Jump to content

Liten vapen och tillbehörs quiz

Recommended Posts

• Replies 706
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Korrekt, HvPrsk. Extrapoäng om du vet hur man ser skillnad på en MPi 69 och en MPi 81.

"Later, Steyr manufactured slightly modified variant, called MPi 81, with conventional cocking handle at the left side of the receiver and with rate of fire increased up to 700 rds/min. "

Nu vet jag det...

PGM Ultima Ratio 7,62 Nato

Yes, det är rätt, bilden är på en "Intervention" modell fär att vara exakt, det vill säga deras ljuddämpade bössa... :)

Lite svårt att se på bilden om vapnet är ljuddämpat eller ej. Här kommer nästa bild:

q4.jpg

1) Ursprungsland

2) Företaget som tillverkar vapnet, helst modelnamnet också

3) Kaliber

Edit: Vc_90 får inte svara.

Edited by softfeel
http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/bl%e4.JPG

och från vilket land kommer det

vilken kaliber har originalet i milimeter

A Bren gun!

ett samarbete mellan Brno i tjekien och Enfeld i GB, benstödet lever kvar än i dag och tillverkas bla av parker-hale och används på PSG90!

Kan tänka mig att britterna kamrade sin i 303.

PGM Ultima Ratio 7,62 Nato

Yes, det är rätt, bilden är på en "Intervention" modell fär att vara exakt, det vill säga deras ljuddämpade bössa... :navy:

Lite svårt att se på bilden om vapnet är ljuddämpat eller ej. Här kommer nästa bild:

q4.jpg

1) Ursprungsland

2) Företaget som tillverkar vapnet, helst modelnamnet också

3) Kaliber

Edit: Vc_90 får inte svara.

Tic m89 sr

1:israel

2:Technical Consulting international

3:762

Vad brukar man mäta i ???

MM för visso, men det är ju så att bara för att det HETER 7,7mm så betyder inte det att kulan är 7,7mm i diameter. Samma som som med .223 Rem, dvs vår kära 5,56x45 som egentligen är typ 5,6mm i diameter om jag minns rätt.

SLUT

Det mäts ju olika beroende på vilket land.

vissa länder mäter diametern på kulan, vissa mäter diametern på loppet mellan bommarna.

det ger olika värden för samma ammunition.

Hallå alla !

Denna tråden verkar trevlig fast rätt svåra frågor. Kollade igenom snabbt och klarade bara ett par st...men men. Om någon berättar hur man lägger upp bilder kanske jag kan lägga upp nån ny?

1:israel

2:Technical Consulting international

3:762

Fel.

Tips: Vilket land den kommer ifrån syns tydligt på kikarsiktet (eller sättet den sitter på). Även om den förekommer i andra länder så är det utmärkande för just detta land . När ni vet landet så borde ni även veta kalibern; den vanligaste för det här landets gevär av den typ som bilden visar. Det är ett av landets större företag som är tillverkare, dock inte ett av de mest kända. Bilden finns på företagets hemsida. Företagets namn, eller förkortningen rättare sagt, ger vissa associationer till en av världens mest (ö)kända underättelse/säkerhetstjänster vilken hade landet från vilket vapnet på bilden härstammar från som hemnation.

Edit: Lade till, tog bort.

Edited by softfeel
Hallå alla !

Denna tråden verkar trevlig fast rätt svåra frågor. Kollade igenom snabbt och klarade bara ett par st...men men. Om någon berättar hur man lägger upp bilder kanske jag kan lägga upp nån ny?

Ladda upp bilder kan du göra här här: http://atrax.goatpower.se/pubup/upload.php

Klicka sedan på "IMG" och skriv in länken för din bild när du skriver ditt inlägg.

Jag skulle uppskatta om du väntade med att lägga upp ny bild tills den senaste är besvarad. Det blir lätt rörigt om medlemmar lägger upp bilder hur som helst. Se tråden Stridfordons quiz som ett gott föredöme.

Edited by softfeel