Jump to content

Recommended Posts

Posted
Vridmontage prototyp

Beskrivning:

Vridmontage som vi har utvecklat i samarbete med

Aimpoint för deras nya "3X" förstoringstillsats som

ännu inte är släppt på marknaden.

"3X" monteras bakom befintligt aimpoint sikte och

har 3 x förstoring, fördelen med att montera det

bakom är att inskjutningen förblir densamma.

Förstoringsenheten kan även bytas ut mot ex.

en bildförstärkare. Vridmontaget är patenterat.

Vridmontage_prototyp_31.jpg

Vridmontage_prototyp_32.jpg

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

En liten fråga: Är den där AKn brun, eller är det jag som ser så illa?

Om den nu e brun...varför? Stilla gärna min nyfikenhet.. :)

Posted

Hmmm... glasögon rekommenderas...

Bilderna ser alltid olika ut och beroende på skärmens inställningar (kontrast, ljusstyrka osv.) så förändras färgen.

Men klart som fan är AK'n grön!

Oklart är dock fortfarande varför folk bemödar sig med att skaffa förstoring till rödpunktssikten. Det förstör ju lite av idén bakom rödpunktssiktet...

Posted

Ibland kan förstoring vara kanon i Aimpoint, tills nu har den ju funnits med 2x tillsats som skruvats fram på sikteskroppen, men den nya tillsatsen kan ju även bytas mot bildförstärkare så den är mera modulär. På lite längre avstånd blir du svårslagen med förstoring, och samtidigt kan du ta av tillsatsen om du kommer in i bebyggelse, eller när du ska sitta post på natten så skruvar du på bildförstärkartillsatsen. SUPER!!! B)

Posted (edited)

Tjenis!

Det skulle kanske vara ett bra altenativ till hv skarpskyttar eller? Är inget proffs men det befintliga siktet ,har det själv, är ju ganska kasst. Synpunkter.? :rocketl::rocketl::rocketl:

Edited by wolfie666
Posted

Det var därför det var med i FMVs sluspec att det skulle finnas en 3X modul till siktet.

Skulle gissa att det är den vi ser prototypen för.

Posted
vet inte. ja skulle inte vilja springa runt me den där saken på min AK. skulle vara rädd att ja skulle ha sönder nå :ak:

Nej, jag vill nog iten ha den heller. Men tänk på att det bara är en prototyp.

Som skarpskytt hade jag gärna sett att man antingen lagt lite krut på en vettig förstoringstillsats med mellan 4-6X och sedan gett alla AK4B. Det har ju onekligen fördelar att alla i gruppen har samma personliga vapen.

Eller så skulle man köpt in ett nytt modernt kikarsikte.

(Lägg sedan några kronor på ett Harris-stöd så är jag nöjd för en stund.)

Problemet med utformningen av den här prototypen är att den måste tas bort om man vill montera en bildförstärkare på skenan framför/bakom siktet.

Det innebär att skarpskytten måste välja om han/hon vill ha förstoring eller mörkerförmåga. Eller så köper man in två bildförstärkare; en med och en utan förstoring eller en bildförstärnare med variabel förstoring (1-4x), men det är ju en mindre bra och framförallt dyrare lösning.

Posted
Jag tycker det är tragiskt att man bara gav fasen i skarpskyttarna.

Finns det några skarpskyttar organisatoriskt kvar i HV??

Jag har för mig att de är ersatta av PSG90 skyttar.

Posted

Nja, det är väl snarare tvärtom....

Posted (edited)

Nä... PSG har väl inte kommit riktigt än. Som jag har förstått det skall iaf Skaprskytten finnas kvar. Sen vad han har för vapen är en annan femma. Vissa säger ju att HV inte kommer ha pricksyttar, utan skarpskyttar. Fast med PSG. Istället för Ak4OR. Har inte riktigt förstått det hela, varför man resonerar så. Men av det lilla jag har hört så förstår jag väl en liten del av resonemanget iaf.

Det är väl så att många anser att HV inte har behovet samt resurser vad gäller tid och personal att utbilda riktiga prickskyttar. Utan att dessa kommer finns inom gruppens räckhåll trots att dom har PSG90. Är väl lite så månag ser på det hela.

(EDIT: Menar inte att PSG90 är kass, bara att den är för klumpig på korta håll. Tycker personligen att 10 x förstoring blir för mycket ibland. Den är rättare sagt inte tillräkligt "allround". Inte utan Pistol eller K-pist iaf. ge Skarpskytten PSG90 och en Mp5K så kan vi agera på kort håll också :baskerPa::-( )

Håller med någon som sa att Hensholdten till AK4an suger.

Det gör den ja. Men jag tror man klarar sig med den ändå. Jag själv har hellre den än PSG90 för samma uppgift. Även hellre den än nåt krångligt nytt flashigt sikte. Den har funnits många år och är enligt mig ganska tålig trots allt, sen är det klart att det finns ett behov för en ersättare, men det gäller lika väl Ak5Bertil och enligt mina resonemang bör GU förbanden gå först. Samt att jag som sagt tycker att Hensholdten som är beprövad kan finnas kvar tillsvidare. Den funkar ju iaf, är ju det viktiga anser jag. Finns viktigare saker att satsa pengar på tycker jag. Kanske få ordning på organistationen innan man börjar titta på nya sikten. Så man har hela grupper och plutoner man kan sätta dessa vapen system i. Jag får alldrig öva på min uppgift som skarpskytt pga brist av folk. Siktet på Ak5Bertil har jag inte brukat så mycket, men det lilla jag kommit i kontakt med den säger att den suger. Även andra som blivit utbildade på den håller med mig. Den är aldeles för ömtålig och kass. Därför anser jag att det är viktigare att hitta en ersättare till den än till Ak4an.

Edited by Panzerfaust
Posted

Lite OT:

Skillnaden mellan en skarpskytt och en prickskytt handlar inte om nivån på utbildningen eller skyttens kompetens.

Ett prickskyttepar är en självständig enhet inom kompaniet, medan en skarpskytt agerar inom skyttegruppens ram.

Posted (edited)

Svar på OT:

Du har helt rätt!

Men det är ju skillnad. (dock är den skillnaden inget krav självklart)

Krävs ju lite mer på alla sätt och vis av en prsk än av en skarpskytt. Det håller du väl med om? och om man skall hålla en hög standard så kräver den ju mer utbilding, eller hur? Man kan rent teoretiskt ge lottan Agda 67 en prickskyttegevär 90 och en kamrat med en AK4 och säga grattis ni är prickskyttar/observatör. Men det krävs ju utbildning, Och eftersom jag smakat på båda tjänsterna måste jag säga att pricksytteriet är mycket mer komplicerat än skarpskytteriet, tycker då lilla jag. Iaf på det sättet vi använder våra skyttar. Va så jag menade.

EDIT: Menar alltså att det SKALL vara en skillnad, annars är något enormt fel i organistationen.

Edited by Panzerfaust
Posted

i min lilla trånga värld så finns skarpskyttar både i skyttegrupper och i prickskyttepar.

ak5b skytten är i vissa fall lite extrautbildad för att bättre kunna utnyttja sitt vapen inom ramen för skyttegrp.

pricksyttens observatör brukar vara utrustad som en skarpskytt fast han har samma utb som prickskytten.

Posted
Vridmontage prototyp

Beskrivning:

Jaha, och vad var det för fel på Aimpoints gamla vridmontage? :rocketl:

Tycker mig finna en uppenbar brist i designerns uppfattning av hur en värnpliktig behandlar sitt vapen och hur det går till i verkligheten. :banghead:

Posted
Vridmontage prototyp

Beskrivning:

Jaha, och vad var det för fel på Aimpoints gamla vridmontage? :huh:

Tycker mig finna en uppenbar brist i designerns uppfattning av hur en värnpliktig behandlar sitt vapen och hur det går till i verkligheten. :Malaj:

Tydligen så har Aimpoint kommit på att något kanske skulle behöva ändras, annars vore det väl konstigt att låta någon göra en prototyp...

Posted

Jaha, och vad var det för fel på Aimpoints gamla vridmontage?  :baskerFN:

Tydligen så har Aimpoint kommit på att något kanske skulle behöva ändras, annars vore det väl konstigt att låta någon göra en prototyp...

Men de har Aimpointsiktet monterat i orginalvridfästet...

Någon som känner till ett bra och billigt CAD/CAM program, här skall designas fästen!

Posted

Kan ju vara så att det andra företaget har ett patent som gör att aimpoint låter dem göra tillverkningen.

Eller helt enkelt att aimpoint får ner sina kostnader.

eller så har vi bara missuppfattat allt :baskerPa:

Posted

Tycker faktiskt att det här verkar riktigt lovande.

Enda nackdelen vi upplevde med RPS under värnplikten var väl just det med strid på längre avstånd, alla möjliga förslag kom upp under utvärderingen (bla hårkors av T-typ i siktet, så att man då kunde vrida ner punkten på lägsta intensitet och använda hårkorset på långa avstånd), vi kom även med önskemål om en "förstoringsmodul" utan att veta att detta ingick i kravspecen.

Tycker personligen atrt det är ett steg i rätt riktning vid t ex förberedd strid på större avstånd.

Posted

OT:

Tycker det verkar lustigt att man skickar ut aimpoint till hv och inte utlandsstyrkan. T ex nere i Libaria har väldigt många köpt den själv, se bara i senaste Café. Inget illa om hv, men det känns mer befogat att ge ut siktena till us.

Posted
OT:

Tycker det verkar lustigt att man skickar ut aimpoint till hv och inte utlandsstyrkan. T ex nere i Libaria har väldigt många köpt den själv, se bara i senaste Café. Inget illa om hv, men det känns mer befogat att ge ut siktena till us.

Ak 4B

Bakgrundsteckning

Utveckling och anskaffning genomförs tillsammans och med stöd av Hemvärnet.

Utvecklingen av AK 4B med sk rödpunktsikte har skett i samverkan mellan

HvSS och FMV.

Anskaffningen har handlagts av Högkvarterets Markstridsavdelning

Posted
T ex nere i Libaria har väldigt många köpt den själv, se bara i senaste Café.

Det är en jäkla skillnad på de sikten personal i LA01 köpt på egen hand och det sikte som nu levereras till HV och sedan, förmodligen, även övriga delar av FM.

Eftersom hela idén med införskaffandet av siktet kommer från HV och det är HV:s pengar som för åratal sedan avsats för detta, så ser jag inget konstigt med tilldeleningen.

Posted
Det är en jäkla skillnad på de sikten personal i LA01 köpt på egen hand och det sikte som nu levereras till HV och sedan, förmodligen, även övriga delar av FM.

Eftersom hela idén med införskaffandet av siktet kommer från HV och det är HV:s pengar som för åratal sedan avsats för detta, så ser jag inget konstigt med tilldeleningen

Vad är det för skillnad på siktena?

Ser fortfarande inte anledningen till att hv plockar ut aimpointen. Det har införskaffats 5000, eller iaf beställts 5000. Aimpoint är ju sen tidigare även utprovade till ak5. De 5000 är anförskaffade av fmv på uppdrag av fm. Så vitt jag har fått höra har pengarna dit inte kommit från hv. Därför min undran. Varför de då skeppas ut till hv, istället för till us där många köper den.

Posted
Vad är det för skillnad på siktena?

HV's Aimpoint är specifikt designad för försvaret och finns inte på den civila marknaden. Antar att killarna i Afrika har M2 och ML2 sikten som är rätt enkla att få tag på.

Posted

Avsatt som Knekt skriver betyder att man inte använt medel/pengar till inköp utan just sparat.

När man sedan anser att medlena/pengarna räcker så går man till FMV och ger dom ett uppdrag att köpa in och utprova utr :) .

Posted

RPS på AK5CF och AK4B är enligt försöksledare på MSS inte samma sikte som "reguljära" förband ska få. Detta sikte är alltså enbart för HV, antagligen därför utlandsstyrkan inte fått några. Min liia gissning.

Posted
RPS på AK5CF och AK4B är enligt försöksledare på MSS inte samma sikte som "reguljära" förband ska få. Detta sikte är alltså enbart för HV, antagligen därför utlandsstyrkan inte fått några. Min liia gissning.

Jo, eller så kommer AK5C med just DET aimpointsiktet att dyka upp på bredd först när hemvärnet fått sina sikten levererade eller liknande. Vore väl bra dumt att köpa in ett sämre sikte.