APC-mannen Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 (edited) Varför har de mekaroverallen på sig i en VCP? Har aldrig sett det förut. EDIT: Dagbok från Kosovo den 23 april Edited April 24, 2004 by APC-mannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Med tanke på att uppgiften var att söka lastbilar kanske de ville spara sina 90:or från all skit som kan finnas i lastbilar i Kosovo. Har för mig att Sökplut bar overallen under sina sök de gånger jag såg dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted April 24, 2004 Author Report Share Posted April 24, 2004 Kan det vara så enkelt...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Nopp...... Det är ju Försvarsmakten vi talar om så... Troligtvis har någon på VL upptäckt att tvättmedlet som används inte har M-nummer och då får alla bära overall till de löser problemet eller så tror de att bära fältuniform kan bidra till en hetsigare stämning hos lokalbefolkningen..... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Nopp...... Det är ju Försvarsmakten vi talar om så... Troligtvis har någon på VL upptäckt att tvättmedlet som används inte har M-nummer och då får alla bära overall till de löser problemet eller så tror de att bära fältuniform kan bidra till en hetsigare stämning hos lokalbefolkningen..... ;) <ironi>Ja det kan ju inte vara bra att tvätta uniformerna i icke M-nummermärkt tvättmedel. Då lär ju både uniformerna och tvättmaskinerna brinna upp och då får soldaterna springa omkring nakna nere i Kososvo.</ironi> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Kan det vara så enkelt...? Ja. Vi sökte alltid i overallen (inte i VCPn men på större sök). Det finns inte sällan diverse slaktrester och annat oidentifierbart i Kosovanska uthus (och andra hus). I ganska många fall ligger även de äckligaste sakerna ovanpå t.ex ett vapen (inplastat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted April 25, 2004 Author Report Share Posted April 25, 2004 Bra att även en f.d. pbv-soldat får lite inblick i hur sökoperationer går till rent praktiskt, min roll i denna typ av verksamhet brukade vara att sitta i pebban och sörpla kaffe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minimi Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Bra att även en f.d. pbv-soldat får lite inblick i hur sökoperationer går till rent praktiskt, min roll i denna typ av verksamhet brukade vara att sitta i pebban och sörpla kaffe! Jo, det är Ni ju bra på, Ni diseltroll, att sitta i vagnen och löka medan vi troopers får ligga i leran och leta... ;) (Snackade förövrigt med Patrik häromdagen, han satt och tittade på någon film där du och Freddan kommer in i ett rum samtidigt som jag gör en Kilo Foxtrot. Den gode göteborgaren garvade rejält i luren.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted April 25, 2004 Author Report Share Posted April 25, 2004 Jag saknar KF helt klart... Fick för övrigt lite gate 4-flashbacks av Sahne-pudding för ett par veckor sedan! Men var har detta att göra med overaller i VCP egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sgt_swebat Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Vi hade alltid M90 när vi sökte... både som AAST och som VCP crew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts