Jump to content

Recommended Posts

Posted
O så en fråga.. ovansteånde länk på finsk RK95 med bildförstärkare är tagen under internatioenll patrulltävling i Estland. Kolla vad det kinesiska bidraget hade för bössor

http://teres.tky.hut.fi/erna/2001/kuvat/h_...-06/035_32A.jpg

o nån som vet vad det är för nåt nyskapande?

Det är en Typ 95/97, en utveckling på deras typ 86.

Använder en 5.8 x 42 mm patron.

Se http://world.guns.ru/assault/as39-e.htm

för mer info.

T95

qbz-95.jpg

T86

type86s.jpg

/Ken

Posted
liknar aug och FN MAS lite grann

Du har koll på läget span! Kan ju sägas att FN Herstal är belgiskt, och tror inte fransmännen skulle låta deras små ärkerivaler tillverka deras FAMAS precis.

T95 ser småintressant ut. Men jag som vänsterskytt är allergisk mot såna bössor som har permanent hylsutkast på höger sida. Britternas bullpup är ju sådan med. FN P2000 är i det avseendet den enda vettiga bullpupen jag sett, som har hylsutkast rakt fram istället..

http://i.world.guns.ru/assault/as41-e.htm

Guest Snake__
Posted

Vad är det för fördel med att använda ett bull pup vapen????

Posted
Vilka förband använder mörker goggles  i lumpen mer än bara för att testa?

Pansar använder ständigt mörkerutrustning i lumpen, då denna (irv) är utmärkt att använda även i dagsljus! Det är ingen ljusförstärkning (förutom förarnas "biffar") utan värmekameror, därav att det används med fördel dygnet runt...

Posted
FAMAS

oki en bokstav fel får man inte ha det LD

näe de va inte samma program....

• 2 weeks later...
Posted

oki, gammal som man är.... jag har ingen erfarehet av GN2 och körn, men hade GN1 under lumpen, ingen höjdare, skitdrygt att behöva ändra zoomen hela tiden när man tittade nära/långt bort.

har på senare tid ramlat över den klassiska bildförstärkaren, men den ger ifrån sig ett pipande ljud som tillochmed människor hör på långt håll i natten, å sedan en annan mörkerkikare som bara funkar på typ 30 meter, skit.

bör väl tilläggas att de måste man hålla i med båda händerna.

Posted

Har testat GN1 & 2, KörN, Span4 & 6, 1010 och den jag anser är bäst av dessa är helt klart GN2 vid rörelse/patrull och Span6 vid stillaliggande/OP

Men skulle vilja testa en GN3, vem fixar det??

• 3 weeks later...
Posted

Ni som har använt goggles mycket hur skjuter man med goggles? dvs hur siktar man?

Posted

Hm, det kan jag tyvärr inte svara på..

Men däremot har jag sett spårljus som enbart syns i Goggles också..Det skulle jag vilja testa!

Undrar när dom kommer ut på trupp?

• 3 weeks later...
Posted
Pansar använder ständigt mörkerutrustning i lumpen, då denna (irv) är utmärkt att använda även i dagsljus! Det är ingen ljusförstärkning (förutom förarnas "biffar") utan värmekameror, därav att det används med fördel dygnet runt...

Jag fick chansen att titta genom skyttens (?) värmekamera på ett strf 90 en gång, jvlar vad tufft att kunna se folk bakom en lastbil etc...