Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Är osäker på om det är rätt forumdel men jag chansar.

Som rubriken visar vad betyder Ifor, Sfor, Kfor mfl?

Mvh

Johan

Ett gammalt indianknep som jag brukar ta till vid svårigheter är Google.

IFOR = Implementation FORce

SFOR = Stabilisation FORce

KFOR = Kosovo FORce

Jag behövde denna seger, har varit tvåa alltför många gånger!!

/Magnus B

Edit: gissa.. :D

Edited by Badboy
Posted (edited)

KFOR = Kosovo Force

SFOR = Stabilisation Force (in Bosnia and Herzegovina)

IFOR = Implementation Force

Det är Google som är din vän.

edit: do'h, en hundradels-pucktvåa

Edited by Marzocchi
Posted (edited)

Förtydligande: Även IFOR var verksam i Bosnien. IFOR blev SFOR -97, samt att IFOR kom till -95 när UNPROFOR (United Nations Protection Force) upplöstes.

Det fanns i alla fall under -99 även ett AFOR, som jag antar betecknade Albania Force.

Edited by APC-mannen
Posted

KFOR = Kosovo Force

SFOR = Stabilisation Force (in Bosnia and Herzegovina)

IFOR = Implementation Force

ISAF = International Security Assistance Force

UNAMSIL = United Nations Assistance Mission to Sierra Leone

UNTSO = United Nations Truce Supervision Organisation

UNMEE = United Nations Mission in Eritrea and Ethiopia

Unomig = United Nations Observer Mission in Georgia

/ Combat

Posted
Tack. Google var inte min vän i det här fallet. Sökte både där och på forumet utan framgång. Men tack ännu en gång.

Mvh

Johan

Jodå, jag sökte och fick fram svaret på alla tre med hjälp av Google. KFOR visste jag redan innan i och för sig, men jag sökte i alla fall.

Posted
Tack. Google var inte min vän i det här fallet. Sökte både där och på forumet utan framgång. Men tack ännu en gång.

Mvh

Johan

Ursäkta att jag frågar, men HUR kan man misslyckas med en sökning på t.ex. SFOR på Google? :/

Posted

Mvh

Johan

Ursäkta att jag frågar, men HUR kan man misslyckas med en sökning på t.ex. SFOR på Google? :/

Självklart fick jag upp ett flertal sidor när jag sökte. Det var mer betydelserna jag hade svårt och hitta framförallt på Ifor där den enda betydelse jag kunde hitta var The International Fellowship of Reconciliation.

Det är möjligt att betydelserna på förkortningarna står någonstans på de sidor som kommit upp men att jag med min okunskap om olika militära organisationer m.m har missat detta eller helt enkelt tagit det för att vara något annat.

Men det verkar som några har tagit illa upp när jag sa att jag misslyckats med min sökning och för detta ber jag om ursäkt.

Mvh

Johan

Posted

Rättning i ledet !! :/

Ge killen "Some slack" !!

Håller med Johan1986 att det inte är det lättaste att

söka info man söker på Google. Speciellt för oss som inte är

kanske lika insatta som många av er andra. :)

Posted
UNTSO = United Nations Truce Supervision Organisation

/ Combat

Nänä, nu är du ute och cyklar.

UNTSO betyder United Nations Tourist and Sightseeing Organization :wub:

Posted
Självklart fick jag upp ett flertal sidor när jag sökte. Det var mer betydelserna jag hade svårt och hitta framförallt på Ifor där den enda betydelse jag kunde hitta var The International Fellowship of Reconciliation.

Det är möjligt att betydelserna på förkortningarna står någonstans på de sidor som kommit upp men att jag med min okunskap om olika militära organisationer m.m har missat detta eller helt enkelt tagit det för att vara något annat.

Men det verkar som några har tagit illa upp när jag sa att jag misslyckats med min sökning och för detta ber jag om ursäkt.

Mvh

Johan

Vill inte vara "stor i stättan", utan bara berätta hur jag gjorde.

Första träffen på "IFOR" var till Natos sida. Ingen förklaring stod där, så jag gick in på http://www.nato.int/ och sökte på IFOR där istället -> andra träffen ger svaret.

No offence Johan1986 :wub:

Posted
Första träffen på "IFOR" var till Natos sida. Ingen förklaring stod där, så jag gick in på http://www.nato.int/ och sökte på IFOR där istället -> andra träffen ger svaret.

Mjaa, om man läser första stycket på första länken och verkligen LÄSER, så står det ju där..

Förklaring (eller ledtråd, för den uppmärksamme) på samtliga förkortningar erhålles på första länkträffen, om man bara läser vad som står..

Google ÄR din vän! :dribble:

/Magnus B

Posted

Coolt.

Förklaringen ligger väl i att man läser/skummar texten väldigt översiktligt när man letar efter något, allra helst när man ska försöka sätta andra på plats och visa hur felfri man själv tror att man är.

:)

• 6 months later...