Jump to content

Vård av Camelbak

Recommended Posts

Guest Zinqou
Posted

Vård av Camelbak

Hej män och kvinnor? på detta forum! Jag undrar om hur ni vårdar er Camelback? Köpte nyligen en Camelbak Thermobak 3L, den är väl allt fin den va? :baskerFN:. Så ni kan väl berätta om hur ni vårdar eran och ge mig tips på förvaring, tvätt och liknande.

/Sveriges nya stridspitt

Posted

Tog ett snack med försäljarna när jag köpte min och deras råd var att man skulle ta i sär den och hänga upp den så att luften kunde cirkulera genom blåsan. Lämpligt verktyg för detta är ju MÖP-shop's camelbackhängare.

Sen så frågade man runt här på forumet som sa det att hans blåsa hade legat äcklig och ovårdad ett tag och han behandlade då blåsan med klortabletter och sköljde ur den rejält.

Har man sen för mycket klor, ja, då så kan man tydligen använda lite bikarbonat för att neutralisera kloret.

Posted

Har använt CamelBak, Blackburn Hydrapak, Source etc under MÅNGA år på mountainbiken, och har kommit fram till att en schysst "husmodersvariant" funkar bäst; hett vatten, några skedar bakpulver och okokt ris. Pytsa ner allting i blåsan, skaka fanatiskt, häll ut, skölj...mycket effektivt. Ja, och ge fan i att ha NÅGOT ANNAT än vatten i den...alla former av sportdryck, chokladmjölk eller dylikt otyg är döden för en CamelBak.

/M

Posted
Är det värt 110 SEK* att köpa "torkhängaren" från Camelbak eller är det möjligt att själv fippla ihop något motsvarande frågas?

* = pris hos MilitaryShop

/Johan ES

Den är rätt smidig iofs.. men, du kan lika gärna böja till en själv av en ståltrådsgalge alt. pilla in en handduk i öppningen, eller vad som helst så du får luftgenomströmmning.

Min erfarenhet efter många års användning är att de inte kräver nästan någon vård alls, jag brukar skölja ur min innan jag fyller den och ibland när jag tömmer den...

Så länge du inte petar in något dåligt i den så blir det inte dåligt skulle man kunna säga.

Posted (edited)

Enligt ovan, så länge du bara har vatten i blåsan är det inga problem att hålla den ren och fräsch. Bara skölj ur och låt torka (brukar låta den ligga uppochner och droppa ur på diskbänken) efter varje gång du använt den. Jag brukar dessutom "suga" ur slang och munstycke efter att "blåsan" torkat.

Hade tidigare däremot en Source-blåsa som jag hade icke M-nummersatt vätska i. Den luktade Bumbibärs oavsett hur mycket Puritabs man än hade i den... :P

Edited by Fu Fredriksson
Posted
Hade tidigare däremot en Source-blåsa som jag hade icke M-nummersatt vätska i. Den luktade Bumbibärs oavsett hur mycket Puritabs man än hade i den... :P

Lysande Fredriksson, lysande! :clap:

Posted

Jag har en 3l camelback (smal, avlång sak) av den äldre modellen och det funkar alldeles utmärkt att trä upp den på ett kvastskaft i plast motsv så att luften kommer åt att cirkulera lite, så slipper man handla dyra torkställningar.

Vet dock inte hur det fungerar med den nya typen av större öppning.