Jump to content

Ny sjv mtrl??

Otto

Recommended Posts

Oxå intresserad av att få reda på info om ny sjv-mtrl.

Finns det planer på spec sjv väskor till Stridväst 2000?

Även förslag på hur den borde se ut ...

(alla nivåer, från skyttesold personliga till KompSsk utr)

Jag anser att de mest akuta behoven är: Stor väska ( tänk London Brige Trading NSW på www.lightfighter.com , liten väska typ fannypack (tex den på www.tacticaltailor.com) samt en förbättrad Jägarbår.

Jag har varit i kontakt med några företag om mina ideer men de tycker att det är en för liten marknad.

Dagens utrustning är kraftigt föråldrad, är det tex något förband som inte använder uppdragssäck? En buttpack vore kanske ett alternativ för sjukvårdarna att förvara sin NU i men då blir de skjutna först. Kan inte tänka mig ett mycket bättre mål än sjukvådaren för en fientlig prickskytt.

Snälla GA KA, tror du inte fi följer Genevekonventionen och inte bekämpar folk med rött kors.....(ironi)

Svenska röda korset vet ju att har man bara ett rött kors så blir helt skyddad från allt.....

Är med på dina ideér, och jag hoppas på att FSC har lite ideér ang stridsväst 2000 systemet. Vet att de fick vara med och prova ut den. Liten väska på väst motsv, en rygga är nog det smidigaste.

Har sett ett dåligt alt till försöksväsk som tar hänsyn till uppdragssäcksproblematiken. Det var motsv stridssäck 2000 fast med utrymme vidryggsidan för skenor. och löstagbara sidofickor med sjv mtrl. Inte spec funkis och fick inte med mycket mtrl.

Pers mtrl hos soldaten ?

Tycker att den typ av väska du föreslog verkar lite klumpig,

jag tror på Tactical tailors Trauma Pack. Med lite enklare förändringar bl a utrymme för fixeringsmatrl.

http://www.ustacticalsupply.com/otherpacks.shtml

Även Spec ops propack och som jag förstått det så kan man med den anpassa så att man kan få med lite personligt mtrl.

http://www.reevesdecon.com/Spec_Ops_Pro_Pack.htm

Förhoppningsvis så tas väl en genomtänkt väska fram snart, det görs försök på olika förband vet jag.

Det finns ju gott om mindre varianter som bärs på låret t ex ALS Leg pack från PROmed kit. En sådan lösning för det det mtrl som alltid ska bäras t ex svalgtuber, förband, kompresser, bindor, primärbehov av smärtstillande. Mtrl endast för ungefär ett omhändertagande av skottskada. Även kanske lite småmtlr t ex plåster, huvudvärkstabl, o dyl som man ofta får bistå med.

Detta som ett komplement som alltid bärs även om du inte har stridutr med dig....(kanske lite onödigt men bara en tanke).

Jag vet heller inte hur dessa är att bära under längre tid, om de är ivägen osv.

http://www.promedkits.com/als.htm

När det gäller soldaternas personliga sjv utr tycker jag att den idag är rätt dålig. Första Förband, Autoinj, Motmedel kem stridsmedel och hörselskydd.

Nä, ett minisjvkit för alla soldater borde införas med elastisk binda, lite kompresser, plåster, skoskavsmtrl t ex Compeed,

"sårtvättspads"(kommer inte på vad de kallas), lite mediciner för självbruk t ex Paracetamol och första förband.

Jag tycker oxå att som tidigare diskuteras att soldaterna kanske skulle ha något avsnörande förband eller motsv. lätt åtkomligt på stridsvästen (egen ficka) just för att som kamrathjälp i t ex stridställningen kunna lägga detta för senare transport till samlingsplats.

Bamse: Jag tror att de flesta väskor ifrån större tillverkare med undantag av Blackhawk skulle gå att använda utan problem då det inte finns två sjukvårdare som packar likadant ( även om de kanske borde göra det). NSW är min favorit. Har testat några andra och de är ganska lika men olika lösningar av smådetaljer.

GAs krav på en större sjukvårdsväska:

Mellan 30-60 liter

Grön

Två delar:en för trauma, en för dagliga små problem.

Kan fästas på större ryggsäck så att man kan bära allt i ett paket.

Allt i väskan skall ligga i färgkodade fickor som går att ta ut,

Luftvägsväska, Nålsättningsväska osv.

Smart förvaringsficka för jägarbår.

Lårväskor: Användbara för uppdrag där du inte går långt men väldigt obekväma vid långa förflyttningar. Tror midjeväska är bättre allround alternativ.

Personligt sjv set:

Nästub ch 30

Två första förband

Coban linda

Finns kvalificerad sjv personal kan man komplettera med:

ET tub 6,5, Knivblad, spruta och några kompresser.

2.0 PVK

Två 2.0 PVKer, snabbförband, 10ml NaCi samt spruta.

Instämmer helt med ett litet egenvårdset. Varför sårtvättare?

Stridsväst: Jag vet inte riktigt om jag helst hade haft en fannypack eller sjv fickor till stridsväst 2000. Värt att tänka på är att många Sjv befäl har luddiga ideer om hur man använder saker i fält samt verkar uppfinna hjulet två gånger när man inte tittar på väskor som redan finns på marknaden.

Någon som har testat Polisens nya väska? Jag är inte riktigt övertygad om hur de använde mina skattepengar i det fallet.

Ok.

Sårtvätt (alcoprep pads) tycker jag är smidiga till lite allt möjligt, sparar värdefullt vatten vid handtvätt efter blodiga händer och lite allt möjligt. Har det i min egenvårdsats och har stor användning för det. Jag använder det inte till att tvätta sår (NaCl eller fräscht vatten från fältflaska beroende på omständigheterna).

Det bästa skulle ju vara att FM skulle kunna hitta lämplig civil väska som med enklare modifikationer skulle passa men.....

Exempelvis "fannypacken" som du föreslog skulle ju kunna gå att fästa på väst med enklare modifikationer.

Inte tänkt tanken att varje man skulle bära mtrl för sjv att använda på sig själv. Logiskt! Man är lite låst i sina tankebanor i bland tyvärr.

PS När jag skriver svalgtub menar jag både mun och näs, vet inte om det framgått. Vill gärna ha tillgång till båda även om nästub är 1 handsalt. Dock ansiktsskada t ex är det bra att har munvarianten DS.

Polisens nya är det den som är tillverkad av Blåkläder?

Varit på en förevisning av den och då sade Blåkläder att Polisen skulle köpa in den. Stor ryggsäck med bårmatta och enklare skena i samma mtrl som FM bårmatta. Enklare firningsutr, ficklampa och en första hjälpenväska utanför.

Även någon "käck" "filt" som även skulle kunnas användas som livboj! Är det den du tänker på?

Ingen höjdare enligt mig, kanske för polisen som har den stående i bilen och slipper bära den speciellt länge.

Tilläggsfråga: Combitube diskuterades tidigare, Larynxmask då?

Vet att den används relativt mycket på kliniken men prehospitalt har jag ej stött på den. Erfarenheter ?

Vet att en narkossyrra jag talade med var ganska nöjd men prehospitalt och i krigsituation? Behöver man laryngoskop, förstod det som så att det ej behövs till Combitube.