Jump to content

Recommended Posts

Posted

Du har ingen bild som du kan tänkas vilja dela med dig av?

Min gissning är att det är en vanlig rund radiolänkpotta. 726.000 är antagligen frekvensen i MHz.

Posted

Allgon är tillverkaren. De tillverkar även antenner för mobiltelefoner och basstationer för mobiltelefoni. De har bland anna en fabrik i Åkersberga. För örigt vet jag inget mer om tingesten.

Posted

det kan vara allt ifrån ukv antenn till uhf-antenn, men nån radiolänkantenn lär det inte vara, lägg upp en bild med ett jämförande objekt bredvid (eg. tändsticksask) så har vi en chans ;)

Posted

ok, jag ångrar det jag skrev innan (lite skamfullt..)

det är en riktantenn för radiolänk, verkar dock vara en utgången sådan...

den är för bandet 4,6-5GHz ungefär och har en antennvinst på drygt 35dBd.. B)

Posted (edited)
Allgon är tillverkaren. De tillverkar även antenner för mobiltelefoner och basstationer för mobiltelefoni. De har bland anna en fabrik i Åkersberga. För örigt vet jag inget mer om tingesten.

Nja, sedan våren 2004 är Allgon (som 2003 köptes upp av LGP och blev LGP Allgon) uppköpta av amerikanska Powerwave.

Mobiltelefonantenntillverkningen är vad jag vet avyttrad sedan ett par år tillbaka. Själva basstationerna tror jag inte de har tillverkat men utrustning som ingår i basstationerna tillverkas.

Utrustning som tillverkas är bla mastmonterad utrustning till mobilsystem samt repeatrar och combiners. Möjligtvis även TETRA-utrustning, men det vet jag ingenting om. Fabriken ligger numera i Täby/Arninge.

Huruvida militär utrustning tillverkas idag vet jag inte. Både Allgon och LGP har tidigare tillverkat olika typer av materiel åt FM. Viss utrustning ur dagens civila utbud skulle säkerligen med vissa modifikationer, annan färg och kronmärkning kunna bli M-numrerad.

Edit: Kalla och stela fingrar + tangenter som sitter nära varandra = fel. :D

Edited by AdamKalle