Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jodå, det är bara det att kompaniet ska "vila" i ett år efter insats.

Och med tanke på att dom åkte till Afghanistan i somras så är det rätt med ny rekrytering nu.

EDIT:Kimster is a critic

Edited by [MPJ]Sgt.Ratchak
Posted
Sgt.Ratchak,Jan 19 2005, 16:10 ] Jodå, det är bara det att kompaniet ska "vila" i ett år efter insats.

Och med tanke på att dom åkte till Afghanistan i somras så är det rätt med ny rekrytering nu.

EDIT:Kimster is a critic

Men de hade väl rekryterat ett tag på den förra MP03 om jag inte minns fel - var det färdigrekryterat då eller?

Posted (edited)
Kommer det att vara ett kompani eller en förstärkt pluton?

Har inte hört att det ska bli ngn förändring från föregående år dvs 2 MP-plut, 1 special-plut (p-skydd, utrednings, hund mm) och en mek-rep-kok plut.

Edited by [MPJ]Sgt.Ratchak
Posted
Sgt.Ratchak,Jan 19 2005, 19:19 ]
Kommer det att vara ett kompani eller en förstärkt pluton?

Har inte hört att det ska bli ngn förändring från föregående år dvs 2 MP-plut, 1 special-plut (p-skydd, utrednings, hund mm) och en mek-rep-kok plut.

Nja, den senaste rekryteringen inför MP03 vara bara en plut. Man kanske skulle söka sin befattning igen :D

Posted
Nja, den senaste rekryteringen inför MP03 vara bara en plut. Man kanske skulle söka sin befattning igen :)

Kompaniets två MP-plutoner består av militärpoliser varav nästan hälften är yrkespoliser och övriga är grundutbildade militärpoliser.

Specialplutonen består av utredningsgrupp, personskyddsgrupp, hundgrupp och en tolkgrupp som rekryteras vid insats.

Stabs- o trossplutonen består av stab, stridsledningsgrp, Rep/mtrl grp, Kokgrp, Satcomgrp och två sjvtpgrupper.

Artikel på LGs hemsida

Posted
Sgt.Ratchak,Jan 19 2005, 21:23 ]
Nja, den senaste rekryteringen inför MP03 vara bara en plut. Man kanske skulle söka sin befattning igen  :angry:
Kompaniets två MP-plutoner består av militärpoliser varav nästan hälften är yrkespoliser och övriga är grundutbildade militärpoliser.

Specialplutonen består av utredningsgrupp, personskyddsgrupp, hundgrupp och en tolkgrupp som rekryteras vid insats.

Stabs- o trossplutonen består av stab, stridsledningsgrp, Rep/mtrl grp, Kokgrp, Satcomgrp och två sjvtpgrupper.

Artikel på LGs hemsida

Jag tror att det är en gammal text som inte har ändrats, men man kan alltid hoppas.

Posted

Vilka är det som är aktuella för rekrytering? Är det ett krav att man har gjort sin GU på MP/MPJ? Eller duger man som gammal vassraggare och sedermera skytteknekt? :D

Posted

Som vassraggare kan du säkert söka till stabs- o trossplutonen. :P

Posted (edited)
Sgt.Ratchak,Jan 20 2005, 13:54 ] I vissa fall har dom utbildat folk till MP, tex dom flesta Prickskyttarna blev utbildade MP där.

Sen så krävs inte MP för tex DM (UH plut).  ;)

13 personer blev utbildade till MP under MP01 (ingen dock under MP02 om jag minns rätt) och det var personer som hade kompetenser som inte gick att finna hos de som gjort GU som MP/MPJ dvs prickskytte och strigrpspersonal (samt en personskyddare). Om du som "vassraggare" besitter någon specialkomptens som kompaniet inte kan få på annat sätt är väl allting möjligt men jag skulle inte ha allt för höga förhoppningar där.

Även ledn/logplut (DM) var till ganska stor del MP då alla i stabsgrp samt strigrp skulle vara det. Endast kok, sjvtp och rep/camp hade det inte som krav.

EDIT: Förresten såg jag nu att informationen på sidan (http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=10855) verkar vara fel men att det i botten finns en PDF med strukturen för en pluton+ på 67 man.

Direktlänk PDF: http://www.livgardet.mil.se/attachments/or..._mp-enhet06.pdf

Edited by danno
Posted

-gripande tekniker kan jag tänka mig, förarbevis på fängsel och asp?

-blåljuskurs? för att få framföra utryckningsfordon?

-mera eskort och trafikdirigering än vanliga soldater övar?

-juridik och mera juridik?

fyll på Danno o ni andra

Posted
-gripande tekniker kan jag tänka mig, förarbevis på fängsel och asp?

-blåljuskurs? för att få framföra utryckningsfordon?

-mera eskort och trafikdirigering än vanliga soldater övar?

-juridik och mera juridik?

fyll på Danno o ni andra

Fri väg heter kursen för att få framföra utryckningsfordon

//ordmärkaren

Posted (edited)
fyll på Danno o ni andra

Fyller på...

Generellt kan man dela upp utbildningen i JT och JP, juridisk teori och juridisk praktik.

JT går ut på att memorera de viktigare delarna av Svea Rikes Lag. De mest berörda delarna är Rättegångsbalken, Brottsbalken, Polislagen, Lagen om disciplinansvar inom totalförsvaret, Militära vägtrafikkunggörelsen, Lag om skydd för samhällsviktiga anläggningar och några till... det är en del att läsa alltså.

JP är att öva öva öva.

Utbildningar utöver de som Blackadder försöker hitta på (han är ju trots allt bara en wannabee-MP :P ) så ingår bland annat (och jag nämner bara en del för det är massor):

- praktisera de lagar man lärt sig (förundersökning, häktning/anhållande, beslag och avspärrningar osv osv... vad gäller och hur gör man!

- brottsutredningar (bla hur man är "första man på brottsplats")

- trafik (och då inte bara reglering utan även alkotester och lasermätning)

- fast och rörlig spaning

- säkerhetstjänst

- underättelsetjänst

- LEC och andra sök

- hur man fyller i papper av olika slag

- förhörsteknik

- mediakontakt

- och säkert massor som jag glömmer...

(de saker jag nämner är sånt som förekom inom MP01/02, det är inte säkert att det är lika mycket som ingår i GU)

EDIT: Tog bort en upprepning...

Edited by danno
Posted
Utbildningar utöver de som Blackadder försöker hitta på (han är ju trots allt bara en wannabee-MP  :P  )

hehehe varför är jag inte förvånad, räknade med att du skulle nappa :)

sååå kvar till MP03? eller lockar Kosovo för mycket

Posted (edited)

Tack för svar Danno...

BTW--- enligt LGs hemsida (som nu har fyllts på med en hel del info) har MP 03 har nu blivit... MP06? jaja finns garanterat ngn logik i det.

Edited by Sgt Andersson
Posted
Utbildningar utöver de som Blackadder försöker hitta på (han är ju trots allt bara en wannabee-MP  :P  )

hehehe varför är jag inte förvånad, räknade med att du skulle nappa :)

sååå kvar till MP03? eller lockar Kosovo för mycket

Njae... har i princip redan tagit ett studieuppehåll i väntan på KS12. Ser fram emot att få jobba som MP på riktigt så det lockar betydligt mer än MP03 (ja, eller 06 då). Om sen Kosovo som del av världen lockar vet jag väl kanske inte. Det låter som ett stimulerande jobb http://www.mil.se/int/article.php?dontaddcount=1&id=12650

Dessutom tycker jag att det inte verkar finnas några allt för lockande tjänster. Skulle visserligen kunna vara MPgrpch men vill nog inte egentligen och det finns inga trevliga gruppchefsbefattningar (för oss som inte är YP/YO/RO alltså) utöver den. MP/Tfn/Bilfö/Lbfö lockar liksom inte :/ Om jag blir erbjuden tjänsten som "stabsbiträde säkund" och om den innebär en sjuhelvetes lång utbildning på UndsäkC så kanske jag tänker om :D

Posted (edited)
Det fanns ju inget underhåll med så då är det bara att glömma MP03 för min del.

Underhåll av cheferna duger inte ?`

MP06  AB506  Stabsassistent  22001  8
:baskerKav: Edited by drmagoo
Posted

Jag går i dagarna i valet å kvalet om man skall söka MP06 eller nöja sig med en ansökan till Liberia samt Kosovo....

Dessutom är det första gången jag söker. Känns spännande B)

Posted

Kanske lite tidigt att fråga om detta men iaf...

Vad kommer MP ha för uppgifter i EU-stridsgruppen? Kommer MP0X att införlivas i stridsgruppen eller kommer det bara vara mindre MP enheter i den för att sitta barnvakt åt skyttebataljonen?

Posted
Jag går i dagarna i valet å kvalet om man skall söka MP06 eller nöja sig med en ansökan till Liberia samt Kosovo....

Dessutom är det första gången jag söker. Känns spännande B)

Sök allt.

Du kan skicka en ansökan per mission så skriv ihop en till Libera, en till Kosovo och en till MP.

Posted

Dessutom är det första gången jag söker. Känns spännande  B)

Sök allt.

Du kan skicka en ansökan per mission så skriv ihop en till Libera, en till Kosovo och en till MP.

Stackars PersE kommer ju bli helt bombarderade med ansökningar i år... känns som det kommer bli en rörig rekryteringsomgång men många vakanser hit och dit när man teoretiskt kan söka 15 tjänster...

Posted

Några frågor till er som varit ute som MP.

1. På vanliga missionerna te.x Kosovo på Multinationella militärpoliskompaniet, brukar plutonchefen vara yrkespolis eller brukar det vara en yrkesofficer??

2. Är det i så fall en MP yrkesofficer eller kan det vara en från "uppsättande förband" dvs te.x en kille från pansar som kanske inte vet så mycket om MP tjänst?

3. Hur brukar fördelningen se ut på yrkespoliser kontra vanliga MP värnpliktiga.

4. Hur stora plutoner är det i MP kompaniet?

5. Hur många man sammanlagt är det??

B)

Posted
Några frågor till er som varit ute som MP.

1. På vanliga missionerna te.x Kosovo på Multinationella militärpoliskompaniet, brukar plutonchefen vara yrkespolis eller brukar det vara en yrkesofficer??

2. Är det i så fall en MP yrkesofficer eller kan det vara en från "uppsättande förband" dvs te.x en kille från pansar som kanske inte vet så mycket om MP tjänst?

3. Hur brukar fördelningen se ut på yrkespoliser kontra vanliga MP värnpliktiga.

4. Hur stora plutoner är det i MP kompaniet?

5. Hur många man sammanlagt är det??

B)

Några snabba svar:

På KS12 (som exempel) är det svenska bidraget till MNMP-E sju personer.

Som chef brukar det vara en yrkesofficer som är MP men även RO/polis fungerar ju utmärkt. De flesta YO som är MP kommer från Livgardet men det finns undantag, dock är det ett krav på att det är en MP.

Fördelningen mellan YO och Vpl är återigen med KS12 som exempel en YO (chefen) och 6 Vpl (med vpl menas här icke-YO/RO) även om det skulle kunna vara så att någon MP med PHS även är RO. De sex "vpl" är fördelade på två MP utan PHS, två MP med PHS, samt ytterligare två poliser. Fördelningen är alltså 1 YO, två VplMP och fyra poliser. På MP01/02 var det på komp som en helhet ca 50/50 mellan "gröna" och "blå"...

MP-kompaniet (alltså MP03/06...) är inte längre ett kompani utan består av 67 man (titta i pdf:en ovan). MP-grupperna är fyra till antalet med 10 personer i varje och dessutom finns det en personskyddsgrp med 10 MP. Så man skulle kunna hårddra det till att säga att det finns en stor pluton på 40 man och sen är resten grp. På MP01/02 var MP-plut 40+4+3 personer (MP-grp, stabsgrp, chef/stf/lo).