volvo_viking Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Om det är det totala ordervärdet har FM betalat 83.333kr per bil. Känns det sannolikt? //Janne Quote
ugly Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Räddningstjänsten nyttjar den flitigt, oftast där UniMogen är för liten, och stor lastförmånga behövs i terräng. Har även sett många på dom militära Flygbaserna, som skumbil. Fast då i 40 bilsutförade med dubbelhytt. Finns foto någonstans på forumet, hittar inte nu. /erik Jag har träffat på några TGB30 i liberia. Då är det UNCHR som kör mattransporter med dem. Senast såg jag en i helgen. Skulle vara kul att köra omkring med en 30:a med terrängkedjor under regnperioden. Quote
Pickos Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 @ Volvo viking Jag hittade informationen i Lars von Rosens "Beskrivning över hjulburna terrängfordon inom försvarsmakten under 1900-talet". Där står det "225 milj. kr". Tycker att miljarder känns mindre sannolikt. Troligen är det en första order, om X antal fordon som är värd ovan nämnda summa. Ska se om jag kan hitta mer information någonstans, men det kan ta några dagar. Quote
volvo_viking Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 Nej, miljarder kan det inte vara. //Janne Quote
Maverick Posted February 24, 2005 Report Posted February 24, 2005 (edited) Räddningstjänsten nyttjar den flitigt, oftast där UniMogen är för liten, och stor lastförmånga behövs i terräng. Har även sett många på dom militära Flygbaserna, som skumbil. Fast då i 40 bilsutförade med dubbelhytt. Finns foto någonstans på forumet, hittar inte nu. /erik Jag har träffat på några TGB30 i liberia. Då är det UNCHR som kör mattransporter med dem. Senast såg jag en i helgen. Skulle vara kul att köra omkring med en 30:a med terrängkedjor under regnperioden. Ingick i ett lass med 8 Stycken som gick till Liberia för att just köra mat åt WFP Svenska räddningsverket EDIT: Lite mer info om missionen Srv Kvartalsrapport Edited February 24, 2005 by Maverick Quote
sprängaren Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 Vill bara ge ett tips angående tgb30... Borra ett dräneringshål under styrboxen till automatlådan annars blir det ett dyrt akvarium om man har otur... Quote
Recommended Posts