CfrHGB Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Först och främst vill jag säga att om en liknande trådredan finns så får ni gärna länka till den och sen kan Blågul slå ihop trådarna och/eller låsa denna tråden. Jag har letat lite men inte ägnat timmar åt det. Det jag söker är ett par skyddsglasögon att ha till eventuell SIB i framtiden, airsoftspel osv. (dvs. allt det vanliga) men också som skidglasögon, och det är här problemen kommer upp. Vilka glasögon ska man välja? Jag har tittat på Bollé X800T, men eftersom de är öppna på sidorna vet jag inte om de fungerar som skidglasögon, dela med er av era erfarenheter! Jag har också tittat lite på ESS-glasögon och tyckte att de verkade lite klumpigare än Bollé X800T, men det är kanske bara en synvilla?Jag har bara sett Militaryshops sortiment, så jag har kanske missat den ultimata modellen? Kraven är alltså: - Ska vara "splitterskyddade", dvs. stå emot airsoftkulor eller blyhagel om ni så vill ;) - Ska fungera till hjälm (över eller under kvittar) - Ska fungera som skidglasögon - Ska kunna användas till vapen (man ska kunna sikta med vapnet även om glasögonen är på. Detta kanske är omöjligt, men ja har inte så stor erfarenhet av ämnet.) Det är allt jag kommer på just nu. Tack på förhand /CfrHGB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Tråd 1 Tråd 2 Tråd 3 Tråd 4 /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted December 19, 2004 Author Report Share Posted December 19, 2004 Jag vet, jag vet, men det var det där med skidglasögon som var problemet (svaret kanske fanns i någon av de trådarna, men jag hittade inget innan idag när jag sökte ;) ) Har du några nyttiga erfarenheter att dela med dig av så är de varmt välkomna Johan ES MVH CfrHGB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Ta en titt på Wiley X CQC /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted December 19, 2004 Author Report Share Posted December 19, 2004 Tack så mycket, det där lät onekligen intressant! 2,5 mm tjocklek borde väll klara det mesta, och till och med priset verkade överkomligt! Tack än en gång! God Jul /CfrHGB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Jag har ett par Bollé X800T som jag använt både till telehjälmen och SIB men även till Mc åkning, fungerar rätt bra men glaset (plasten) blev fort repig. Jag har även ett par Oakley som jag köpte då jag åkte på KS01 1999 som jag köpte med slipade glas som är suveränt bra. Lite lätt drag vid mc åkning men har hållit väldigt bra plus att glaset ska stå pall för det mesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Jag har ett par Bollé X800T som jag använt både till telehjälmen och SIB men även till Mc åkning, fungerar rätt bra men glaset (plasten) blev fort repig. Jag har även ett par Oakley som jag köpte då jag åkte på KS01 1999 som jag köpte med slipade glas som är suveränt bra. Lite lätt drag vid mc åkning men har hållit väldigt bra plus att glaset ska stå pall för det mesta. Har du eventuiellt möjlighet att knäppa några bilder på dina Oakleys?? Vilken modell?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Köp ett par glasögon till diverse lek i gröna kläder och ett par skidglasögon. Kompromisser funkar ytterst sällan bra. Jag tror att du blir nöjdare i slutändan om du köper två par. Sen behöver du ju inte springa iväg och köpa ett par Oakley för 1500 bara för att åka lite skidor. Ett par scott för 300 i sportbutiken funkar glockrent också. Målis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted December 19, 2004 Author Report Share Posted December 19, 2004 Att målobs: Klart tänkvärt, men tyvärr åker jag inte så mycket skidor (en förälder som är klart anti mot att glida ner för backar ) så det känns lite onödigt med ett par rena skidglasögon som man använder högst 2 dagar/år. Dock kändes det bra om man kunde hitta en kombination som fungerade främst till lite "lek i gröna kläder" på sommaren men även till lite skidåkning på vintern om det skulle bli lite sådant iaf. MVH CfrHGB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 OK...i brist på bättre ställe att lägga denna post fortsätter jag på den här. Jag är blind som en mullvad - och använder glasögon. Jag såg på Oakley att dom hade slipade brillor i snygg tappning (kombination MÖP, skydd och snyggt). Är det någon här som har använt något liknande? Jag behöver ett par rough tough glasögon för träning, HV aktiviteter som man dessutom kan använda även civilt. Någonting liknande dessa: Finns på Oakley prescription eyewear Erfarenheter, någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 (edited) OK...i brist på bättre ställe att lägga denna post fortsätter jag på den här. Jag är blind som en mullvad - och använder glasögon. Jag såg på Oakley att dom hade slipade brillor i snygg tappning (kombination MÖP, skydd och snyggt). Är det någon här som har använt något liknande? Jag behöver ett par rough tough glasögon för träning, HV aktiviteter som man dessutom kan använda även civilt. Någonting liknande dessa: Finns på Oakley prescription eyewear Erfarenheter, någon? Om du läser 4 inlägg längre upp så får du svar, fast å andra sidan är du liksom jag glasögonbärare och då får man vara ursäktad för att man inte ser ;) Jag har ett par Oakley med slipning sen 4 år tillbaks och jag tycker att dom är mycket bra och de har hållit suveränt. Nån liten antydan till repa finns nog men med tanke på behandlingen de fått ska jag inte klaga. Köper man en lite mer diskret modell än jag fungerar de nog ännu bättre till vardags. De kostar inte mer än ett par vanliga brillor. Jag tror jag gav runt 3000 då jag köpte mina Oakley, mina vanliga brillor kostade nog runt 4000. Jag valde att köpa mina med gult glas, liknande skytte glas. Fördelar! bättre kontraster speciellt i dimma och snö och de fungerar som solglasögon i alla fall hjälpligt. De fungerar även då det är mörkt, givetvis med lite försämrat ljusgenomsläpp men inte så jag störts nämnvärt. Det är en modell som är slimmad men med relativt stora och breda glas som täcker upp bra. Modellen heter RX Ballistic. Tror inte att de finns under det namnet längre. Kom på en lite fördel till och det är att de oslipade orginal glasen följde med vid sidan av, nu då jag använder linser skulle jag kunna byta till de glasen och få ett par "nya" glasögon... Edited December 20, 2004 by Sundman_MA03_BA02_KS01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Gudförjävlabannat! *böj och sträck*.... Nå, då verkar det ju vara idé att satsa på ett par sådana. Köpte du dom i Sverige eller via nätet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 En erfarenhet jag har dragit av skillnaden för mig med metallbåge vs. plastbåge är at vikten i metallbågen kan få glasögonen att halka av vid häftiga rörelser. Särskilt när man svettas ymnigt. Jag jämför främst Oakley XX frame och Oakley HalfJackets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted December 21, 2004 Report Share Posted December 21, 2004 Gudförjävlabannat! *böj och sträck*.... Nå, då verkar det ju vara idé att satsa på ett par sådana. Köpte du dom i Sverige eller via nätet? Jag handlade dom hos en svensk optiker eftersom jag skulle ha dom med slipade glas. Tveksamt om det går att göra det billigare genom att skicka ett syntest "papper" till någon firma utomlands och få glasögonen gjorda någon annanstans. Möjligheten finns kanske men då jag skaffade dem var det sista dagen på min Leave och då vände man inte på slantarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts