Jump to content

Knivar(INTE mora2000)

Recommended Posts

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Funderade dessutom lite på hur man gör med en arg hund..?

Mja, proffsen (Andy McNab) :D hävdar att man skall vifta med den arm man normalt använder minst, hunden anfaller tydligen det som rör sig först. När hunden sedan bitit sig fast kan du använda den fria handen till att strypa, skära halsen av eller dra hunden i öronen. :)

Glöm inte att förbinda den skadade armen samt besöka sjuktält i och för stelkrampsprutetagning. Ta även hand om hunden och gör en god gryta av köttet, tänderna kan bli ett häftigt halsband. :P

Posted

under ordningsvaktsutbildningen fick en av killarna ta på sig en vit t-shirt.. och försöka skydda sig. En av polisinstruktörerna hade en röd tuschpenna och var extremt aggresiv. Det blev massor av röda streck (läs skärsår om han haft kniv) på t-shirten... kniv är bra men klasse eller tältlådsyxan är bättre.

Stod post en gång och det kom en liten ettrig sak och studsade runt mig och skällde och var RIKTIGT förbannad. Ägaren 200m längre bort. Skjuta varningsskott med AK:n? Sticka A1 i ryggen på den?

Hade gjort mantelrörelse... utan tvekan. Ja inte om det varit en pudel, men normalstor? Ja utan tvekan..

Posted
Funderade dessutom lite på hur man gör med en arg hund..?

Mja, proffsen (Andy McNab) :D hävdar att man skall vifta med den arm man normalt använder minst, hunden anfaller tydligen det som rör sig först. När hunden sedan bitit sig fast kan du använda den fria handen till att strypa, skära halsen av eller dra hunden i öronen. :)

Glöm inte att förbinda den skadade armen samt besöka sjuktält i och för stelkrampsprutetagning. Ta även hand om hunden och gör en god gryta av köttet, tänderna kan bli ett häftigt halsband. :P

Precis så gör Fantomen och då måste det vara rätt. :)

Guest Lillan
Posted
Precis så gör Fantomen och då måste det vara rätt. :D

Klart det måste vara rätt då!! :D

Fantis har/är alltid rätt.. *skratt*

Posted

Men Bond står nog ändå högre:) om han gör något så är det ju i princip som ett axiom:)

Guest Lillan
Posted

Bond kan hoppa upp och ta sig i mumindalen... *fnyser*

Tack jag har fått nog av honom sedan Bondfredagarna på Tv3...

BTW... väldigt off har det blivit, ska vi tala superhjältar och annat pack blir det till att öppna ny tråd, här talas det knivar hädanefter!!

Posted

Hej,

Intressant diskussion, synd att jag inte hunnit följa den från början.

Först vill jag undra hur många det är som överhuvudtaget övat/sparrats med kniv mot en partner? Inte med vass kniv då utan med träningsknivar.

Givetvis kan en kniv vara ett utmärkt vapen, men i mitt tycke är det främst ett verktyg, med vapen potential.

En vass kniv skär igenom ex: en hals tämligen lätt, det är ju inte så svårt att skära kött som man äter med tämligen slöa matknivar?

Dock så är ju det rimligt att anta att om du greppar någon kommer han/hon att reagera, sprattla etc. detta låter och att tro att du är så snabb att personen inte hinner att göra någon undanmanöver är i mitt tycke fel. Det är för övrigt mycket svårt att stänga avståndet så att du kommer så nära, den sista biten är otrolig svår. Om en människa ställer sig nära dig så känner du oftast av det, även om du inte hört något.

Och om du rör dig snabbt den sista biten så kommer du högst troligt att höras.

Knivkastning en kastad kniv har oftast bra kraft, nackdelen är ju dock att det är väldigt svårt att bedöma avstånd, rotationen är ju beroende av avståndet, missbedömer du avståndet kommer du att kompromissa penetrationen.

Mao, kasta kniv är otroligt svårt under fältmässiga förhållanden.

Det finns verifierade händelser där en kastad kniv har räddat situationen, dessa är dock få.

Jag skulle inte lita på att kasta knivar, men tycker också att det är en möjlighet som inte skall bortses från, om ditt enda möjlíga val är att kasta en kniv så är det rätt. Jag är dock en smula skeptisk..

Tror inte att det krävs så mycket kraft att sticka/hugga en kniv genom någons fontanell, du får ju ett enorm kraft på en väldigt liten yta när du hugger med en kniv.

Jag hade i Ing's fall med hunden mantlat (som LD) hundar hoppar ju oftast med bra fart/kraft, och sliter och slänger med det de har tänderna i. Tror att det är mycket svårt att hitta rätt med kniven, dock hade jag nog med i ett läge då jag bara hade kniv "matat" hundkräket med min vänster arm. :(

Spade lär ju vara nog så bra, hyfsad räckvidd och mycket kraft.

Dock inte så tyst.

Jag har inte testat att smyga på en kamrat med syftet att låtsas/öva på att ta honom med kniv, detta gjordes givetvis när jag var liten (mindre) men då var det ju på lek, inte seriös övning. Dock tycker jag mig minnas att det väldigt sällan lyckades, och kom man väl nära så blev det oftats ett vilt brottande.

Skall nog se till att testa detta med att smyga på någon när jag kommer hem, kan vara värt ett och ett annat blått öga..

De som inte har testat tycker jag skall se till att greppa en polare och knivsparras lite (akta ögonen, givetvis med övningsknivar) för mig har det varit otroligt lärorikt. Knivar går/rör sig så otroligt fort, inte alls som ett slag, en spark.

Hoppas det inte blev allt för rörigt, klockan är snart 0600 och jag måste hoppa i säng...

Ser fram mot intressanta svar :rolleyes:

Posted

Här har du min åsikt 2sharp:

Kniven är ett verktyg. Hamnar man i en situation då kniven är ett alternativ till vapen, så har någonting gått ordentligt fel. Har det gått så fel så är det bara att veva för kung och fosterland och hoppas på det bästa!

Den lilla knivträning jag har fått fick jag i det militära. Du kommer väl ihåg Fk Cel. berömda närstridslektioner i terränglådan med knivatrapper. Vad gav den träningen? Förmodligen ingenting!

... och vad gäller hundar. En kula är förmodligen mer funkis än att brottas. ;)

Posted

jag älskar mig att smyga upp bakifrån.. det låter kanske fel.. men ni fattar.. dock inte lika mordisk i sinnet.. gör det för att "busa".. och jag typ är bra.. om man kan kalla det för det..brukar smyga upp lägga huvudet.. inte på axeln, men hålla det en cm ovanför så dom inte känner.. då brukar dom "uppfatta" det i ögonet.. och vrider huvudet tills dom ser vem det är..  och så blir dom lite skrämda.. (ska läggas till att jag gör detta på söta tjejer i klassen) brukar även smyga mig på min syster.. lyckas att lägga min hand på hennes axel med mera och skrämma henne så.. allt oskyldigt.. inte haft någon kniv..

men för att säga lite..

Dom känner sig säkra (flickorna ;), men dock om man smyger sig på en vakt vid en camp så känner dom sig nog ändå rätt säkra.. men i en strid kan man nog räkna bort det..

Men i strid kan man nog räkna bort det.. men för SF så är det kanske mer än användbart..

Posted

Under ww2 då tyskarna VÄSSADE sina spadar *ryser*

skulle inte vilja träffa en då man står på fel sida handtaget i en närstrid...de skulle visst vara lika vassa som en kniv ibland...

Men en kniv e ju som sagt lite smidigare

Posted
Under ww2 då tyskarna VÄSSADE sina spadar *ryser*

skulle inte vilja träffa en då man står på fel sida handtaget i en närstrid...de skulle visst vara lika vassa som en kniv ibland...

Men en kniv e ju som sagt lite smidigare

Knivdebatten har hamnat lite över styr generellt, men jag vill inflika att om man tilldelas en fältspade skall den alltid hållas välslipad. Fältspaden är ett verktyg, men också ett erkänt närstridsvapen. Vår fältspade är av bra kvalitet och planerad att också användas till att slå ihjäl folk med.

Som infanterist ingick det att hålla alla närstridsvapen välslipade(Yxa, kniv, fältspade). En oslipad spade medförde ofta armböj. Plåthjälmen ingick också som närstridsvapen, dock som trubbigt våld av förklarliga skäl.

Närstrid med dess "närstridsvapen" tillämpades dock bara ett fåtal gånger under min GU mot branddockor placerade i anfallsmålet. En av få gånger man fick kontakt med bajonetten utanför högvakten.

Utsvävning:

I anfallsstriden hamnar man alltid i ett stormningsläge "Kommando: Gå på marsch" ca 25 meter innan anfallsmålet. I detta läget släpps stridsparen fria och jobbar enskillt, två och två. Eventuella magasinsbyten i detta skedet är kritiskt. Ett väldrillat stridspar understödjer dock varandras magasinsbyten så gott det nu går. (ex ettan anmäler "Magasin! 2:an skyddar 1:ans omladdning)

Stormningsförfarande till fots är säkerligen fortfarande aktuellt i mekskytteförbanden.

Kommentarer?

Casca

Posted

Ni har glömt bort det bästa vapnet att ha med sig i närstrid, nämligen en vit fin flagga att vifta för livet med. :)

Posted
Här har du min åsikt 2sharp:

Kniven är ett verktyg. Hamnar man i en situation då kniven är ett alternativ till vapen, så har någonting gått ordentligt fel. Har det gått så fel så är det bara att veva för kung och fosterland och hoppas på det bästa!

Den lilla knivträning jag har fått fick jag i det militära. Du kommer väl ihåg Fk Cel. berömda närstridslektioner i terränglådan med knivatrapper. Vad gav den träningen? Förmodligen ingenting!

... och vad gäller hundar. En kula är förmodligen mer funkis än att brottas. ;)

Tjenna,

Jopp, håller med, dock är det väl så att det ofta går ordentligt fel i krig??

Alzå vill jag vara förberedd med att ha så mycket knivkunskap som möjligt, vilket också är en fördel då man ev. behöver försvara sig mot kniv. (både civilt och militärt)

Jag håller dock inte med att träningen under GU inte gav något, all erfarenhet hjälper mig att sortera ut det jag inte vill ha, och att behålla det jag vill ha.

Givetvis är en kula att föredra, all diskussion gäller ju under förutsättningen att du inte har möjlighet att använda ett skjutvapen.

Inte kastar jag mitt skjutvapen för att dra kniv, oavsett om jag har am. kvar alt. ett eldavbrott.

GranQ: nackdelen är väl att i terräng lådan har du (troligtvis) annan utrustning och andra markförhållanden, sedan är de flesta civilister knappast beredda på att bli påsmugna, vilket jag hade varit som post, mao så har man troligt mer uppmärksamhet som post än som civil i en stad/motsv.

Casca. håller med, hade själv inte spaden vid stridsbältet under GU. Såväl som att man håller spade, yxa etc. välslipat bör man i mitt tycke även ha ett hum om användning av just kniv. Men jag är ju knivtok så.. ;)

Posted
Tjenna,

Jopp, håller med, dock är det väl så att det ofta går ordentligt fel i krig??

Alzå vill jag vara förberedd med att ha så mycket knivkunskap som möjligt, vilket också är en fördel då man ev. behöver försvara sig mot kniv. (både civilt och militärt)

Jag håller dock inte med att träningen under GU inte gav något, all erfarenhet hjälper mig att sortera ut det jag inte vill ha, och att behålla det jag vill ha.

Vad anser du om sättet vi fick lära oss att hålla kniven och den teknik dom förspråkade ?

Posted
[

Casca. håller med, hade själv inte spaden vid stridsbältet under GU. Såväl som att man håller spade, yxa etc. välslipat bör man i mitt tycke även ha ett hum om användning av just kniv. Men jag är ju knivtok så.. ;)

Ja, problemet är att det inte hinner bli någon strukturerad utbildning av knivhantering under GU. Först 5-6 år efter GU började jag intressera mig för kampsport och kan vad gäller kniv rekomendera Ninjutsu.

Att avväpna en knivbeväpnad "Kriminell Svensson" och i samma rörelse skära halsen av honom kostar ca 40 h utbildning.

2 kunniga knivfighters skapar mycket blod på båda sidor. Utan tvivel. En sådan strid är också över på väldigt kort tid.

Casca

Posted

Hallå.

Mimesis jag anser att med den kortvariga träningen vi fick under GU så var knivträningen ok, inte mycket mer.

Den fortsatta träningen jag fått efteråt tycker jag att det finns tid/potential för både vanligt (spets framåt) som omvänt (spets bakåt) lite beroende på vad man vill skapa.

Casca jag tycker att du kliver ut på lite svävande mark när du fastslår(??) att det krävs 40h att avväpna/skära halsen av en "Kriminell Svensson" beväpnad med kniv, utveckla gärna.

Happy... absolut inget fel på Mora 2000, som knivtok tycker jag bara att den är trist :) men den är en alldeles utmärkt brukskniv.

Posted
Hallå.

Casca jag tycker att du kliver ut på lite svävande mark när du fastslår(??) att det krävs 40h att avväpna/skära halsen av en "Kriminell Svensson" beväpnad med kniv, utveckla gärna.

Jag var smart nog att skriva ca 40 h. Trodde jag.

Om man sorterar ut de 6 vanligaste utfallen med kniv som man kan ställas inför och bedriver ryggmärgsträning mot dessa tog det oss ca 40 h att hantera en dylik situation instinktivt.

Grunden är att behålla en "ballong" mellan dig och Fi. Kniven är bara en förlängning av armen, dock något vassare.

Ett skolexempel:

Ett rakt utfall med kniv mot dig. Backa, parera bort(i Fi kropps rotationsriktning) samtidigt som du försöker greppa underarmen.(Detta är nyckeln), drag din hand längs Fi arm tills handloven stoppar. Drag Fi mot dig, utnyttja hans framåtrörelse(ur balans). Därefter använd det grepp du har runt FI-tumme. Vrid Fi arm utåt. Lägg din andra hand över Fi-Handlov och Vrid. Hur stor, hur stark som helst spelar ingen roll.

Här har Fi 2 val:

1. Gör motstånd och armbågen går ur led eller armen går av.

2. Följ med i den virvelrörelse som den Svenske soldaten gör.(naturlig reaktion)

Alt 2 gör att att Fi sitter på stussen(röven) fortare än han hinner tänka. Genom att med handlovshanden greppa över knivryggen lossas kniven lätt. Den lossningsrörelsen ligger i samma rörelselinje som halspulsådern. Klart.

Svårt att beskriva i text, jag håller med om att det var olyckligt att nämna antalet timmar. Detta varierar givetvis med eleven.

Casca

Posted

Tjena,

Du var smart nog att skriva 40h, sorry...

Tack för att du utvecklade det hela, jag håller dock inte riktigt med dig :)

Off topic: snart bär det av till Sverige igen, gött.. :)

Posted

Tjena,

Du var smart nog att skriva 40h, sorry...

Tack för att du utvecklade det hela, jag håller dock inte riktigt med dig :)

Off topic: snart bär det av till Sverige igen, gött.. :)

:)

Posted

Jag tränar krav maga och där ingår ju oxå en del knivförsvar, även om jag inte är så jävla het på det.

Men grejjen med vad du än tränar är att om du inte är bälte modell sent i utbildningen så kan du ju bara försvara dig mot exakt det läget ni har tränat, gör fi på något annat sätt så blir man helt ställd.

Därför: SPRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIING!!!!!

Guest Lillan
Posted
Men grejjen med vad du än tränar är att om du inte är bälte modell sent i utbildningen så kan du ju bara försvara dig mot exakt det läget ni har tränat, gör fi på något annat sätt så blir man helt ställd.

Därför: SPRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIING!!!!!

Förklara gärna vad du menade :)

Lillan känner sig väldigt dum idag för hon har vaknat för mindre än ngn timma sedan

Posted

Jag menar att om du inte har tränat det länge så kan du säga till tex en kompis: Stick mig såhär...det e klart du kan försvara dig då. Men om attacken kommer oväntat och inte exakt där som du har övat att den kommer så blir det svårt menar jag.

Guest Lillan
Posted

Hehe..jahaa...nu förstod jag... lite mer vaken än innan kan jag erkänna

:D

//Lillan :inlove