Jump to content

Magasinet ovanpå...

Guest Big Jim

Recommended Posts

Guest Big Jim

Jag söker beteckningen på ett vapen som är relativt modernt (1980 lr senare?) och av ett annorlunda snitt. Magasinet är av modell trumma, fast det "skruvar sig framåt" ungefär som på det ryska Bizon. Skillnaden är dock att det är monterat på ovansidan, rakt över pistolgreppet. Tomhyllsorna kastas ut nedtill framför varbygeln. Om detta är en automatpistol, k-pist lr karbin vet jag inte, tydligen skall det finnas olika utföranden på det.

Har läst om det tidigare och det har figurerat i filmer/serier men om det är ett koncept lr om det serietillverkas har jag inte fått klarhet i.

Tacksam för svar...

benämningen är Calico m950, är egentligen en pistol!

Kaliber: 9mm Parabellum

Längd: 365mm

Vikt: 1kg

piplängd: 152mm

Magasin: 50 eller 100

utgångshastighet: 395m/s

Enligt "Twentieth-Century Small Arms" av Chris McNab

Calico finns i ett antal olika modeller, några av dessa är pistoler och några är k-pistar, den finns även i sportversion i .22 med fast kolv och förlängd pipa. Alla calicos modeller ser nästan likadana ut och hur Fu Dahlberg kunde se att det var en m950 som bara kan skjuta semi-automatiskt och därför kallas för pistol (för att vara anpassad för den amerikanska marknaden) är för mig ett mysterium.

M950 är den som används i bla Delta Force:Landwarrior, och är den mest sprida modellen.. Och om du ser längst ner så hänvisar jag till en bok, min lilla husbibel..

Det kanske inte gäller i just detta fallet men inte helt sällan är vapenfakta piss-fel i spel etc.