Pansardvärg Posted December 10, 2002 Report Posted December 10, 2002 elias...jag vill veta ALLT om c-familjen med omnejd....tack.. Quote
Guest Posted December 10, 2002 Report Posted December 10, 2002 Hej Aron. Jag tycker först och främst att tidsplanen för att ta fram C har vart alldeles för tight, och för det andra så anser jag att vissa frågor som av stor vikt har hoppats över vid framtagningen av C familjen. Pansardvärg. Specificera dig på vad du vill veta så ska jag berätta för dig så gott det går. Vänliga Hälsningar Elias Mårtensson Quote
Aron Posted December 10, 2002 Report Posted December 10, 2002 Tjena Elias! Ok, Vad anser du att man hoppat över vid framtagningen? Själv tycker jag att man verkar ha tänkt på allt, men jag har iofs ingen erfarenhet av den ännu. Har själv massor av frågor! Vad har du för erfarenhet av C-familjen? /Aron Quote
Pansardvärg Posted December 11, 2002 Report Posted December 11, 2002 Hej Elias...har du arbetat me vagnen?? Hoppas att snart få göra det på IA03... Om sprutan e flyttad, vem handhar den VC eller skytt??? Ser ut som pansaret sticker ut rätt mycket fram på tornet...kommer föraren ut ordentligt?? (öh..dum fråga??) Har arbetat med B-versionen---skiljer det sig mycket?? Likadan stab och chassifjädring?? ' Tanx på prehand Quote
SFC Posted December 11, 2002 Report Posted December 11, 2002 Hej Aron. Jag tycker först och främst att tidsplanen för att ta fram C har vart alldeles för tight, och för det andra så anser jag att vissa frågor som av stor vikt har hoppats över vid framtagningen av C familjen. Vad menar du med "stor vikt", jag har själv ytterst lite erfarenhet av c-versionen (dock av både vp-, a- och b-versionerna), men är VÄLDIGT nyfiken på vad du grundar dina uttalanden på för erfarenheter? Vad exakt är det som inte är bra? Quote
Guest Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Om jag börjar med min bakgrund så är jag 23 år och började på FMV efter lumpen som Systemtekniker Strf 90. Förnärvarande så jobbar jag på FMV som ILS ansvarig för Strf90C (alla varianter), kort sammanfattat underhållsansvarig samt feluppföljningsansvarig för alla varianter och versioner av Strf90. Jag har varit med från början av framtagningen av C varianterna alltså från ritning till produkt. Lite svar på några frågor: SFC: Vad exakt är det inte som är bra. Elias: Det finns en hel del som jag inte tycker är bra och jag skulle kunna sitta här en hel natt och skriva om det. Exempelvis så tror jag inte skydden kommer klara mycket påkörningar. Pansardvärg:Om sprutan e flyttad, vem handhar den VC eller skytt??? Elias: Jepps sprutan är flyttat men ej klarkonstruerad, var idag på ett möte med Bofors Defence och pratade just om sprutan och jag har inte sett lösningen på avfyrningen ännu. Pansardvärg: Ser ut som pansaret sticker ut rätt mycket fram på tornet! Elias: Jepps det sticker ut en liten extra bit och att nödutrymma har blivit lite knepigare, dock så har man infört invisning så om VC trycker på invisningen så ställer sig tornet så att föraren kan nödutrymma på ett sätt av flera. Pansardvärg: skiljer det sig mycket från B?? Elias: Stabben är omproggad för att klara de nya vikterna och jag tror 5ans torisionsstavar var utbytta mot starkare, kommer inte riktigt ihåg hur det var. Förhoppningsvis var det några svar tillfylles för er del. Vänliga Hälsningar Elias Mårtensson FMV, KC ILS / UhM Quote
Guest Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Hehe, jag har faktiskt tafsat lite på en variant C:a när den var i Strängnäs på regementets dag. Jag tror första leveranserna skulle gå till P10? Bl.a. var det ngt grått platt rör precis ovanför bakre ingången som jag för allt i världen inte kunde komma på vad det var.... /RP Quote
Guest Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Känndes det bra? =) Grått rör? vet inte vad du menar... // Elias Quote
Aron Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Intressant! Vilka förändringar är gjorda i stridsutrymmet? Är utrymmet större, mindre? Några nya detaljer förutom liners? /Aron Quote
tikvah Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Elias Om man nu har infört invisningsfunktioner då 9040C, kan man inte då på ett oerhört smidigt sätt då implementera en metod för distans invisning. t.ex. vi SLB, tanken är denna. Jag (SL på en LVKV) inser att en rote CAS är på väg mot ett inget ont anande 9040 kompani. Va smidigt det då vore att kunna via SLB´n invisa, eller skicka en förfrågan om invisning till 9040:na. Då vi i LVKV´n har utrustning för att läges och höjd bestämma flyget, samtidigt som SLB´n har stöd för att skicka "laser beskjutna" punkter i TG som t.ex. Oleat för indirketeld. Så borde det ju vara en enkel match för sidriktmotorn i 9040:na att vrida tornet dit SLB´n visar ett flyg (Vår Laser beskjutna punkt). Då SLB´n är synkad med vagnens GPS vet den ju alltid vart han befinner sig. Om inte så vet jag ju nätan vad jag vill göra som Ex jobb ;) Quote
Guest Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Invändigt så har allt minsäkrats på olika sätt, sen har det införts limmat splitterskydd mot golvet och ovan detta har r in splitterskydd stridsrum som du kan plocka bort (dock endast vid avlyft torn). Amlagringen är helt ny, fyrpunktsbälten, vapenhållare mm. Varför jag använder benämningen splitterskydd istället för liner är tack vare att vi inte fick använda liner i DELTA, tror jag att det var, plus några andra faktorer. Så jag har benämnt skydden på detta sätt (som info). Skyddspaket är allt från Tilläggsskydd till limmade splitterskydd. Yttre tilläggsskydd är dom utvändiga modulerna som har. Inre tilläggsskydd är KE skyddet som sitter mellan det yttre tilläggsskyddet och tornkroppen. Splitterskyddet som är i vagnen och där har vi limmade och skruvade splitterskydd. Minskydd är det som sitter monterat utvändigt under vagnen. låter det logiskt? Vänliga Hälsningar Elias Mårtensson Quote
Aron Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Amlagringen är helt ny, fyrpunktsbälten, vapenhållare mm. Ok! Ny amlagring, det låter vettigt, hur har man löst det då? Fyrpunktsbälten, bah, de används ju ändå inte:-) Vapenhållare, till AK:n då antar jag och till den andra KSP:n hoppas jag. Synd att man inte hade vapenhållare till AK:n på 9040A, då hade jag haft två framtänder nu! Ni fick inte använda liner i DELTA, skriver du. Man håller alltså på att utveckla 9040D? Många skydd verkar det vara, har man testat om skydden funkar genom att utsätta den för minor etc.? Många frågor, jag vet, tack för alla svar! /Aron Edit: En fråga till; är 9040C helt färdigutvecklad eller pågår tester just nu? Quote
SFC Posted December 12, 2002 Report Posted December 12, 2002 Exempelvis så tror jag inte skydden kommer klara mycket påkörningar. Säg för guds skull att det inte är liknande "tilläggspansar" som på C-versionera av PBV 302? För det håller inte länge alls innan det faller sönder... Quote
Guest Posted December 13, 2002 Report Posted December 13, 2002 Man har tagit bort två rader på höjden för ammo för att ha två låder som 2 P-skott och 1grg skall förvaras men man har även möjlighet att förvara annan mtrl där. Det är även så gjort att det finns en insats som du kan föra in på denna amrack om man nu vill ha mer ammo placerat i lagringen. Jepps det finns en KSP hållare för ksp 90 också. DELTA är ett reservdelssystem, och det är inga tankar för 90D i nuläget. Skydden är beprövade men aldrig efter en serivagn. Jag vet inte riktigt vad PBV 302 har för skydd men dessa är inte mycket att hurra för är min personliga uppgift eftersom vagnen har rätt så hårda taktiska krav på sig. Vänliga Hälsningar Elias Mårtensson som strax ska dricka fin mörk Guinnes... Quote
Pansardvärg Posted December 13, 2002 Report Posted December 13, 2002 He he.....ett lite fint samtalsbyte...hehe kul Mats.. Quote
Guest Posted December 13, 2002 Report Posted December 13, 2002 Jaa... 90bat har vi iaf rustat med KSP 90... =) // Elias Quote
Recommended Posts