Jump to content

Datorlåda

målobs

Recommended Posts

Jag håller för tillfället på att försöka bygga en transport och förvaringslåda till en datorutrustning. Denna utrustning ska kunna skickas med lastbil runt i sverige och på lite olika sätt behadlas illa.

Tanken är att hela utrustningen (plattskärm, burk, tangentbort, skrivare mm) ska ner i lådan. Alltså den blir rätt stor ca 75x40x40.

Låda har jag hittat (en plyfalåda) men jag letar efter ett matrial att fylla runt alla utrustning. Det ska ge skydd (stötdämpning) samt att jag på något smidigt sätt måste kunna skära/såga/tejpa materialet så att det får den utformning som jag vill ha.

En tanke som har slagit mig är skumgummi, men då kommer den svåra frågan. Var hittar man en skumgummig som är bra till detta ? Vanlig 1 cm skumgummi finns ju i en sybehörsaffär men den vill jag inte ha. Är för sladdrigt.

Kanske till och med någon annan som redan har gjort något liknade ?

Tack på förhand

/målis

Skumgummimadrasser är en källa, en "hård" madrass är lagom skulle jag tro men du bör nog fodra inredningen med tyg så du slipper en del lösa partiklar. Går utmärkt att skära med en vanlig brödsåg och sen limma ihop som man vill ha det.

75x40x40 låter lite litet för att få plats med allt plus stoppning som tål lastbilstransport och flera omlastningar.

Ett annat sätt är att kolla på riktiga packlådor för instrument och annan ömtålig utrustning, det är inte säkert att det blir så mycket dyrare och då vet man att det håller. Ska det skickas runt mycket så lönar det sig kanske i längden..

Skumgummimadrasser är en källa, en "hård" madrass är lagom skulle jag tro men du bör nog fodra inredningen med tyg så du slipper en del lösa partiklar.

Var det jag tänkte jag skulle slippa, därför vill jag gärna veta om det fanns något material som är bättre lämpat än just skumgummimadrasser. ;)

Ett annat sätt är att kolla på riktiga packlådor för instrument och annan ömtålig utrustning, det är inte säkert att det blir så mycket dyrare och då vet man att det håller. Ska det skickas runt mycket så lönar det sig kanske i längden.

Ringer spectrumcase på måndag.

Man tackar för svaren.

• 1 year later...

Peta ned utrustn ingen inklädd i typ cellofan och fyll med fogskum, sånt man har för att täta runt dörrkarmar etc?

Detta är inget beprövat tips, bara en ide jag fick.

Fogskum skulle fungera. Problemet är bara att lyckas få formerna stabila under "gjutningen".

Annars är en slaktad madrass en klassiker.

Alternativet är riktiga rackmonterade grejor i ett litet rack på hjul. Men då blev det en annan prislapp direkt.

Eller kontakta Holmberg Cases. http://www.hbc.se

Dom har ett material som kallas plastazote.

Funkar skitbra för packa datorer mm!

Deras cases går inte av för hackor heller =)

Dom specialtillverkar cases oxå om du nu inte har spikat ihop lådan.

Annars finns det tyngre saker också.

http://www.hardiggeurope.com/computer.html ;) milstandard såklart :D

Nog en av dom högsta skyddsklasserna för att transportera..

Lite dyr prislapp, men samtidigt kostar det massor oftast om prylarna går sönder under leverans.

Samt

http://www.exploreruk.com/ för tuffare väskor, tyvärr är deras "pick and pluck" packmaterial inte så värst bra, det går sönder efter någon tids användning.

Bättre köra med plastazote.

Annars kan du väl bara fylla lådan med såna där frigolitflingor?

mkt obra..

speciellt om man ska packa upp ett flertal gånger.. inte nog med alla jäkla flingor som far omkring..

det blir även frigolitdamm i grejjerna, och glöm inte bort statisk elektricitet som flingorna brukar vara jämt laddade med.. :(

Nu är det länge sedan första posten skapades, men en sak att tänka på när det gäller stötar är de olika saker som sitter monterade inne i datorn. På moderna grejer så sitter det oftas tunga kylare eller liknande detta kan vara påfrästande på kortplatser. Jag vet att någon moderkortstillverkare krävde att man skulle ta bort grafikkort och cpu från moderkortet om man skulle flytta datorn, annars så skulle inte garantin gälla. Nu tror jag ju inte att kortplatserna är så veka som man kan få intryck av där. Men någon som jag tycker man ska tänka på ifall man tänker behandla lådan väldigt illa.

Och ett allmänt gott råd relaterat till ovanstående: När man har flyttat sin dator, ta då tiden det tar att öppna den och kolla på att processorflänsen sitter fast ordentligt. Kan bli en dyr "hmm, vad är det som luktar så konstigt, och varför är min skärm svart?"-upplevese annars...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...