Pelle Posted July 12, 2004 Report Posted July 12, 2004 Det här är ett gevär som min far ärvt av sin far som nu är bortgången. Han i sin tur fick den av nån gammal gubbe som dog ännu tidigare. Det var ett antal vapen med i samlingen men den här lilla kanonen kan vi inte riktigt klura ut var den kommer ifrån. En del bilder är lite oskarpa, ber om ursäkt för det. Kalibern är, enligt en vapenhandlare, tysk. 10,75x68 mm. Det som står under hylsorna är DWM KK 515. Bilden på patronerna visar en halvmantlad till vänster och en hel dito till höger. Det finns även helmantlade patroner med kapad spets... Nån som känner igen det här eller kan berätta mer om den tydligen lite speciella och ovanliga kalibern, vad och var och när den användes kanske? Den är provskjuten och inte är det nåt luftgevär inte, det är då en sak som är säker... //Pelle Quote
Yxa Posted July 12, 2004 Report Posted July 12, 2004 Nån som känner igen det här eller kan berätta mer om den tydligen lite speciella och ovanliga kalibern, vad och var och när den användes kanske? Mauser verkar det ju helt klart vara. Kan du försöka få till en skarpare bild av denna: Quote
Pelle Posted July 12, 2004 Author Report Posted July 12, 2004 Nån som känner igen det här eller kan berätta mer om den tydligen lite speciella och ovanliga kalibern, vad och var och när den användes kanske? Mauser verkar det ju helt klart vara. Kan du försöka få till en skarpare bild av denna: Jag försökte men det var lite knepigt. Nu minns jag inte heller vad det stod där men det var ett antal bokstäver, började med "St" och "mg" om jag inte är helt fel ute... //Pelle Quote
Fu Kallenberg Posted July 12, 2004 Report Posted July 12, 2004 Gissar nog på en modell av Mauser... Quote
Blackadder Posted July 12, 2004 Report Posted July 12, 2004 Gissar nog på en modell av Mauser... Mauser mod B Sporter skulle jag gissa, svårt att se utan stämplarna Quote
Yxa Posted July 12, 2004 Report Posted July 12, 2004 Ser ut som spikhål i stocken längs med höger syda. Mysko. Quote
69:an Posted July 13, 2004 Report Posted July 13, 2004 Ser ut som spikhål i stocken längs med höger syda. Mysko. Det behöver ju inte vara spikhål kan ju vara märken efter att man satt tändstiftet där när man sätter tar isär o sätter ihop slutstycket. Om det nu är Mauser. //C Quote
Mattias Posted July 13, 2004 Report Posted July 13, 2004 Den andra avtryckaren, vad är den till för? Quote
cordite Posted July 13, 2004 Report Posted July 13, 2004 Det är snälltrycket som aktiveras på den andra "avtryckaren". Kalibern var vanlig i tyska kolonier till diverse storvilt. Bössan är en -98:a och dom är helt OK. Stockar man om den och monterar en bra bakkappa så blir rekylen mindre kännbar. Hylsor kan vara ett problem, men kan tänka mig att S&B har dom i sortimentet, kanske äåven färdigladdat men jag är inte säker. Det är dock möjligt att låta brotcha patronläget till .404Jeffery och på så vis få bättre tillgång till hylsor. Kulor i kalibern är inte svåra att hitta. Fin bössa. Ta licens på den omedelbart! Quote
Yxa Posted July 13, 2004 Report Posted July 13, 2004 Ser ut som spikhål i stocken längs med höger syda. Mysko. Det behöver ju inte vara spikhål kan ju vara märken efter att man satt tändstiftet där när man sätter tar isär o sätter ihop slutstycket. Om det nu är Mauser. Ja nej jag menade inte att det måste vara spik, bara att det såg ut som nåt åt det hållet. Du har ju en hel radda med små hål längs med sidan av stocken. I min mening ett något udda underlag för slutstyckesmontering, dock är det ju möjligt att det är precis som du säger. Quote
Pelle Posted July 13, 2004 Author Report Posted July 13, 2004 Det är snälltrycket som aktiveras på den andra "avtryckaren". Kalibern var vanlig i tyska kolonier till diverse storvilt. Bössan är en -98:a och dom är helt OK. Stockar man om den och monterar en bra bakkappa så blir rekylen mindre kännbar. Hylsor kan vara ett problem, men kan tänka mig att S&B har dom i sortimentet, kanske äåven färdigladdat men jag är inte säker. Det är dock möjligt att låta brotcha patronläget till .404Jeffery och på så vis få bättre tillgång till hylsor. Kulor i kalibern är inte svåra att hitta. Fin bössa. Ta licens på den omedelbart! Aah, tackar för nyttig information! Är det en Mauser mod -98 då eller heter själva bössan -98? Hylsor, kulor och en massa tändhattar har vi så det finns ju möjlighet att ladda om, förutsatt att man har utrustningen. Det finns en samlarlicens på vapnet men då får det inte avfyras...egentligen... Kanske ska ta och söka en riktig då, får se hur det blir. Tackar för infon som sagt! //Pelle Quote
cordite Posted July 14, 2004 Report Posted July 14, 2004 (edited) Det laxade spåret över lådans främre del gör mig förbryllad. Vet du vad som suttit där? Dom gamla hylsorna, är dom försedda med boxertändhatt? Är dom gamla så är det nog läge att diska dom. Vill du ha längre hållbarhet så glödgar du dom i framkant. Behöver inte ofta men är nog lämpligt om dom är gamla. Ett stearinljus och så håller du dom i bakkant. När dom är obehagligt varma så är dom klara. Verktyg har RCBS. Vill du ha laddtips eller djupare info om bössan så kan jag rekomendera robsoft.nu. MVH:Lasse Jo så glömde jag. Rätt, Mausers-98:a. Edited July 14, 2004 by cordite Quote
Yxa Posted July 14, 2004 Report Posted July 14, 2004 Det laxade spåret över lådans främre del gör mig förbryllad. Vet du vad som suttit där? Det är väl inget konstigt med det - där har främre fästet setat för ett kikarsikte. Inte alls ovanligt (även om man inte ser det så ofta nuförtiden) att man fräste ur lackspår framtill medan använde sig av vanlig siktesbas baktill (notera att du har två hål baktill för att hantera just detta.) Quote
Pelle Posted July 14, 2004 Author Report Posted July 14, 2004 Det laxade spåret över lådans främre del gör mig förbryllad. Vet du vad som suttit där? Dom gamla hylsorna, är dom försedda med boxertändhatt? Är dom gamla så är det nog läge att diska dom. Vill du ha längre hållbarhet så glödgar du dom i framkant. Behöver inte ofta men är nog lämpligt om dom är gamla. Ett stearinljus och så håller du dom i bakkant. När dom är obehagligt varma så är dom klara. Verktyg har RCBS. Vill du ha laddtips eller djupare info om bössan så kan jag rekomendera robsoft.nu. MVH:Lasse Jo så glömde jag. Rätt, Mausers-98:a. Tack för tips på sidan, ska kolla in det. Spåret är helt klart för ett kikarsikte, tror till och med det finns ett som passar. Det hängde med en massa lösa kikare men jag har inte hunnit lura ut vilket som kanske går att montera på denna. Alla vapen och grejer är hemma hos föräldrarna och jag har inte hunnit vara dit, rätt mycket på jobbet nu, men jag ska ta reda på mer när jag får möjlighet. Mvh Pelle Quote
Recommended Posts