Jump to content

Pulka

mimesis

Recommended Posts

Jag skall införskaffa en pulka för att använda vid längre turer ute i det vita vackra vintervädret. Nu har jag bara erfarenhet av försvarets standardpulka, vilken jag inte vill ha: för mycket underhåll med trä. Skall därför skaffa en civil variant, och jag undrar:

Är det någon som har praktisk erfarenhet av skackelfria pulkor?

Fördelar/nackdelar med skackelfripulka kontra en pulka med skacklar?

Pulka att rekomendera?

Skackelfri pulka??

Hur funkar det utan skacklar??     :0

Tyvärr har jag också bara erfarenhet av träpulkor men "Den Norske Fjellpulken" tror jag är ett mycket bra alternativ.

Finns i flera storlekar.

Inga styva skacklar. Jmfr med vad Skinnarmo använt under sina expeditioner.

Alltså drar man pulkan med repsnöre...

Säkert jättebra...tills man åker nerför en slänt och pulkan åker ikapp en och försöker köra över dig.  

:D

Skackelfria pulkor funkar på slät mark (arktis) men i skog och fjällterräng så skulle jag använda skacklar.

http://www.fjellpulken.no

Alltså drar man pulkan med repsnöre...

Säkert jättebra...tills man åker nerför en slänt och pulkan åker ikapp en och försöker köra över dig.  

:D

Skackelfria pulkor funkar på slät mark (arktis) men i skog och fjällterräng så skulle jag använda skacklar.

Det var så jag tänkte.

Men en bekant som jag pratade pulkainköp med hävdade motsattsen. Att i besvärlig terräng så blir du inte fast med pulkan kopplad till kroppen på samma sätt vilket gör att du kan arbeta med pulkan på ett annat sätt när du skall överbrygga hinder. Vilket skulle vara en klar fördel om man skulle vara ensam om pulkan.

Förövrigt så är en resa över Grönland, Antarktis eller för den delen till Nordpolen mycket mer kuperat än vår fjällterräng. ;)

Mimesis: liknar nästan chatt det här..  :D

Som jag sa tidigare har jag bara erfarenhet av försvarets pulkor med skacklar...

Jag var ganska glad att jag hade skacklar för annars hade jag blivit överkörd av pulkan som innehöll patrulltält, kamin, grupplåda, Grg...

Det var spännande när man åkte utför eftersom pulkan puttar på dig så det blev en jäkla fart.

Nackdelen med skackel är när man försöker svänga runt ett träd och pulkan fastnar när trädet hamnar mellan dig och pulkan.

Jag vill också ha en pulka så att jag kan ta med frugan på skidtur med full packning. Hon är bara 1,52 lång så det funkar inte med en stor ryggsäck och vinterpackning för henne.

Då är det perfekt med en pulka som jag drar och då kan hon hjälpa till när det behövs.

Det finns inget possitivt i att vara utan skacklar mer än att bli av med den lilla vikt de medför. Jag har bara erfarenhet av militär verksamhet med pulka. Rätt lång erfarenhet dock, då ämnet vinterstrid intresserade mig mycket förr. Arméns nya glasfiberpulka från Segebaden tycker jag är funkis.

Skaffa skacklar annars blir du bara gubbgrinig igen.

Sökte på "Segebaden" och fick upp denna länken.

http://home.swipnet.se/segebaden/Index.html

Casca

Jag vill också ha en pulka så att jag kan ta med frugan på skidtur med full packning. Hon är bara 1,52 lång så det funkar inte med en stor ryggsäck och vinterpackning för henne.

Då är det perfekt med en pulka som jag drar och då kan hon hjälpa till när det behövs.

Sambo är skälet till att skaffa pulka. Skall ut i fjällvärlden en vecka i vinter. Hon har god skidvana och är van att vara ute i det fria, och för att göra upplevelsen lite trevligare så blir det en pulka.

En fråga gjorde du GU med H Asplund?

Tack för alla tips. :D

Själv har jag en stor erfarenhet av den klassiska barnpulkan.

Denna har den klara fördelen att du vid ett oväntat pulkrace direkt är redo att köra. Inte heller dyr att införskaffa.

Slutligen kan jag påpeka att den utan konkurrens är en given blickfångare på kalfjället.  (varför vill inte mina smajls funka .. hmm?)

• 2 months later...
men det är en pulka jag känner igen. Duger helt klart åt mig.

Börjar du inte gråta och få ångest då????

Vart skall du? :lol:

Sarek i vår. Lyckats lura med sambo på en tur, mot att jag tar all packning. Därav pulka.

Ångest? Njo, nja, nje. Kommer ihåg en tidig morgon när vi skulle åka ner för ett berg i Gunnarn efter vi legat på en t-bas. Mörker, trossen på ryggen, pulka och skarsnö. Det var inte så lattjo. Det var verkligen gå på marsch! Och fort gick det. Och ont gjorde det.:lol:

Var detta den berömda nerförsåkningen i isat skoterspår? då åkte jag ur och försvann i snön, h-vete vilket feppel det var innan jag fick tagit av mig skidor, krupit ur ryggan, Kulspruta 90 remmen och tagit mig upp....

Mycket smärta i det minnet, att bygga den t-basen var ju ingen lek direkt...

Var detta den berömda nerförsåkningen i isat skoterspår? då åkte jag ur och försvann i snön, h-vete vilket feppel det var innan jag fick tagit av mig skidor, krupit ur ryggan, Kulspruta 90 remmen och tagit mig upp....

Mycket smärta i det minnet, att bygga den t-basen var ju ingen lek direkt...

Japp. Just det dygnet på det berget var ett mycket dåligt dygn. Kanske det meckligaste jag har gjort på ett par skidor och då har jag tävlat i den skidorientering.

:lol:

• 1 year later...

Lyfter detta ämne lite.

Någon som vet var man får tag på försvarets plastpulka?

Undrar lite var K4's materiel kommer att försvinna. Kommer allt hamna i Boden eller tror ni att man, med ett par klibbiga korpfingrar och ett helrör, kan tillskansa sig några fynd inom en inte allt för lång framtid?

• 2 years later...

Va skönt det är när man får skaka liv i såhär gamla trådar! :tveka:

pulkaliten1tf0.jpg

Om man kollar i en gammal Kunglig pulka av det här slaget...

pulkaliten2et7.jpg

...så hittar man fyra mystiska fästen, som ser ut som träskedar.

Vad är dom till för? :surprise:

Och varför är ett par lite förskjutet?

(Pulkans fram är åt höger i bilden.)

Man förstår ju att intet onödigt finns på dom här vackra skapelserna,

så "träskedarna" måste ju fylla en viktig funktion...

:-P

• 2 months later...

@ os frontale: Idag används en något lättare glasfiberpulka. Du kommer att

känna igen den så fort du ser den, för den påminner mycket om träpulkan ovan.

Ryktet säger att glasfiberpulkan är gjord av norska Fjellpulken.

Dock är jag inte helt säker på att det stämmer...

:rolleyes:

Sådana har faktiskt synts till på det onda Blocket...

Hijackar tråden helt skamlöst...

ID på denna västen? Försök från Snigel? (Västen i bakgrunden - inte "trolldräkten")

jub07_ajb.jpg

Bilden är enligt mil.se tagen på AJB's utställning på Bodens 100-årsjubileum.

Sidan bilden är ifrån återfinnes HÄR.

/Edit: Tydliggörande och stavfel