Jump to content

strf90 hylsor

Diesel

Recommended Posts

Jag har sett på bilder och filmer med strf 90 att tomhylsorna får en väldig fart och höjd, och min fråga är hur fungerar detta i samband med avsutten trupp? Är det inte risk att de får dem i huvudet/på sig? Det är ju inga små hylsor precis och jag kan tänka mig att en sån i nacken inte är så skönt. Jag har letat bland trådarna men kan inte hitta något om detta.

Man är ju alltid i höjd med skyttet när man skjuter så jag ser inte det problemet.

I fred skall alla vara nedluckade när man skjuter under gång. Förutom VC som kan ha luckan i paraplyläge. Annars finns ju risken att en hylsa landar i stridsutrymmet. Inte själv varit med om att hylsor träffat vagnen vid skjutning under gång. Har dock hört att det hänt att de träffat frontpansaret och det gör ju inte så mycket.

@Mats

Tackar, då fattar jag. Är det inte så att hylsorna kastas lite snett framåt också? Detta är inte riktigt min hemmabana som gammal artillerist men jag är allt lite småkär i strf 90 maskinerna :) . Frågar man inget får man inget veta.

lite småkär i strf 90 maskinerna

Jo, jag vet hur det är.

Min uppfattning är att hylsorna landar rakt fram under normala förhållanden.

Du får väll gå på regementets dag på exempelvis P4 och åka lite då, på kompanianhörigdagar på Kråk eller Kvarn kan man även få se skarpskjutning.

@Mats

Vi fick provåka en gång i lumpen på en anhörigdag men en gång är ju ingen gång 8-/ . Jag får väl sätta mitt hopp till min systerson att han blir nåt vettigt i lumpen, så man kan få hälsa på'n. Fast å andra sidan kanske fösvaret är nedlagt om 5 år när det är hans tur.

hylsorna kastas framåt i eldrörets riktning så beroende på hur tornet är riktat, ja ni räknar ut det själva.

När man ser skjutningar på anhörigdagar osv på P4 heden används salut amunition men det är visa problem med detta då inte tillräckligt tryck uppstår för att kasta ut hylsan och ladda om vilket leder till att hylsorna kan trilla ner på förarluckan (vår förare påstod att det hördes :} ) med "riktig amunition" flyger hylsorna bättre. Detta kan dock i vissmån förebyggas genom att förvärma amunitionen.

under den anhörig dag vi hade när jag låg inne så var det ca nollgradigt ute och vi fick ut amunitionen precis innan förevisningen skulle börja den var då värmd och vi körde båda diselvärmarna i vagnen. Svettigt var bara förnamnet. Vi fick ändå problem med utkast av hylsor.

En kille på BA06 samlade 20mm AKAN hylsor från PBV302 för att göra snapsglas av desamma.

"combat" :D

20mm hylsor verkade försvarsmakten inte så intresserad av att få tillbaka, men hur är det med hylsorna efter skjutning med tex strf90 och fetare grejor?

Mycké mässing för nedsmältning eller omladdning blir det ju...

År och frid! :baskerHV:

De samlas in. Turligt nog så räknas de inte, så det må vara lite svinn.  :baskerHV:

när jag låg inne räknades dom noga efter varje skjutning. Men alla på plutonen fick varsin vid muck som minne

har för övrigt för mig att befälen sa att det var 70kr i pant per hylsa men är inte 100% säker på summan

En rolig sak med hylsor till strf9040 är att 484C kastas mycket längre och högre än slövnprj 95. När man står stilla och skjuter med båda typerna så bildas det två högar. En ca. 10m framför vagnen (484) och en bara någon meter framför (95).

Anledningen är att gastrycket i systemet är högre med 484 och därmed blir rekylen och utkastet kraftigare.

Eller baskerhängare.

Ärgar de inte om man grejar med vatten och har sig?

så combat är jag inte att jag har riktiga blommor i...

Mor min på besök från hufvudstaden berikade min lägenhet genom att peta ner en plastorkideé i hylsan. Varpå den blev en vas.

• 2 weeks later...
Guest Erixon

Nåja hyls problem med 90an nja inte direkt.

SäkI kravet att man skall vara nerluckad vid skarp skjutning under gång är tämmligen befängt då det krävs en ENORM accelartion, precis när hylsan lämmnat vagnen, för att den skall kunna hamna i bak.

Därremot är det riskfyllt att skjuta med vagnen stående i ett uppåt lut då hylsans utkast vinkel blir annourlunda och avsevärt mera "rakt upp"

Samt motvind är en kraftig faktor och om man tänker efter så ligger många av våra skjutfält just ut mot hav och då är det ju ofta just mot vind.

Sen bör man ju också beakta risken att få en drivspegel i ryggen om man befinner sig framför en 90a som skjuter, jag har hellre hylsan i huvet (om jag har hjälm) än en drivspegel i nacken, drivspegeln lämnar ju trots allt eldröret med samma hastighet som pilen 1470 m/s om jag inte minns fel.

hylsorna fungerar för övrigt utmärkt som vas.

Ångrar att jag inte försökte få med mig en hem efter praon på Kvarn.

Är det någon som kan skaffa en och har vägarna förbi Linköping får den gärna slänga en i min brevlåda.