Jump to content

Mörkerutrustning

ensammavargen

Recommended Posts

Känner inte till gn1 och 2 gogles...kanske före min tid  ;)

Annars förutom KÖRN och span6:an så finns span4:an och 1010. Sedan finns det en bildförstärkare HV, rysk sak.

Tycker själva att 1010 var bäst när jag fick testa dem. Ser dock ut som en video kamera från 60-talet så den är inte så smidig om man måste ha den igång hela tiden.

Sedan vet jag att det finns bildförstärkare till ak5b sikte, kanske är de som heter gn1?

EOD (fd Danne)

Varför har man en massa olika mörkerutrustning inom försvaret? Finns det inga "standardiserade" mörkerglasögon och mörkersikten? Eller köper varje regemente in själva? Vad har hänt med likformigheten/reglementsenligheten inom ´FM när det gäller mörkerutrustning?

I krig hade det blivit en mardröm för logistikofficerarna... ???

Hälsningar, Foxtrot Lima ;)

Viss mån kan jag håll med dig, kommer inte ihåg men har för mig att det inte är någon större skillnad mellan span 6:an och span4:an, där hade man ju kunnat nöjt sig med den ena. Men det är säker något som den ena har som den andra saknar o.s.v.

Men som alltid handlar det om kostnader. Det finns säker någon bildförstärkare där ute som skulle tillgodose alla FM behov men den som alltid så är det säker den dyraste av de alla. Så för förare som måste ha en där de inte behöver använda händerna så har man KÖRN, själv tyckte jag att var den sämsta av dem vad det gällde bildkvalité. Vakter dyl. vill säker ha en med väldigt bra bildkvalité men det är inte hela världen om de måste hålla den i handen, de har 1010 som enligt mig ger den bästa bilden. Så som alltid när det är något som är SNAFU i FM så är det pengar som det faller på

EOD

Man ska väl inte heller förglömma att man förutom GN-1:orna (norska goggles) har ett stort antal andra på försök. Skulle inte förvåna mig om FMV köper in ett ex av i stort sett alla som kommer ut och används av nåt annat land. I vår pluton så hade vi ju goggles på lån från MSS o det var alla möjliga olika. GN-1. Franska Sfim Clara, amerikanska goggles, engelska monocles o.s.v. O rent allmänt kan man nog säga att de sistnämnda var bäst. Lämnar ju ena ögat fritt.

EOD... Jag testade bildförstärkare HV i november förra året, det var ganska dimmigt ute. Måste säga att till min stora besvikelse så hade jag nästan större mörkerförmåga utan bildförstärkaren, detta på grund av att det endast blev en vit soppa i den. Kan vart dimman, men det var extremt dålig bildkvalitet. Ingen höjdare inte  ???

//fairfax

Hmm.. Fairfax jag kan tyvärr inte hålla med dej på den  punkten. Jag provade HV-bildförstärkare uppe HVSS och min plutons egna. Och jag såg ingen vit soppa i någon av dem. Jag tycker dom är av bra klass, för att utrusta HV. Betänk att det inte är någon jättekvalitet på grejorna. Så risken är stor att den bildförstärkaren du kollade i, inte var riktigt som den skulle.

Någon annan här på forumet som har pos eller neg erfarenheter av HV-bildf?

Jo det är ett IR-filter på lampan. Har själv sprungit omkring med en AK5B + bildförstärkare + vapenlampa i SIB-anläggningen i Karaby. Fy fan vilket helvete att börja klättra på repstegar och dyl. Säger bara att den kombinationen bäst duger till nån som får leka sniper (och yes, jag plockade folk när jag låg där på taket).

Hmm.. Fairfax jag kan tyvärr inte hålla med dej på den  punkten. Jag provade HV-bildförstärkare uppe HVSS och min plutons egna. Och jag såg ingen vit soppa i någon av dem. Jag tycker dom är av bra klass, för att utrusta HV. Betänk att det inte är någon jättekvalitet på grejorna. Så risken är stor att den bildförstärkaren du kollade i, inte var riktigt som den skulle.

Någon annan här på forumet som har pos eller neg erfarenheter av HV-bildf?

jag kan hålla med om att "vissa" bildförstärkare inom HV håller ganska hög klass men tydligen inte alla som snvänder dom inom HV, Har själv varit med om när en Plutonchef sa till sin polare " Kolla va frän man ser ut med den här" varvid hans polare knäpte ett foto med blixt rätt in i optiken...Påslagen skall tilläggas, Efter det fotot så var det mest som nån person sa innan....Mjölkaktig bild i denna.

Mer Utbildning till folket!  ;)

Måste bara berätta lite om farorna med att använda vissa goggles :D

Vi var på stridsspaning nattetid under en övning mot vår fiende "Riesenburg" (läs Riseberga, trosskompaniet).

Vi hade goggles på (vet inte vilken sort) och ser då plötsligt vad som förefaller vara en massa ficklampsstrålar som irrar fram och tillbaka och alla verkar vara på en linje.

Vi tänkte "va fan, de kan väl inte ha ficklampor lysande när dom ligger i stridsställningar". Så vi började fundera på om det var någon slags fälla. Men sen gick det upp ett ljus för oss när vi tog av gogglelsena och inte såg strålarna.

De hade en annan sorts goggles på sig av den sorten som lyser upp terrängen med en i vanliga fall osynlig IR stråle. Men de syntes ju i våra goggles som sagt så det var bara att sikta på strålbasen och skjuta så träffade man i pannan. Tror inte vi fick så många simfirekills någon annan gång ens på dagtid.   :D

Tjena,

Att det ser ut som man använder ficklampor är ju för att man har på aktiv ir (?) finns ju på GN-1 också, men skall endast användas i skydd.

Finns det alzå mörkerhjälpmedel som alltid har detta aktiverat?? låter ju rent ut sagt skitdumt...

GN1 är rätt gamla vid det här laget, men helt klart funkis. Finns på varje soldat i min pluton. Uppföljaren kallas GN3 och är sk monogoggle.

Jämförde kvalitén på Eagle Claw då FJS har GN3:or (såklart). Skillnaden var något klarare bild, lite ljusare men annars inte så stor skillnad som man kan tro. Meckigare att ställa in skärpan också. Fast monogoggles är helt klart att föredra framför GN1orna som täcker båda ögonen. Svårt om inte omöjligt att sikta med GN1.

Laserpek är inget alternativ enligt mig. Klart man ser precis var man träffar, och kan skjuta från midjan, men fi ser precis var man själv är också. I en eldstrid på natten då gröna skuggor springer omkring är en ljus prick/streck jävligt frestande att skjuta på.

Läskigt att ha skarp strid i mörker utrustad med goggles med 40 graders synfält för övrigt :)

vi hade alla möjliga sorter i vår pluton. Själv hade jag ett par (personligt tilldelade) franska Sfim Clara vilka var helt suveräna jämfört med GN-1, rent bildmässigt alltså. Skulle dock gärna haft ett par monocles istället. Man upplevde en jävla skillnad direkt då man kunde ha ena ögat fritt. Man uppfattar omvärlden bättre då även om det är kolmörkt. Vi hade två killar i plutonen med engelska såna. Ganska lik denna:

vaaka_pimeanako.jpg

även om denna är finska arméns stadardgoggle (går även att fästa på bössan som nattsikte). Just att man kan använda den på bössan gör i mina ögon en monocle överlägsen en goggle.

• 3 weeks later...

vargen.. har testat både mono (ett öga) och goggles (båda ögonen) så jag känner att jag kan svara på det. Hade själv en personligt tilldelad fransk Sfim Clara generation 2+ goggle under flera veckor under slutet av värnplikten, bland annat under slutövningen. Sen GN-1C under början, fältvecka 2 ex. o mellan den tiden tillgång till endast bildförstärkaren till AK5B.

Fördel goggles: Kollar man på ex. norska Simrads goggles, t.ex. GN-1C som finns i svenska försvaret så är det en rätt lätt och "platt" historia som inte skjuter ut så mycket, efter ett par timmar så blir det lite ansträngande för nacken att bära goggels. Ofta finns det bara en utgående lins så man ser inte mer än vad man gör med monocles. På de riktigt grymma gogglarna, de som piloter har så finns det två utgående linser, ett för varje öga. Det ger givetvis bättre bild framförallt åt sidorna.. men med pris därefter. På en goggle med en utgående lins så behöver man göra elektroniken så kompakt vilket gör den billigare.

Fördel monoculars: Om du tittar på bilden av finska arméns standardmonocular ovan så ser du att den rätt lätt kan fästas på ett vapen som nattsikte (upp och ner jämfört med hur den sitter på huvudfästet), det enda som behövs är en slags skena på vapnet. Bildexempel:

http://teres.tky.hut.fi/erna/2001/kuvat/04...ai/IMG_1493.jpg

Att kunna ha bildförstärkaren på vapnet är en oerhörd fördel om man ex. ligger i observationsplats eller dyl. D.v.s. lite mer statiskt. I själva linsen finns det ett kors som man siktar med. Vidare har man ena ögat fritt vilket är en fördel för omvärldsuppfattningen när man väl har den på huvudet. Man missar en hel del i goggles. Monoculars kommer allt mer i militära sammanhang just p.g.a. att man ser mer.

Sammanfattning. Goggles är billigare. Monoculars är dyrare men p.g.a. dess fördelar så kommer de allt mer.

O så en fråga.. ovansteånde länk på finsk RK95 med bildförstärkare är tagen under internatioenll patrulltävling i Estland. Kolla vad det kinesiska bidraget hade för bössor

http://teres.tky.hut.fi/erna/2001/kuvat/h_...-06/035_32A.jpg

o nån som vet vad det är för nåt nyskapande?