar på att jag skall får arslet ur vagnen...

Letar för övrigt efter en klubb i närheten av Malmö som kan förbarma sig över mig :) Någon som har ett tips ?

Salve

Klubbar anslutna till SMFF

I Malmö har du AK Malmö...

jed - Lite tips:

På Trextuning.com finns det en hel del tips om problemlösning på T-Rex.

Mitt råd till dig är att, om du inte redan gjort det, plocka ned helikoptern i molekyler och plocka ihop den igen och den gången använda loctite, dra alla kablar och antenn på ett bättre sätt samt placera elektroniken så bra som möjligt (vet iofs inte hur det ser ut idag...).

Vidare så rekomenderar jag att du skaffar ferritringar för att förebygga störningar och lite länge fram, efter ett par... "hårda landningar" :rolleyes: kommer dessa komma väl till hands. Orginalställen på T-Rexen verkar vara gjorda av okokt spagetti så lätt som de bryts av...

Kan förövrigt tips dig, och alla andra, om sidan i sista länken, www.helikraft.com, de har massa shyssta uppdateringar till T-Rexen till helt OK priser.

//Y

• 3 weeks later...
Posted

Nu har jag flygit 4-5 gånger (sista gången utan träningsstället), fortfarande nervöst som attan att ta upp t-rexen, men min lilla lama v4 flaxar jag runt med som jag vill nu.

Har klantat mig en gång (testade utan träningställ andra gången), (över)kompenserade åt fel håll så att huvudrotorn nuddade golvet (med r-rexen). Ett rotorblad sprack lite grann (inga delar som lossnade) så jag bytte ut det. Inga andra missöden. Än :)

Ändringar som jag har gjort sen första flygningen:

pitchvinkeln går numer från -3 till +9 grader, inte -9 till +9

pitchkurvan går från 45 till 100%, inte från 0 till 100%

satt på små vikter på flybaren

Det har gjort att den är mycket snällare att flyga, nu är landingarna mer lika landningar än semikontrollerade krascher...

Yman: är det dom ställen som brukar kallas gorillagear? Tänker skaffa sådana när mina nuvarande har gett upp.

Hasse som jag brukar flyga med har knäckt sitt ställ till sin 450. Jag håller med dig, dom verkar sjukt klena.

Jag har dragit om all elektronik och har inga problem med störningar (har en spektrum dx-7 radio på 2.4GHz bandet). Har även lagt på locktite på lite fler ställen, en kompis hjälpte mig innan jag tog upp den första gången och la på locktite där det behövdes i rotorhuvudet.

• 2 months later...
Posted

Nu har jag flygit lite mer (inte så mycket pga tidsbrist), några saker som jag har lärt mig.

En helikopter är instabil som attan.

Det är dumt att flyga in i basketkorgar.

Den gör ett dåligt jobb som jordfräs.

Men framförallt, det är sjukt skoj! :D

Hittade en skoj sida idag, en kille som har satt på en kamera på en t-rex 450 och flyger med goggles. Precis det jag har tänkt göra när jag har lärt mig flyga ordentligt.

http://www.fpvvideo.com/fpv_helicopter.htm

• 11 months later...
Posted

Får väl dra fram min Viggen (Min goda vän på EMF byggde den till mig. Med propeller fram. Syns inte när den är igång) Och bege mig ut till Klubbens flygplats

Posted

Trevligt. :baskerKav: Fler modellflygare.

Själv så äger jag en trush light.. Med kronmäkren och dagen d ränder under vingarna.. :P

Sen en flygande vinge från norge.. hehe den flyger fint ;) Fintar de mesta.

Sen har ja en liten dubbeldäckare i depron med borstlös motor.

Dom har ja i min arsenal just nu =).

Borstlösa kärran är roligast då de väger 350 gram och drar en 450gram på snurran. :mellow:

Lättflygen är den också för att vara liten.

Posted

Min kompis vill nu också köpa ett plan. Han lägger MAX 2100 kr på det. Men eftersom jag har gått ifrån Nybörjar sektionen för länge sedan så kan jag inte ge honom ett förslag till en nybörjar modell. Jag kan bara välja invecklade maskiner. Han vill inte ha en PIPER J-3 CUB

Jag har föresten några andra plan också.

Hercules

Spitfire

Cessna (Modell okänd)

• 1 month later...
Posted

Efterlyser ett helt namn på ett plan. Heter ********* Acrobatic. Är gjort av EPO?? :-( Någon som vet vad jag menar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...