Guest M.E. Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 Varit i kontakt med pliktverket ang tjänsteval och där sägs det att armen har hand om inryckningar sommaren år 2006 . Nästföljande år har flygvapnet inryck och armen står över. (undantaget skall vara tex, bevakning) Men kommer att inbefatta de flesta andra tjänster. Detta innebär att armen då skall ha i inryck jan juli 2006 och flygvapnet jan (vissa grundtjänster) 2006, jan juli 2007 som han förklarade det. Detta för att "ansvaret" att fylla utlandsmissionerna med värnpliktiga till tredje terminen kommer att rotera runt mellan olika förband. Det var så mönstringsförättaren förklarade. Någon som hört detta med? Quote
Speedster Posted May 8, 2005 Report Posted May 8, 2005 (edited) Har en undran om det är någon som har koll (inside-info, rykten mm) hur man kommer "tilldelas" befattning inom BG/US (Nån skillnad?) iom det nya systemet. Jag ska tex in som Flygbassäkman på F21. Kommer det spela nån roll att det är flygvapnet jag gjort GU i om man vill medverka i BG, då plutoner o kompanier från GU är tänkta att dom ska hållas samman även under 3:e termin (och i missionen??). Det jag menar är om man kommer hamna i nåt FV-beredskapsförband och inte BG bara för man gjort GU i FV?? Jag antar att man i större utsträckning än tidigare får nån liknande befattning i missionen som under GU. Om det nu skulle kännas rätt att anmäla sig till utlandstjänst vill man ju vara hyfsat säker på att få åka, känns ju mer troligt att en BG baserad på en MekBat får åka än ett svenskt FV förband. / <-- Jag???..... Edited May 8, 2005 by Speedster Quote
Krook Posted May 9, 2005 Report Posted May 9, 2005 Har en undran om det är någon som har koll (inside-info, rykten mm)hur man kommer "tilldelas" befattning inom BG/US (Nån skillnad?) iom det nya systemet. Jag ska tex in som Flygbassäkman på F21. Kommer det spela nån roll att det är flygvapnet jag gjort GU i om man vill medverka i BG, då plutoner o kompanier från GU är tänkta att dom ska hållas samman även under 3:e termin (och i missionen??). Det jag menar är om man kommer hamna i nåt FV-beredskapsförband och inte BG bara för man gjort GU i FV?? Jag antar att man i större utsträckning än tidigare får nån liknande befattning i missionen som under GU. Om det nu skulle kännas rätt att anmäla sig till utlandstjänst vill man ju vara hyfsat säker på att få åka, känns ju mer troligt att en BG baserad på en MekBat får åka än ett svenskt FV förband. / <-- Jag???..... Inom de närmaste åren så kommer du att söka befattning, någon tilldelning kommer inte vara aktuellt eftersom det är frivilligt än så länge. Som flygbassäkman så utbildas du för att skydda flygbas och är mest lämpad att lösa en sådan uppgift efter genomförd GU. Sålunda hamnar du sannolikt lite längre ner i ansökningshögen till Mek/Infbataljonen i BG:en än tex. en pansarskyttesoldat. /Krook Quote
Lt P Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 Återigen: Återinför alla underbefälsgrader nu... vicekorpral korpral furir överfurir rustmästare ...och utnyttja dem som tjänsteställningar för samtliga kategorier värnpliktiga efter 2006. Jag som VO/Lt kan mycket väl tänka mig att kliva "ner" till rustmästare. Quote
DBH Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 Varit i kontakt med pliktverket ang tjänsteval och där sägs det att armen har hand om inryckningar sommaren år 2006 . Nästföljande år har flygvapnet inryck och armen står över. (undantaget skall vara tex, bevakning) Men kommer att inbefatta de flesta andra tjänster.Detta innebär att armen då skall ha i inryck jan juli 2006 och flygvapnet jan (vissa grundtjänster) 2006, jan juli 2007 som han förklarade det. Detta för att "ansvaret" att fylla utlandsmissionerna med värnpliktiga till tredje terminen kommer att rotera runt mellan olika förband. Det var så mönstringsförättaren förklarade. Någon som hört detta med? Stämmer detta? När jag tänker efter har jag också hört något liknande men vet inte från vem Någon som kan bekräfta? Quote
Hans Engström Posted May 10, 2005 Report Posted May 10, 2005 Kanske lite OT, men som jag nämnt tidigare så har man i praktiken dödat Hemvärnet med det nya systemet. 1. Underlaget för rekrytering är nu så minmalt att det börjar bli lönlöst, i alla fall mednuvarande ersättning, uppgifter och utrustning. 2. Man kan inte med den bästa viljan i världen hävda att det går att utbilda plutonchefer, kvartermästare och kompanichefer från enbart GB soldater. I vissa fall går det utmärkt, men knappast i alla. Även om många YO/RO retat sig på att KadS på regementena producerade 'officerare' på endast 3 månader så utbildades vi i alla fall mot att vara befäl på kompani nivå, med en hyfsad ansats till att vara insatta i kompanitaktik (och även bataljonstaktik). Jag bedömer i vart fall vår utbildning som likartad den som ges till officerare i National Guard och även till viss del de reguljära styrkorna (inte för att jag anser USA vara ett föredöme i officersutbildning på låg nivå, men ändå). Enda lösningen ser jag att vara krav på tjänstgöring inom HV, alternativt möjligheten till RO tjänst för HVs räkning. Tyvärr tror jag att ingen av dessa förslag skulle vinna särskilt mycket gehör bland de anställda. Quote
Recommended Posts