Stefan F Posted September 28, 2004 Report Posted September 28, 2004 I min gröna ungdom hade jag en 125-a, fyrtaktare offroad (Honda XR). Hur kul som helst. En dag kom ett brev: "din motorcykel är krigsplacerad i xxxx(var det nu var). Vid mobilisering ska du köra dit den." Görs sånt fortfarande? Quote
C 2.a pjäs Posted September 28, 2004 Report Posted September 28, 2004 Det vet jag inte, men min gamla 244 var krigsplacerad vid en hemvärnsområdesstab som min...öh...pappa basade över. Quote
valiant Posted September 28, 2004 Report Posted September 28, 2004 Ja det gör man fortfarande, komraten som har cirkus har nästa hela vagnparken krigsplacerad. -valiant- Quote
Guest Sidron Posted October 3, 2004 Report Posted October 3, 2004 Har aldrig hört talas om detta förrut? Fan va weird! Quote
Magister R Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 I min gröna ungdom hade jag en 125-a, fyrtaktare offroad (Honda XR). Hur kul som helst.En dag kom ett brev: "din motorcykel är krigsplacerad i xxxx(var det nu var). Vid mobilisering ska du köra dit den." Görs sånt fortfarande? Hur det hela går till finns noggrant planerat i de gamla mobiliseringsplanerna. Tanken är inte att ditt fordon blir "tvångslånat" det är snarare så att ditt fordon blir "tvångsköpt". Tanken är att du ska lämna ifrån dig ditt fordon vid en viss mobiliseringsplats som där värderas av en i god tid innan utsedd bilhandlare. Sedan får du pröjs av staten! Misströsta inte, skulle det vara så att Sverige genomför A-mob finns nog ändå inte bensin till din älskling... Quote
simon Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Vilka skall isåfall använda dessa fordon? Quote
Vargas Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Vilka skall isåfall använda dessa fordon? Hmm, låt se nu ... Motorcyklar - MC-ordonnanser kanske? Arbetsmaskiner - Ingenjörstrupper och/eller civilförsvaret? Volvo 240 - Finns alltid behov av en attack-Volvo ... Allt beror på vilken typ av fordon det rör sig om ... Quote
os frontale Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 Har för mig att en polares minibuss blev krigsplacerad "Kör dit bilen med nycklarna i vid händelse av krig, om du har släpvagn så ta med den, ersättning utgives" eller liknande. Quote
Magister R Posted October 7, 2004 Report Posted October 7, 2004 (edited) Vilka skall isåfall använda dessa fordon? Hmm, låt se nu ... Motorcyklar - MC-ordonnanser kanske? Arbetsmaskiner - Ingenjörstrupper och/eller civilförsvaret? Volvo 240 - Finns alltid behov av en attack-Volvo ... Allt beror på vilken typ av fordon det rör sig om ... Skåpbilar modell större, men även i viss mån mindre sådana, blir utmärkta som platformar för fältkok. Eller som sjukvårdstransportbilar. Eller som likbilar.. Enligt uppgift skulle jag som plutonchef vid en Norrlandspionjärpluton få ut en Range rover som befälsbil.. Inte helt fel... Edited October 7, 2004 by Magister R Quote
Recommended Posts