Jump to content

Prototyp Aimpoint-förstoring


Sir Vival

Recommended Posts

Jag gillar Aim point!

Jag tyckte inte om den där gamla mod, med ett genomskinnlig "stolpe" Vad

det siktet nu hette...

 

lite zoom är bra om man kan snabbt zooma tillbaka med ett vred eller så.

 

Flamdämparen på bilden är ju snudd på bajonett, ser ut som en såndär

äppelkärnhus stans...

 

Går säkert att ta ett "borr prov" mellan ögonen på Fi

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Jöjje....

Inga problem att hinna med när ni satt och lökade.... :P

 

Hej Toll....

Den som satt på nu var mycket bättre än dom jag sätt tidigare. Denna låg rätt i höjd.

Det har inte dom andra jag sett och provat.

 

MVH SWJ.... :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar SWJ - någon som tänkt till verkar det som.

 

Förklaringen jag fick var att "man inte behövde monogoggle på Ak'n (trots att RPS'et är anpassat för bruk med bildförstärkare) eftersom man kunde använda laserpeken.".

 

Att även lede fi kunde ha mörkermateriel, och att laserpek är synnerligen aktiv verkade ju minst sagt verkligt, men nu verkar man som sagt tänkt till.

 

Långt svar på en icke-existerande fråga ;) Åter tack.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Varför försöker man kamouflera att det är tal om en billighetslösning? I min värld gör en optiksökare ingen skillnad på glasytan på ett COMP ML2 visavi Trijicon Acog. Får känslan av att det kommer att köpas en del ACOG för folks egna slantar.

 

Det som står i hemvärnstidningen är tekniskt sett korrekt. Det är svårt att med optiksökare upptäcka ett sikte med reflexskydd och omöjligt att upptäcka det bakom ett linsskydd. Men, precis som du säger, så spelar det ingen roll vilket sikte reflex- eller linsskyddet sitter på.

 

PS: Svarar i av BlåGul utpekad tråd.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Är det någon som har hört något mer om förstoringstillsatsen?

 

En annan sak jag funderat på är om det inte vore smart att ha variabel förstoring? T.ex. 2-6ggr, detta borde väl göra RPS ännu mer flexibelt. Eller finns det tekniska problem som hindrar variabel förstoring?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har hört något mer om förstoringstillsatsen?

 

En annan sak jag funderat på är om det inte vore smart att ha variabel förstoring? T.ex. 2-6ggr, detta borde väl göra RPS ännu mer flexibelt. Eller finns det tekniska problem som hindrar variabel förstoring?

rörliga delar? kan orsaka tekniska problem och öka kostnaden

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har hört något mer om förstoringstillsatsen?

 

En annan sak jag funderat på är om det inte vore smart att ha variabel förstoring? T.ex. 2-6ggr, detta borde väl göra RPS ännu mer flexibelt. Eller finns det tekniska problem som hindrar variabel förstoring?

rörliga delar? kan orsaka tekniska problem och öka kostnaden

 

Jag kan tänka mig att optiken blir för stor/skrymmande. Det går ju inte att sätta fast rps'et hur långt fram som helst på en Ak4. Om jag dessutom mot förmodan inte är helt full, så förstoras väl även punkten. Vid 6x förstoring blir nog punkten lite väl stor i sådant fall....

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har hört något mer om förstoringstillsatsen?

 

En annan sak jag funderat på är om det inte vore smart att ha variabel förstoring? T.ex. 2-6ggr, detta borde väl göra RPS ännu mer flexibelt. Eller finns det tekniska problem som hindrar variabel förstoring?

rörliga delar? kan orsaka tekniska problem och öka kostnaden

 

Jag kan tänka mig att optiken blir för stor/skrymmande. Det går ju inte att sätta fast rps'et hur långt fram som helst på en Ak4. Om jag dessutom mot förmodan inte är helt full, så förstoras väl även punkten. Vid 6x förstoring blir nog punkten lite väl stor i sådant fall....

 

Hej jag tog ett eget initiativ och köpte Aimpointmodulen (5990:-)

och twistmountfästet (2500:-) och provade lite på en övning i Kosta i år.

 

Första problemet är att hitta den perfekta utformningen. Du måste tillobörja med flytta fram

RP siktet långt fram. Kanske inte allra längst fram men rätt så långt. Sen ett avstånd emellan Modulen och RP siktet. Enligt instruktionen (1 inch/30 mm). Du kan inte ha förnära för då går det inte att vrida in modulen. Inte för långt för då får du givetvis andra problem.

Avståndet mellan modulen och RP håller jag på att prova ut.

 

Därefter kommer det svåraste. Att hitta avståndet mellan ditt öga och modulen.

För nära ögat tja då kan du ju få en kyss i pannan när du skjuter och för långt ja

då får du sorgkanter. Jag har här inte heller kunna hitta det optimala avståndet än.

(har bara hunnit prova lite)

 

Man vill ju ha det så att man bara kan lyfta upp Ak4 och skjuta. Nåväl mer utprovning

senare under året. Jag tror även ett kindskydd på kolven hade underlättat. (Tejpa 8-/

(Jag har mitt vapen i kasun)

 

Det jag upplever när jag skjuter med modulen är att den flyttar rödpunkten lite.

Dvs utan modul ligger rödpunkten i mitten men med modul flyttas rp kl 1.

Än en gång vill jag betona att jag inte klar med utprovningen och jag tänker kontakta Aimpoint för diverse rådgivning. Är det ngn här i forumet som vet så PM mig gärna.

 

Hur jag upplever användendet.

SIB och snabba lägen == Endast RP.

Längre avstånd och ngt lungnare tempo == RP+modul.

Dvs säga förmåga att träffa ett huvudmål eller 1/3 figur på längre avstånd än 200-300 meter ökar.

 

Sen är det bra när man spanar lite. Man kan även ha den i handen och kika med men som vi alla vet finns det bättre alternativ att ha i handen om man skall spana handburet.

 

Jag upplever modulen väldigt smidigt. Väldigt lätt att montera och ta bort. Jag upplever

inte att ngt blir klumpigt eller så.

 

Vad som hade varit bättre. (Mitt tyckande)

Jag upplever att ett sikte med variabel förstoring hade smakat mer mums. 3X är för lite tycker jag.

2X-8X tror jag hade varit mer optimalt men då kanske punkten blir för stor vad vet jag?.

 

Nästa mål

Leta efter bildförstärkarmodulen och se om man har resurser till ngt sådant :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad som hade varit bättre. (Mitt tyckande)

Jag upplever att ett sikte med variabel förstoring hade smakat mer mums. 3X är för lite tycker jag.

2X-8X tror jag hade varit mer optimalt men då kanske punkten blir för stor vad vet jag?.

 

Nästa mål

Leta efter bildförstärkarmodulen och se om man har resurser till ngt sådant :)

 

Det finns åtminstone ett sikte med variabel förstoring där även punkten (och streckplattan) storleksförändras.

Schmidt and Bender Short Dot scope (pdf)

Nått i den vägen hade inte gjort ont. Har du råd att testa? ;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vad som hade varit bättre. (Mitt tyckande)

Jag upplever att ett sikte med variabel förstoring hade smakat mer mums. 3X är för lite tycker jag.

2X-8X tror jag hade varit mer optimalt men då kanske punkten blir för stor vad vet jag?.

 

Nästa mål

Leta efter bildförstärkarmodulen och se om man har resurser till ngt sådant :)

 

Det finns åtminstone ett sikte med variabel förstoring där även punkten (och streckplattan) storleksförändras.

Schmidt and Bender Short Dot scope (pdf)

Nått i den vägen hade inte gjort ont. Har du råd att testa? ;)

 

På den frågan svara vi nej :(

Men tack för länken. Drömma är gratis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det någon som har hört något mer om förstoringstillsatsen?

 

En annan sak jag funderat på är om det inte vore smart att ha variabel förstoring? T.ex. 2-6ggr, detta borde väl göra RPS ännu mer flexibelt. Eller finns det tekniska problem som hindrar variabel förstoring?

rörliga delar? kan orsaka tekniska problem och öka kostnaden

 

Jag kan tänka mig att optiken blir för stor/skrymmande. Det går ju inte att sätta fast rps'et hur långt fram som helst på en Ak4. Om jag dessutom mot förmodan inte är helt full, så förstoras väl även punkten. Vid 6x förstoring blir nog punkten lite väl stor i sådant fall....

 

Hej jag tog ett eget initiativ och köpte Aimpointmodulen (5990:-)

och twistmountfästet (2500:-) och provade lite på en övning i Kosta i år.

 

Första problemet är att hitta den perfekta utformningen. Du måste tillobörja med flytta fram

RP siktet långt fram. Kanske inte allra längst fram men rätt så långt. Sen ett avstånd emellan Modulen och RP siktet. Enligt instruktionen (1 inch/30 mm). Du kan inte ha förnära för då går det inte att vrida in modulen. Inte för långt för då får du givetvis andra problem.

Avståndet mellan modulen och RP håller jag på att prova ut.

 

Därefter kommer det svåraste. Att hitta avståndet mellan ditt öga och modulen.

För nära ögat tja då kan du ju få en kyss i pannan när du skjuter och för långt ja

då får du sorgkanter. Jag har här inte heller kunna hitta det optimala avståndet än.

(har bara hunnit prova lite)

 

Man vill ju ha det så att man bara kan lyfta upp Ak4 och skjuta. Nåväl mer utprovning

senare under året. Jag tror även ett kindskydd på kolven hade underlättat. (Tejpa :rolleyes:

(Jag har mitt vapen i kasun)

 

Det jag upplever när jag skjuter med modulen är att den flyttar rödpunkten lite.

Dvs utan modul ligger rödpunkten i mitten men med modul flyttas rp kl 1.

Än en gång vill jag betona att jag inte klar med utprovningen och jag tänker kontakta Aimpoint för diverse rådgivning. Är det ngn här i forumet som vet så PM mig gärna.

 

Hur jag upplever användendet.

SIB och snabba lägen == Endast RP.

Längre avstånd och ngt lungnare tempo == RP+modul.

Dvs säga förmåga att träffa ett huvudmål eller 1/3 figur på längre avstånd än 200-300 meter ökar.

 

Sen är det bra när man spanar lite. Man kan även ha den i handen och kika med men som vi alla vet finns det bättre alternativ att ha i handen om man skall spana handburet.

 

Jag upplever modulen väldigt smidigt. Väldigt lätt att montera och ta bort. Jag upplever

inte att ngt blir klumpigt eller så.

 

Vad som hade varit bättre. (Mitt tyckande)

Jag upplever att ett sikte med variabel förstoring hade smakat mer mums. 3X är för lite tycker jag.

2X-8X tror jag hade varit mer optimalt men då kanske punkten blir för stor vad vet jag?.

 

Nästa mål

Leta efter bildförstärkarmodulen och se om man har resurser till ngt sådant :)

 

061111

Riktigt skjuttest av RP siktet med förstoringsmodul utfördes idag vid Torhams skjutfält.

(Vi hade en fältävlan och jag passade på att skjuta lite extra utanför tävlingen)

 

RPsiktet sitter allra längs fram, sen är det 3 cm mellan RPsiktet och modulen.

Detta passar mina ögon bäst. Tips är att ordna ett kindskydd vilket jag kommer göra i framtiden.

 

***Tidigare inlägg****

Det jag upplever när jag skjuter med modulen är att den flyttar rödpunkten lite.

Dvs utan modul ligger rödpunkten i mitten men med modul flyttas rp kl 1.

******************

 

Berodde faktiskt på att täffpunkten troligtvis låg fel kl 13.00 men inget man upptäckte utan

förstoringsmodulen. Efter inskjutning ligger den mitt i. AK4 gick innan högt höger.

 

Nej jag nöjd. Man bekämpar ett mindre mål (Halv figur) som ligger på 300 meter lättare

med förstoringsmodulen än utan. Nackdelen är ju att det tar 1-2 sek längre sikta in sig på målet med förstoringsmodulen. Bästa av allt är att jag fick ngn form av BOA på modulen för testning :).

Nackdel 2 är att regn suger på ett kikarsikte :(

 

Nej jag är glad...och även mina 20skotts magasin i aluminium funkade och buttpacken från Recon

kan också recomenderas starkt.

 

Denna dag var en höjdpunkt trots att vi bara kom som nr 2 på fältävlan med två poängs skillnad. :baskerPa:

 

Jag avser därför att fira denna händelse med en eller flera öl på krogen :)

Edited by TForce
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...