Sir Vival Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 Någon som testat att använda Protec-hjälmen tillsammans med ComTac? Quote
Fu Kjellberg Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 (edited) Menar du halfcut eller modellen med skydd över öronen? Halfcut. Heltäckande modellen. Skall fixa fram ett par comtacs så skall du få svar. Kollar du på militarymorons sida under gear så ser du att dom passar under halfcut. www.militarymorons.com Edited June 12, 2004 by Fu Kjellberg Quote
Sir Vival Posted June 13, 2004 Author Report Posted June 13, 2004 Det är "halfcut" jag tänkte på. Tyvärr hittar jag inget om det på military morons... Quote
Nifelhel Posted June 13, 2004 Report Posted June 13, 2004 @Sir Vival http://www.militarymorons.com/equipment/equipment.3.html Scrolla ner litet så får du se... ;) Dock är det Peltor Tactical han använder... Dem är ju rätt lika ändå. Quote
Sir Vival Posted June 14, 2004 Author Report Posted June 14, 2004 (edited) Ahh... Missade några sidor där - kan det vara det 1234 menade? Även om de skriver Peltor "Tactical" skulle jag kunna sätta en månadslön på att det är Peltor Soundtrap på bilden och dessa är lite slankare i ovankant jämfört med Comtac. Får väl knalla in i en skateshop och prova om nu inte den gode Kjellberg kan fixa ett par kåpor att testa med... /Later! Edited June 14, 2004 by Sir Vival Quote
bushman Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 (edited) har en halfcut skatehjälm här hemma och ett par comtac. provade och kan säja att: jo med lite välvilja så funkar det. men ett par peltor soundtrap är bättre. nu var det en billigare hjälm jag provade med, men tror nog att uppbyggnaden är den samma. vill man köra med comtac är nog tipset att köpa en hjälm, som är en storlek större än vad man behöver. och sedan dra åt hakbandet rejält. jag fick en otäck glipa mellan hjälm och nacke dock, och vet inte om denna avhjälps av större hjälm. det känns inte så säkert att hjälmen sitter kvar. och nu är ju inte hela nacken skyddad ändå av en halfcut hjälm. men det lilla skydd man hade blir klart mindre med comtac:en, monterade på skallen. Edited June 14, 2004 by bushman Quote
Sir Vival Posted June 14, 2004 Author Report Posted June 14, 2004 Då kan man ju alltid skaffa en "upgrade" för USD 79 Pro-Tec™ Helmet Liner Upgrade Kit. Eller kanske inte... Quote
stalker Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 Jag har testat det tidigare och bara för att vara riktigt säker provar jag det just nu. För mig funkar det perfekt, det blev ingen glipa i nacken. Quote
bushman Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 Jag har testat det tidigare och bara för att vara riktigt säker provar jag det just nu.För mig funkar det perfekt, det blev ingen glipa i nacken. och jag hade ju som sagt inte en äkta protec att prova med, utan en annan liknade modell från stadiums billigare regioner. dessutom kanske du har något jag saknar - hår? /me bo i stad där det säljs crazy creek och andra lustiga kopior men inte orginal protec. Quote
Raffe Posted June 14, 2004 Report Posted June 14, 2004 Skatehjälm och hörselskydd... Vad ska det användas till? Själv kan jag bara tänka mig b-styrka. Vore intressant att veta. (Glöm inte nomexhuva under om det ska krigas i. Civila skatehjälmar har ju en benägenhet att börja brinna. Sjävklart måste det vara en m-nummermärkt huva/hjämunderlag.) Quote
Sir Vival Posted June 15, 2004 Author Report Posted June 15, 2004 (edited) Med Comtac? Alternativet är öronproppar. Edit: Pga allt för många öroninflammationer så är det ingen höjdare att blockera hörselgången i situationer då man behöver tryckutjämna. Edited June 15, 2004 by Sir Vival Quote
Adam Wilhelm Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Vill du använda dem under det fria fallet eller under transporten dit? När jag hoppade så tyckte jag inte att det bullrade så värst... men jag har inte hoppat fritt fall heller. Quote
Sir Vival Posted June 15, 2004 Author Report Posted June 15, 2004 Vill du använda dem under det fria fallet eller under transporten dit? När jag hoppade så tyckte jag inte att det bullrade så värst... men jag har inte hoppat fritt fall heller. Tyvärr är ju det där med buller gräsligt subjektivt, men har man en gång dragit på sig en överkänslighet så är det besvärande. Jag, t ex, kan inte blindavfyra ett grg utan att uppleva "klonket" som störande. Om det sedan är "fysikaliskt genomförbart" att hoppa med öronklumparna på, så vore väl det mest praktiskt. Quote
stalker Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Fy vilket påhopp Bushman! Att beskylla mig för att ha hår! Det var det grövsta, osv... :P Quote
Brigadgeneralen Posted June 16, 2004 Report Posted June 16, 2004 Upplevelsen av buller är per definition något helt subjektivt. Man kan allstå lyssna på en konsert på full gas med sitt favoritband utan att uppleva det minsta buller. Men det är alltså den subjektiva delen, rent medicinskt är det tvärt om. Örat är en känslig del av vår kropp som aldrig glömmer, som aldrig läker fullt ut. Det kan allstå vara så att den enda "direktbuler" från ett avfyrat vapen på sikt kan förorsaka skador för resten av livet. Modernt idag att skriva om tinitus och skadorna på högljudda krogar. Men när väl bruset eller pipet sätter in är det kroniskt. Hur glassig man än varit innan. Fråga alla KSP-.skyttar från 40-50-talen som fortfarande hör din fråga. Dom vet att vadd inte var nåt´ bra... Quote
Recommended Posts