Ivar_Artilleri Posted July 16, 2004 Report Share Posted July 16, 2004 Är i faggorna att ge bort ett dykcert i bröllopspresent. Problemet är att jag inte bor i huvudstaden - där mottagaren är stationerad - och har således ingen större koll på utbudet. Min fråga är därför: – Kan någon ge tips om en välrenommerad och proffsig dykskola i Stockholmstrakten? Det är en open water-kurs eller motsvarande som kommer att vara presenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 16, 2004 Report Share Posted July 16, 2004 Tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer, Waterhouse, Delphinus, Reference Divers (finns de kvar), Österåkers dykskola, det skall finnas en eller två till som jag inte har namn på just nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 16, 2004 Report Share Posted July 16, 2004 Passa dig för waterhouse!! De är oseriösa och håller inte vad de lovar, har du inte skriftligt på det så räkna med att bli blåst... Det finns ett otal trådar om problem med just waterhouse (exempel) Jag handlar i princip uteslutande av seaprodivers i Solna (hemsida, Nybörjarkurs) och har bara gott att säga om dem. Västerorts dykskola (Plottrig hemsida) har jag också hört gott om, men inte provat själv. Aquasport finns också (på söder), men de är ruskigt dyra... Oceanic finns också (hemsida), ingen erfarenhet av de, men har inte hört så mycket negativt om de heller förutom att de har lite knepig personalpolitik så de duktiga utbildarna inte stannar kvar så länge. Vad du än gör, gå inte till team divers i Järfälla, de är ännu sämre än waterhouse... Trevlig present, som säkert kommer att bli mycket uppskattad Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted July 16, 2004 Report Share Posted July 16, 2004 Hehe... ingen dålig sågning av Jed där inte Enda jag kan uttala mig om är Reference Divers och Team Divers. Reference var riktigt bra och där tog jag mitt OW. De har ju dock bytt lokaler och jag vetekatten om de fortfarande finns kvar. :( Men finns de kvar rekommenderar jag dem starkt. Team Divers har jag jobbat med under utlandsvistelse och varit med under deras instruktörskurser. Vet inte om jag vågar uttala mig om den... Övriga skolor som huserar i Stockholmsområdet är t.ex Dykhuset och Grodmansskolan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 16, 2004 Report Share Posted July 16, 2004 Hehe... ingen dålig sågning av Jed där inte Nope Seriöst, jag sågade inte alla, bara de jag (eller mina vänner) har haft dålig erfarenhet av för att försöka slussa honom rätt från början så han slipper bli lurad/besviken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 16, 2004 Report Share Posted July 16, 2004 Håller med om Reference Divers. Ruskigt bra. Är de inte kvar på Östgötagatan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted July 16, 2004 Report Share Posted July 16, 2004 Håller med om Reference Divers. Ruskigt bra. Är de inte kvar på Östgötagatan? Nej, de övergav dem lokalerna strax efter att jag gått min utbildning 2001 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar_Artilleri Posted July 17, 2004 Author Report Share Posted July 17, 2004 Tack för alla svar. Men jag hittar inte "Reference divers", varken på internet eller i telefonkatalogen. Har någon något tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Vilken del av stan letar du utbildning i? Norr om stan (Solna/Sundbyberg) med omnejd: Seaprodivers (hemsida) Inne i stan: Oceanic (hemsida) Bromma med omnejd: Västerorts dykskola (hemsida) Söder om stan är jag lite osäker på och överlåter det till någon annan... Sen finns det också ett antal idella dykklubbar som utbildar enligt CMAS modell och är anslutna till SSDF (hemsida). Jag anser att de får mest utbildning för pengarna där (men jag kan vara lite jävig eftersom jag är ***CMAS dykare), just pga att det är idellt, det läggs mycket mer tid på säkerhet, vattenvana osv. Iaf var det så (och är fortfarande) uppe i Falun där jag tog mitt cert genom dk Masen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romulus Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Kan bara instämma i att Seaprodivers är bra som f*n. Romulus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Sen finns det också ett antal idella dykklubbar som utbildar enligt CMAS modell och är anslutna till SSDF (hemsida).Jag anser att de får mest utbildning för pengarna där Jag är väldigt jävig men håller med JED i alla fall. Annars är Grodmansskolan känd som en seriös utbildare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 18, 2004 Report Share Posted July 18, 2004 Tror det kan vara lite dåligt med dykcenter söder om söder. Fanns ett i Farsta förut men jag tror det är nedlagt, låg ett i enskede men det är nedlagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.