Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har fått jaktlicens på en Ruger Mini 14. Min kompis får inte detta då polisen hänvisar till ett internt beslut. Innan han överklagar så skulle det vara intressant om någon annan har råkat ut för detta. Jag kan inte se några problem med att få igenom överklagandet men vem vet. Inga "jag tror" inlägg utan säkra fall! Tack

Posted (edited)

Polisen har inte rätt att begränsa licensansökningar genom "interna beslut" och det enklaste din kompis gör är att överklaga beslutet.

Reglerna för vad som är OK och inte står skrivet i vapenlagen, och den kan inte tolkas på så många sätt, han ska inte behöva bifoga några fall där folk har fått licens på Mini-14.

Info om hur han gör detta får han lättast genom att prata med handläggaren hos polisen.

Edited by scattergun
Posted

Som ni ser i mitt tidigare inlägg så vet jag att det inte är några problem att överklaga. Men jag vill av eget intresse veta om någon annan har haft problem. Så det är INTE för att bifoga fall till Polisen.

Posted
hmm kan det inte helt enkelt vara så att den inte anses lämplig som jaktgevär hos naturvårdsverket?

Med jaktgevär avses gevär som inte tillverkats för militära syften och som inte har ett uppenbart militärt utseende. Vad jag vet har Mini-14 inte någotdera....

Posted

Jag har en mini14 i skåpet i Sverige och haft det i 13år men dom kanske har hårdnat lite men kan inte se problemet med att just den bössan skulle va ett extra farligt.

Jag vet att man kan köpa massa andra halvautomatiska jaktvapen.

Problemet är väl att man inte har ett fast magasin i det.

ÖVERKLAGA en pålitlig bössa som man även kan ha Mycke skoj med.