Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan någon förklara för mig vad en Kryptör gör. Själva namnet säger ju en hel del men jag skulle gärna vilja veta lite mer i detalj vilka uppgifter man har i krig samt hur själva militärtjänsten som kryptör ser ut.

Posted

Blir väldigt förvånad att det finns som specifik tjänst...?

Jag har pysslat med samband, och krypto var en del av det. Alltså att hantera nycklar och kryptera/dekryptera meddelanden.

Om det inte är så att du ska på nåt sätt arbeta med systembiten, där kryptona görs. Men jag tvivlar starkt på att det är nåt värnpliktiga får göra.

Angående hysch hysch så stämmer det till viss del. Du måste vara godkänd att hantera klassificerat material.

Själva krypteringen i sig är inte så fruktansvärt hemlig. Det är nycklarna som är hemliga.

Jag är nyfiken vad tjänsten innebär. Hoppas nån vet mer.

Posted

Jag vågar påstå att det inte finns någon sådan tjänst, och det baserar jag på att det inte finns med på lumpen.nu, vilket jag förmodar skall innehålla alla tillgängliga tjänster.

Posted

Det är möjligt att tjänsten är nerlagd. Jag skulle göra min militärtjänst 1999 och det är ju ett tag sedan. Tjänsten jag fick var som Kryptör i Boden. Det var dock inget jag var intresserad av så jag fick igenom ett byte. Idag är jag väldigt nyfiken på vad detta skulle ha inneburit.

Posted

Tack för länken, Foppa.

Men av den beskrivningen så tycker jag det är konstigt att dom kallar det "kryptör". Det stod ju "installera kommunikationsutrustning" osv.

Kan det vara så att för att få installera nåt riktigt hemligt måste man ha en "högre" utbildning än oss vanliga sambandsjägare?

Och för att särskilja det kallar man det "kryptör" eftersom krypto de facto ofta ingår?

Posted

Jag vet faktiskt inte, jag ska på måndag upp till Boden på KB/PB fältvecka. Jag ska försöka luska lite då med min kompis och se. Han har ju precis gjort klart GSU´n men han borde ju ändå ha en viss uppfattning om vad hans utbildning kommer att gå ut på. Så förhoppningsvis kommer jag hem nästa helg med lite mer kött på benen om vad en kryptör gör.

Posted

[konspirerar]

är han verkligen omplacerad eller säger han bara det..?

han kanske är beordrad att säga så för att ingen ska veta att

han var det.. :banghead:

[/konspirerar]

Jag skulle ärligt talat vilja veta vad en kryptör inom armén gör!

Ingen som har någon info?

Posted (edited)

Jag gjorde min värnplikt som Gb Kryptör. Så nog fanns det en sådan tjänst 95 iallafall. Vi var två med den tjänsten i MekB10 och vi ansvarade för krypteringen i brigaden (MGG, MGK, Ra180, DART, Kryfax, krytel osv).

Vardag i fält innebär underhåll/uppdatering/reparation av olika kry syst, byte av nycklar hos brig o bats, samt sändning/mottagning av KH (Kvalificerat Hemligt) mtrl, förstörning av kh mtrl. vi transporterade oss själva medels Mc ord.

Eller så var vi placerade med stf brig Ch i hans stri pbv (pga tt han skulle kunna ta del av KH mtrl även i fält). Vi växlade.

Tjänsten var kul, mycket självständigt. Mycket lite sömn pga att vi var i tjänst dygnet runt o arbetade ensamma med ansvar för hela brigadens kryptosystem. Dvs Brig/Bat Staber o div andra enheter med "tyngre kryptering". Gick ngt fel så åkte vi dit o löste problemet. Kom det ett KH medelande hos tex ngn Bat stab så var vi tvugna att dekryptera dem o förstöra dem o ev svara på dem efter att behörig personal läst.

Vi båda var gb så det var inte mycket bossande :lol:

Kan berätta detta med gott samvete då jag ej längre är krigsplacerad som kryptör, samt att organisationen/utrustningen ej ser likadan ut. (mitt kunnande vad gäller läsande av/hantering av KH hemligt mtrl är totalt värdelöst nu.)

Med detta menar jag inte att systemen ej längre används utan att rutinerna ändras minst var 5:e år, dvs efter utb av 2 nya kryptörer. Så mitt kunnande är värdelöst utan uppdatering av föregående kryptör. Samt att "ord komm pers" nu har mer eget ansvar för tex DART

Edited by niklassthlm
Posted

Kryptörstjänsten har inte ändrats mycket även om antalet har nedgått kraftigt. Numera så förväntas i princip varenda sambandsutbildad vpl hantera nycklar.

Däremot så sysslar vi väldigt sällan med KH på övningarna längre. Björnen sover ju trots allt (kan nog påstå att han är rätt sjuk också)

• 20 years later...
Posted

Jag utbildades på S1 i Uppsala till kryptör och placerades sedan på Milo Iii i Skövde. Väldigt trevligt och hemligt jobb. Vi fick inte bo på luckan utan inkvarterades hemma hos kapten Viktorsson. Vi fick passerkort så vi slapp köa till maten på P4. Man gjorde mycket för att vi inte skulle umgås med andra värnpliktiga. Under Berlin krisen haglade det in mängder med krypton. Vi hade enigma maskiner.

• Like 1