Victor Posted November 22, 2004 Report Posted November 22, 2004 GOD KVÄLL! Jag har nyss köpt en kopia på Berghaus Vulcan av en kille vars annons jag hittade på blocket. Han sa att han hade kommit över ett parti av denna ryggsäck som blivit över från försäljning till soldater som var på väg att göra utlandstjänst. Det är ett vitt märke på säcken med ordet "PATROL" skrivet på om det kan hjälpa er att luska ut om ni sett säcken innan. Är det någon som har erfarenhet av denna ryggsäck och kanske också originalet Berghaus Vulcan? Jag är nämligen mycket tveksam till att huvudsäcken är på 80 lit. och sidofickorna på 10 lit. även fast det står så i annonsen... Hur kan man kolla ungefär vilken volym säcken har (förutom att fylla den med vatten eller liknande dårå...)? Annars kanske någon som vet något annat bra/dåligt om denna kopia? Slut. Quote
Victor Posted November 22, 2004 Author Report Posted November 22, 2004 VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/view/3519508.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 Glömde... Och säcken ser inte ut som på bilden.... Quote
Axl Posted November 22, 2004 Report Posted November 22, 2004 Kanske är en Mountain Patrol, säljs av Militaryshop, bla. Vet inte hur kvaliteten är, har hört både bra och dåligt om den, har bara kikat som hastigast på den själv. Om du vill ta reda på volym, mät och räkna. Quote
EO4 Posted November 22, 2004 Report Posted November 22, 2004 Har orginalet, så jag kan inte säga något om kopian annat än att de exemplar jag har varit i närheten av verkar lika stora som mitt original. Däremot förekommer diverse halvkonstiga mätmetoder för att beräkna volymen på ryggsäckar. Har för mig att det i alla fall oftast INTE är det som vi konsumenter tror, nämligen den faktiska invändiga packvolymen (att man i en 80-liters ryggsäck kan få plats med 80 liter vatten). Du hittar säkert mer info om volymberäkning för ryggsäckar på utsidan.se eller i någon annan tråd här på forumet. Quote
Nemo Posted November 22, 2004 Report Posted November 22, 2004 Troligen är det en Mountain Patrol-säck. En billig kopia av Berghausen och med kvalitet därefter. Ska du bara använda den som en lite större friluftsryggsäck så fungerar den rätt bra. Kan däremot inte rekomendera att använda den till nån form av verksamhet, militär eller annan, som komer att utsätta ryggsäcken för tyngre vikter och omild behandling. Det håller den inte för. +Billig - Plastdetaljerna som går sönder, sömmarna som går upp och remmarna som inte greppar i plastspännena och glider upp. Gillar man Berghausryggsäckens utformning så blir man nog rätt nöjd. Försök bara att inte att slita den som en riktig Berghaus. Quote
Victor Posted November 22, 2004 Author Report Posted November 22, 2004 Men om den säljs till soldater som ska göra utlandstjänst (läs annonsen) så kan det ju inte vara någon skitsäck, eller? Han som skrev annonsen lät inte som någon som skulle ljuga för att få så mkt som möjligt sålt iaf... :( Men borde det inte stå "Mountain Patrol" om det var en sådan? Det står BARA "Patrol"... Quote
Noname Posted November 22, 2004 Report Posted November 22, 2004 Om du tvivlar så mycket på den så kanske det är lika bra att skicka tillbaka säcken? Det var ju öppet köp (om man får tro annonsören...) Quote
Ukko Lode Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 Köpt en själv och är nöjd. Man får vad man betalar för; halva priset jmf med Berghaus = kanske inte fullt halva kvaliteten, men sämre kvalitet och avsaknad av den trygghet man kan känna av att veta att man har en bra och hållbar Berghaus. Hur ryggan håller beror nog mycket på hur tungt du bär och vad du bär för grejer. Bär du inte maxad personlig packning + grg-bumpor, stridsvagnsminor, försvarsladdning 21, ra145 + acc, 5l vatten och 1000st 7,62/5,56 så håller nog kopieryggan för normal och sansad skogsverksamhet. B) Quote
2Sharp Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 (edited) Men om den säljs till soldater som ska göra utlandstjänst (läs annonsen) så kan det ju inte vara någon skitsäck, eller? Han som skrev annonsen lät inte som någon som skulle ljuga för att få så mkt som möjligt sålt iaf... :( Nej, gud förbjude att någon skulle ljuga eller försköna sanningen för att tjäna pengar? Det har väl sällan hänt?? Jag tror att han helt enkelt säljer dem till självkostnadspris av den enkla anledningen att glädja den stora massan.. Eller inte.. Ironi hit eller dit men ser det ut som skitsnack så är det nog skitsnack Förhoppningsvis funkar säcken ok ändå, dock är min bestämda uppfattning att kvalité kostar, kompromisser leder oftast till högre kostnad i slutändan. Vem vill dessutom stå i skogen med en trasig rygga?? Givetvis skall man tänka prisvärt och hur mycket pengar man vill lägga, men.. Edited November 23, 2004 by 2Sharp Quote
C 2.a pjäs Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 De där 1495 kronorna du lagt på Berghauskopian hade kanske räckt till en rygga med bättre kvalitet men med mindre packvolym. Är du helt säker på att du behöver bära med dig nästan 100 liter prylar? För 1495 spänn får du bra prylar som till exempel Maxpedition Vulture (46 liter) eller Sacci Backpack 4120 (50 liter) eller Sacci Bärsäck 2000 och i det senare fallet även få pengar över till en Sacci Stridssäck 2000 (35 liter). "Quality never goes out of style" Quote
Nybergh Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 Patrol Mountan e inte bra en kompis har den oche e väldigt missnöjd! Ska du köpa en Billig säck men också väldigt bra köp PLCE på militaryshop. Quote
Mech.Inf Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 (edited) Glömde...Och säcken ser inte ut som på bilden.... Om säcken INTE ser ut som på bilden är det inget Patrol och jag tvivlar på att det är en kopis på Berghausen då också. Har själv haft en Patrol och den ser ut som på bilden. Kan förövrigt säga att jag gått över till en Bergahus Vulcan pga Patrolens kvalitetsbrister. Aluminiumramen gick sönder, sömmar sprack mm. Edited November 23, 2004 by Svensk.M Quote
BlackIce Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 Mina erfarnheter: Köpte själv en Mountain Patrol för 2½ år sen och den har knappt gått söner. En av mina polare har även köpt en sån, ca ett år senare än mig, och hans har däremot gått sönder precis överallt. Det konstiga är att jag använt min betydligt mer Måndagsexemplar? Bör tillägas att dom 2 nämda säckarna endast användes i FBU-u och inga överdrivet tunga och "slitiga" övningar. Jag är iaf klart nöjd med min, frågan är bara vad man ska ha den till. Quote
Guest Sidron Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 Mountain Patrol är en mycket dålig kopia av Berghaus Vulcan. Vulcan är mycket bättre när det gäller slitstyrka, sömkvalitet och andra småsaker. Vulcan användes inte av kustjägarna. Det var Berghaus Trident som användes av KJ. Trident skiljer sig från Vulcan på så sätt att den inte hade en botteningång samt att den var 10 liter större, dvs 110 liter. KÖP INTE! Quote
siros Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 berghaus är bra mycket goare att bära på också Quote
Guest Sidron Posted November 23, 2004 Report Posted November 23, 2004 berghaus är bra mycket goare att bära på också Instämmer helt Siros. bärkomforten är bra mycket bättre på Berghaus Vulcan än på Mountain Patrol! Quote
C 2.a pjäs Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Mina erfarnheter:Köpte själv en Mountain Patrol för 2½ år sen och den har knappt gått söner. En av mina polare har även köpt en sån, ca ett år senare än mig, och hans har däremot gått sönder precis överallt. Det konstiga är att jag använt min betydligt mer Måndagsexemplar? Bör tillägas att dom 2 nämda säckarna endast användes i FBU-u och inga överdrivet tunga och "slitiga" övningar. Du får ursäkta, men om du bara använt din "Patrol" under "lättare" ungdomsövningar i FBU´s regi kanske du inte helt har full koll på om "Patrol" är slitstark eller inte? Dessutom skriver du att den knappt har gått sönder och det borde (i alla fall i min värld) indikera på ganska dålig kvalitet. Köper jag en rygga för 1500:- vill jag att den inte skall gå sönder alls under 2,5 år, även om jag drar runt den på tunga och slitiga övningar. Så tänker jag. Quote
BlackIce Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 Mina erfarnheter:Köpte själv en Mountain Patrol för 2½ år sen och den har knappt gått söner. En av mina polare har även köpt en sån, ca ett år senare än mig, och hans har däremot gått sönder precis överallt. Det konstiga är att jag använt min betydligt mer Måndagsexemplar? Bör tillägas att dom 2 nämda säckarna endast användes i FBU-u och inga överdrivet tunga och "slitiga" övningar. Du får ursäkta, men om du bara använt din "Patrol" under "lättare" ungdomsövningar i FBU´s regi kanske du inte helt har full koll på om "Patrol" är slitstark eller inte? Dessutom skriver du att den knappt har gått sönder och det borde (i alla fall i min värld) indikera på ganska dålig kvalitet. Köper jag en rygga för 1500:- vill jag att den inte skall gå sönder alls under 2,5 år, även om jag drar runt den på tunga och slitiga övningar. Så tänker jag. Vart vill du komma? Nej jag anser inte att den är slitstark nog för att använda i lumpen eller liknande, och det skrev jag också Men den duger gott för det jag använder den till. Sen att man kan få ryggor med bättre kvalitet för 1500 tror jag säkert på, men milisshoppens priser är ju som dom är... (Och ja jag vet att det finns dom som anser att lk35 duger för FBUs verksamhet men den diskutionen har vi dragit förut) Quote
C 2.a pjäs Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 Black-Ice: jag skrev så försiktigt jag kunde för att inte förarga dig, vilket jag tydligen lyckades göra ändå! Självklart skall du ha en Patrol om du trivs med den, men som jag skrev så räcker inte din bedömning till att ge en rättvis bild av säcken. Vi får väl utgå ifrån att folk som är intresserade av den köper den för att använda i lite hårdare sammanhang än FBU-ungdomen. Den eventuella dugligheten i lumpen nämner du inte, åtminstone så att jag kan hitta det! Att LK35 inte duger får stå för dig, när en annan var med var det ryggsäck m/39 man fick ut och DET var ett nerköp. Det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter, jag fick med ledning av det ut att Patrol inte är en säck som jag skulle satsa på. Eftersom du verkar vara intresserad av prylar och dessutom att dela med dig av dina erfarenheter kring dessa vill jag föreslå www.utrustning.se, där det diskuteras bla just ryggsäckar. Mvh Quote
BlackIce Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 Black-Ice: jag skrev så försiktigt jag kunde för att inte förarga dig, vilket jag tydligen lyckades göra ändå! Nej då, det är lungt! Skyller på mitt morgonhumör. La till för att inte låta sur/sne. Men det är taget Åver and out =) Quote
Recommended Posts