Jump to content

RSV-laddningar

Gator

Recommended Posts

På olika minor är ju RSV-konen olika utformad, jmfr t.ex fordonsmina 14 o konladdning. Vilken, om någon, är skillnaden ? Dvs påverkar konens form RSV-strålen ?

Jag har för mig att det har med avståndet till mest effektiva RSV-verkan att göra....DVS konladdningen är tänkt till am-röj, och därför har den en liten vinkel till att uppå maximal RSV-verkan på målet. Fordonsmina 14 har ju som uppgift att slå ut fordon, och de är ju på lite avstånd. Därför är den mer vidvinklad än ex konladdningen.....Var länge sen man hade min-FARB, tror att svaret är nånstans i den regionen....Nån Ing motsv som kan styrka/dementera?!?? :lol:

Ändring: Stavar som en rövfläkt gnu

Edited by Sttochen

På olika minor är ju RSV-konen olika utformad, jmfr t.ex fordonsmina 14 o konladdning. Vilken, om någon, är skillnaden ? Dvs påverkar konens form RSV-strålen ?

:camo:

Det finns idag två typer av RSV i bruk, RSV-III och RSV-IV.

RSV-III genererar den klassiska "strålen" medan RSV-IV genererar en projektil. Fördelen med RSV-III är att den har bättre genomslag, fördelen med RSV-IV är att den inte är beroende av att detonera på exakt rätt avstånd till målet.

RSV-IV är därför bättre för t ex avståndsverkande minor som fordonsmina 14.

DVS konladdningen är tänkt till am-röj, och därför har den en liten vinkel till att uppå maximal RSV-verkan på målet.

En konladdning andvänds även för att skjuta sönder marken lite när man ska ladda en vägförstöringssats.

//Pelle