DavidNilsson Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Jo, jag har en liten fundering.... Tanken är att jag ska rycka in som systemtekniker i Boden nu i januari, med utbildning på arméns tekniska skola (ATS) i Östersund. I regeringens förslag skriver de att ATS ska läggas ner, samtidigt som jag såg att de ska starta upp "försvarsmaktens tekniska skola" i Halmstad. Är det någon som har koll på när ATS kommer att läggas ner och om jag i sådana fall kommer att göra min utbildning på FMTS i Halmstad istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 När är det tänkt att din syte utbildning börjar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 (edited) ATS vht flyttas till Halmstad. Detta torde innebära att du får åka dit, istället för till Östersund när du går skolan. EDIT: När är det tänkt att din syte utbildning börjar? Troligtvis åker han till ATS efter avslutad KBS i augusti. Hälsningar, Foxtrot Lima Edited November 20, 2004 by Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 ATS vht flyttas till Halmstad. Detta torde innebära att du får åka dit, istället för till Östersund när du går skolan. EDIT: När är det tänkt att din syte utbildning börjar? Troligtvis åker han till ATS efter avslutad KBS i augusti. Hälsningar, Foxtrot Lima tror inte FMTS är uppbyggt då, skulle inte förvåna mig om han får läsa sin syte utbildning antingen på ATS eller hemma i boden.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 ATS vht flyttas till Halmstad. Detta torde innebära att du får åka dit, istället för till Östersund när du går skolan. EDIT: När är det tänkt att din syte utbildning börjar? Troligtvis åker han till ATS efter avslutad KBS i augusti. Hälsningar, Foxtrot Lima tror inte FMTS är uppbyggt då, skulle inte förvåna mig om han får läsa sin syte utbildning antingen på ATS eller hemma i boden.... Trevlig atmosfär att genomföra sina syte-studier i... De kommer väl vara i färd med att packa ihop inför en eventuell flytt? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 ATS vht flyttas till Halmstad. Detta torde innebära att du får åka dit, istället för till Östersund när du går skolan. EDIT: När är det tänkt att din syte utbildning börjar? Troligtvis åker han till ATS efter avslutad KBS i augusti. Hälsningar, Foxtrot Lima tror inte FMTS är uppbyggt då, skulle inte förvåna mig om han får läsa sin syte utbildning antingen på ATS eller hemma i boden.... Trevlig atmosfär att genomföra sina syte-studier i... De kommer väl vara i färd med att packa ihop inför en eventuell flytt? Hälsningar, Foxtrot Lima japp det kommer nog att packas en del...lärarna är säkert på flykt också...alla på ats blir ju uppsagda som det ser ut nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 japp det kommer nog att packas en del...lärarna är säkert på flykt också...alla på ats blir ju uppsagda som det ser ut nu Flyttar inte teknikerna med till Halmstad då? Det har jag inte riktigt fattat ännu. Flyttar man bara inte vht söderut med personal och allt? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 japp det kommer nog att packas en del...lärarna är säkert på flykt också...alla på ats blir ju uppsagda som det ser ut nu Flyttar inte teknikerna med till Halmstad då? Det har jag inte riktigt fattat ännu. Flyttar man bara inte vht söderut med personal och allt? Hälsningar, Foxtrot Lima alla lärare på ATS blir uppsagda..vet inte hur de tänkt lösa utbildningen i halmstad...lärarna som jag hade i veckan kommer inte att följa med i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidNilsson Posted November 20, 2004 Author Report Share Posted November 20, 2004 (edited) ATS vht flyttas till Halmstad. Detta torde innebära att du får åka dit, istället för till Östersund när du går skolan. EDIT: När är det tänkt att din syte utbildning börjar? Troligtvis åker han till ATS efter avslutad KBS i augusti. Hälsningar, Foxtrot Lima Precis, det är efter grundutbildningen tanken är att jag ska åka till ATS, vilket innebär omkring augusti någon gång. Det som är konstigt är att jag fick en tidning idag ("Insats & Försvar" ) där det står om förslaget, och där står det under organisationsenheter som läggs ner (där ATS listas) "Organisationsenheterna bör läggas ned den 31 december 2004 eller vid den senare tidpunkt regeringen bestämmer". Jag har dock inte lyckats hitta någonting om när FMTS beräknas starta upp. Så just nu känns det som att man inte har någon aning om var man kommer hamna :P Edited November 20, 2004 by DavidNilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Förhoppningsvis är ny vht igång lagom till nästa höst då du ska påbörja dina tekniska studier. PS. Använd inte ordet grundutbildning om KBS, då det syftar på hela ens "lump" eller värnplikt. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidNilsson Posted November 20, 2004 Author Report Share Posted November 20, 2004 (edited) PS. Använd inte ordet grundutbildning om KBS, då det syftar på hela ens "lump" eller värnplikt. ;) Wups Har nu även iaf. skickat ett mail till ATS angående den här frågan. Är det någon förresten som har någon aning om ATS eller FMTS... Är ATS bra (har bra teknisk utrustning osv.) och kommer FMTS att vara bättre/sämre? Att Halmstad är en bättre stad är iofs. ett plus OT: vad står vht för? :P Edited November 20, 2004 by DavidNilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Hehe...anade att du skulle fråga. Vht är en förkortning för verksamhet. Lite av en gammal arbetsskada att använda olika förkortningar. ;) Min plutch ville ha mig som syte, vilket jag "motsatte" mig, men jag hade bra kontakt med de av oss som åkte till Östersund efter KBS (kompanibefälsskola). Enligt dem var Östersund en toppenstad (vilket självklart fick medhåll av de befäl som kom från staden). Enda negativa var att resedetaljen sög duktigt - ett faktum som uppmärksammades av Värnpliktsnytt också. Förutom det blev det tydligen lite eller ingen stridsutbildning heller. Eller som en lumparpolare sa: "Vi låste in all stridsutrustning i ett förråd och sedan såg vi inte den mer". Lärarna på ATS ska enligt uppgift vara störtsköna att ha att göra med. Finns säkert någon annan här på forumet som vet mer om den saken än jag. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 PS. Använd inte ordet grundutbildning om KBS, då det syftar på hela ens "lump" eller värnplikt. ;) Wups Har nu även iaf. skickat ett mail till ATS angående den här frågan. Är det någon förresten som har någon aning om ATS eller FMTS... Är ATS bra (har bra teknisk utrustning osv.) och kommer FMTS att vara bättre/sämre? Att Halmstad är en bättre stad är iofs. ett plus OT: vad står vht för? :P tror säkerligen att FMTS kommer bli lika bra som ATS men det kommer nog att dröja några år, ATS är nog ett mycket bra ställe för tekniska utbildningar, på fmts planerar man bla att bedriva elverksutbildning utomhus under gamla skärmtak, på ats bedrivs den inne i värmen lärarna på ats är kanon!! fast de flesta kommer ju troligen att sluta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Har lärarna ATS som hemmaförband eller är de kommenderade dit som på övriga skolor (tror det är 2-3 år åt gången)? Kommer lärare som tillhör förband som blir kvar efter FB04 också sägas upp när skolan läggs ner eller skickas de helt enkelt tillbaka till hemmaförbandet? Gäller det omvända, att lärare på skolor som blir kvar men som tillhör nedläggningshotade förband kommer sägas upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted November 20, 2004 Report Share Posted November 20, 2004 Har lärarna ATS som hemmaförband eller är de kommenderade dit som på övriga skolor (tror det är 2-3 år åt gången)? Kommer lärare som tillhör förband som blir kvar efter FB04 också sägas upp när skolan läggs ner eller skickas de helt enkelt tillbaka till hemmaförbandet? Gäller det omvända, att lärare på skolor som blir kvar men som tillhör nedläggningshotade förband kommer sägas upp? på ATS är det blandat, en del kommenderade, andra har det som "hemmaförband"....de som är kommenderade borde rimligtvis inte sägas upp utan återgå till sina hemmaförband Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidNilsson Posted November 24, 2004 Author Report Share Posted November 24, 2004 Mailade denna fråga till ATS för att få mer klarhet och tänkte att jag kunde uppdatera er med det svar jag fick: Hej! Tack för ditt mail. Svar på din fråga: Planeringen är att utbildningen skall genomföras vid ATS i Östersund. Efter försvarsbeslutet och efter din inryckning kanske det klarnar om planeringen håller eller om befattningsutbildningen kommer att flyttas till Halmstad eller till något annat förband. ATS läggs ned den 31/12-04 och FMTS Halmstad uppstår 1/1-05 om beslutet blir som det sägs idag. mvh ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Märith Lenefjärd Vplhandläggare Kursadmavd/ATS Så det kanske lutar åt Halmstad trotsallt, vore nog trevligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cjg Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 (edited) Vpl-utb av syte sker under -05 på ATS i östersund är vad jag hörde personligen av C ATS. Jag slutade på ATS idag (syte ts9000) och kan bara säga att ATS är riktigt bra! Att det är lite strid kan jag hålla med om, vi hade en helg och en vecka med skarp stridskjutning under mina 4 mån på ATS. Edited November 27, 2004 by TheGoodOne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts