LeadHead Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 (edited) Finns det något reglemente som reglerar tabulatur vid olika typer av signalering? Jag var KB i sambandstjänst och har varken sett eller hört talas om något sådant men jag tycker att det verkligen borde finnas...? Jag verkade i en kompanistab under större delen av förbandsutbildningsskedet och är ändå inte 100% säker på saker som den exakta ordalydelsen vid SKRIV-meddelanden eller när/om det heter "Uppfattat, klart slut" eller "RP uppfattat, klart slut". Jag försvarar/förklarar mig med att jag var på högvakt under signaleringsutbildningen och allt jag kan är gamla HVu-baskunskaper, motstridiga instruktioner från mina soldater (där rök det försteget...) eller självlärt/improviserat. Nu fungerade ju bevisligen signaleringen i praktiken men ändå, "The truth is out there... Where?" Edited September 7, 2004 by LeadHead Quote
dxl Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 För att ge ett lite fånigt och intetsägande svar. Ja det finns. Jag vet att jag fick med mig en litenbok på några få sidor där det stod om både svensk och nato tabelatur, bokstavering och allt sådant där. Tror den ligger på vinden får ta och kika lite i morgon och om jag hittar så scannar jag och lägger upp på. Quote
larsev Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Finns det något reglemente som reglerar tabulatur vid olika typer av signalering? Jag var KB i sambandstjänst och har varken sett eller hört talas om något sådant men jag tycker att det verkligen borde finnas...? Jag verkade i en kompanistab under större delen av förbandsutbildningsskedet och är ändå inte 100% säker på saker som den exakta ordalydelsen vid SKRIV-meddelanden eller när/om det heter "Uppfattat, klart slut" eller "RP uppfattat, klart slut". Jag försvarar/förklarar mig med att jag var på högvakt under signaleringsutbildningen och allt jag kan är gamla HVu-baskunskaper, motstridiga instruktioner från mina soldater (där rök det försteget...) eller självlärt/improviserat. Nu fungerade ju bevisligen signaleringen i praktiken men ändå, "The truth is out there... Where?" Finns ett litet häfte om telefonering skriven av Georg Guldstrand. Denna kan beställas genom www.fro.se Om jag nu är inte helt ute och cyklar så kvitterar man ett skrivmeddelande med: "Anropssignal" klart slut. Detta för att sändaren vid ett skrivmeddelande till flera adressater skall veta vem som har kvitterat meddelandet. Quote
darkstar Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 SbR F Tfn 1986, M7746-700151 Quote
Guest Sidron Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Jag har deltagit på en 2 veckors kurs med FRO och då fick vi ett signalhäfte som beskrev det mesta. Quote
Karin Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Ni som sitter på dessa skrifter, kan ni inte dela med er??? Quote
larsev Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Jag tror inte den finns som pdf-fil. Jag skall kolla. Nedanstående finns att beställa från Föreningsservice: Ann-Marie Borgh Tel/Fax: 026-25 47 71 Mobil: 0733-56 26 17 E-post: [email protected] Telefonering [artikelnummer:1.1] Rev utgåva hösten 2001, 40 sidor Av: Georg Guldstrand Telefoneringens grunder med trafikexempel. Avsedd som minnesstöd, lämplig att ha i fickan. Bör tilldelas alla FROsignalister i samband med grundkursen. Format A5 (1 st./frp) Pris 30 SEK Quote
LeadHead Posted September 14, 2004 Author Report Posted September 14, 2004 SbR F Tfn 1986, M7746-700151 Någon som vet mer om den? Är det samma som häftet Larsev pratar om? SambandsReglemente F(?) Telefonering (avser även radiotelefoni?). Vad står F:et för? Quote
darkstar Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 SbR F Tfn 1986, M7746-700151 Någon som vet mer om den? Är det samma som häftet Larsev pratar om? SambandsReglemente F(?) Telefonering (avser även radiotelefoni?). Vad står F:et för? Försvarsmakten, tro det eller ej... "Sambandsreglemente för försvarsmakten - Telefonering". Jag har inte lust att scanna in hela boken, och vet inte om det är direkt tillåtet. Finns flera i samma serie. Hittade några på garnisonsmuseét Skövde. Quote
LeadHead Posted September 14, 2004 Author Report Posted September 14, 2004 Får de heta så enkla saker? Quote
larsev Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 SbR F Tfn 1986, M7746-700151 Någon som vet mer om den? Är det samma som häftet Larsev pratar om? SambandsReglemente F(?) Telefonering (avser även radiotelefoni?). Vad står F:et för? Det är inte samma häfte. FROs häfte bygger dock på SbR F Tfn 1986, M7746-700151 Quote
Stefan F Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Kommer inte ihåg om jag såg ett skrivet reglemente, men det bara *måste* ju finnas ett (för radiotrafik). Så jag håller med tidigare talare, jag vill se ett. Det enda jag har i färskt minne är det där NATO-standarden för signalering beskrivs. Quote
Guest Sidron Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Jag kan skanna in sidorna i häftet och göra det till dokument. Det kommer nog att ta ett par veckor innan jag kan lägga up det, det tar lång tid och jag har mycket att göra i 1:a ring så det blir lite svårt att få tid till det. Quote
R.Walén Posted September 24, 2004 Report Posted September 24, 2004 Reglementen för signalering/telefonering som specifikt beskriver alla tänkbara scenarion i etern är inte direkt tillåtet att sprida till obehöriga. Är dock övertygad om att någon redan spridit dessa men ändå. "En svensk tiger". Quote
LeadHead Posted September 24, 2004 Author Report Posted September 24, 2004 Hmm... Mig veterligen så finns det väl bara två huvudgrader. Hemliga dokument (med undergrader?) och öppna dokument. Ett dokument som delas ut till FRO-signalister tillhör knappast det tidigare...? Quote
Recommended Posts