Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fältskjorta 90 & gröna långkalsonger m/91 tillverkas inte av Ullfrotté.

Tröja ullfr FF m/93 och byxa ullfr FF m/93 är, precis som "ullfr" i benämningen ger en fingervisning om, i ullftotté. Tillverkare kan i princip vara vilken som helst.

(Varför det blandas friskt med 90, dvs utan "m/", m/91, m/93 kan man undra över...)

Posted
"Långkalsonger 91" heter de.  :lala:

:D

/ Messerschmitt

:Malaj:

Jojo, men var kan man köpa de M-märkta begangnade?

jag tror att de finns på personalshoparna på regementena.

AMF 4 säljer i allafall fältskjorta M90.

fast marinens marinblå variant.

om de hade långfillingar undersökte jag inte, var där i början av aug, och såg inget behov av dessa.

bor ju söder om dalälven så långfillingar är något som bor väldigt långt in i mobförrådet aka garderoben.

Posted
Har letat som ett as och behöver ett par. Ingen som vet fortfarande? :I(

NÄR är det absolut tvunget att ha just GRÖNA långkalsingar???? Jag har sällan upplevt dylik desperation efter ett så speciellt klädesplagg......men ok, vi har alla olika behov.... ;)

Posted (edited)
NÄR är det absolut tvunget att ha just GRÖNA långkalsingar???? Jag har sällan upplevt dylik desperation efter ett så speciellt klädesplagg......men ok, vi har alla olika behov.... ;)

När man vill undvika brännskador i samband med frivillig försvarsverksamhet? :)

Seriöst så kan det verkligen finnas en poäng med det. Som något i en annan diskussion citerat befäl svarade på frågan om man fick använda civila kalsonger (fritt ur minnet): "Jo det får man, men försvarets kalsonger är gjorda för krig!"

Jag kan seriöst tänka mig att kronans långkallingar förmodligen är mindre brandfarliga än vissa civila diton, även om man bortser från eventuell vidskeplighet angående brist på M-nummer. Speciellt som de är föreskriven utrustning vid övning med brandtunnel. (GSU NBC-tj).

/ LeadHead (som körde med bedömt explosivt brandfarliga tights som kallingar, i syfte att undvika infanterield)

Edited by LeadHead
Posted
Prata med någon som kan handla på valfri regshop för guds skull, det är där de finns.

/rila

Jodå, på I5s regshop är personalen lite småsnikna och säljer inte annat än kallingar, men guud så sköna de är. :/