Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Dags att summera er kunskap om enmanstält, främst för ensamvandringar i skog/fjäll under 3 årstider :)

Vad finns det egentligen på marknaden som är vettigt i pris och egenskaper??

För att styra diskussionen lite drar jag upp en kravlista nedan...

Det jag efterfrågar är:

1: Det ska vara ett tält pga kondens, dvs en duk mot sovsäck varken i huvud eller fotänden. Puppan går dvs bort här, mer som ensamma vargen med golv och sidor då istället (förutsatt att den är rätt uppspänd då...)

2: Kunna användas på vår/sommar/höst-fjäll, dvs palla en del blåst och framförallt regn utan att vara extrem, samt även vinter i lugna förhållanden (skog, ej fjäll)

3: Maxvikt ca 1.5kg

4: Maxpris 1500pix, här faller ju tyvärr annars självklara Hilleberg AKTO bort

5: Någon form av absid där det mest blöta kan lämnas och så man slipper välja på att lämna kängor och dylikt ute eller att blöta ner sovsäcken.

Det jag hittat hittils är tex Jack Wolfskins Gossamer bivacktält (http://www.northstar.se/2_prod_show.php?art_no=33190jwgossamer) som pallar kraven i form av tält, vikt, pris och till viss mån absid även om att den är i minsta laget. Frågan är hur det pallar regn så om någon har en sådan på forumet tar jag gärna emot erfarenheter. Har sett recentionen på den på utsidan.se och enligt den verkar den lovande. Carinthia har ett par fina modeller men de, likaså hillebergs, faller på priset. Laserlite från Terra Nova faller även den på priset.

EDIT: även erfarenheter av Wolf 1000 från wolfcamper.com intressanta

Fler förslag/synpunkter mottages tacksamt

// Mats

Edited by myrslok
Posted
4: Maxpris 1500pix, här faller ju tyvärr annars självklara Hilleberg AKTO bort

Hillebergs UNNA är annars något jag varmt kan rekommendera, även om priset ligger utanför din ram (men som vi ekonomer säger - det går alltid att räkna hem en investering ;) ).

Unna har ingen "äkta" absid, däremot får du plats med kängor, regnkläder m.m. i utrymmet mellan innertält och yttertält. Till skillnad från AKTO är det helt självstagande och går nästan löjligt snabbt att sätta upp och ta ner.