Jump to content

Psg 90 som sportskytte/jakt?


Slipsen

Recommended Posts

Frågade en lokal Vapensmed det ett tag sen, typ 4000kr för pipan och 800kr för jobbet. Men det kan nog bero på hur komlicerat det är.

 

Min personliga favorit är 375 AI, om man handladdar går det inte att slå ekonomin på en så pass kraftig kaliber, superba resultat. ;)

Link to comment
Share on other sites

@recon

 

det beror på vad du vill ha för märke/profil på pipan och vem du vill ska montera den, men ska det göras rätt så ska klackarna slipas in och lådan riktas upp så att hela systemet blir fritt från spänningar. kostnad från 4-10 000 :-

 

lådan är den samma på alla 700 så när som att det finns en kort och en lång.det bästa är alltså att komma över en gammal bössa med sliten stock och slutskjuten pipa, de delarna är man ändå inte intresserad av!

 

Servisevänligheten är anledningen till att jag köpte mig en 700 i stället för en TRG!

Link to comment
Share on other sites

Bör kanske nämna att det finns tre varianter av Remington lådorna - rimfire (vilket är totalt ointressant för oss i denna tråd), samt short action och long action. I korta kalibrar, såsom .223/5.56 och .308/7.62, är det som diffar mellan de olika kalibrarna diametern på slutstyckets stötbotten. Lådan på en Remington 700 i .308 och .223 är alltså densamma, men stötbottnarna är olika. En vapensmed kan öppna upp stötbotten på en .223 så att det blir en .308, men detta är troligtvis ovesäntligt för de flesta (finns ju gott om 700:or i .308.)

 

Vill dessutom påpeka att tunga pipor må se ballt ut men vapen med flutes skjuter ofta minst lika bra för militära syften. Bigde själv en 700 med en MYCKET tung pipa (61cm lång med 26mm diameter vid mynningen.) Visst skjuter den, men i dagsläget hade jag tagit en mycket lättare pipa med flutes istället. Lurar nu på att bygga en .300WinMag eller .30-06 på en 700 härnäst.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Har kontaktat EDIT kompanichef, så han är ganska "rökt".

Varför då?

För att det är jäkligt löskigt att bete sig "bedrägligt" - i detta fall stöld av defacto-upphovsrättsskyddat material.

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

@recon

 

det beror på vad du vill ha för märke/profil på pipan och vem du vill ska montera den, men ska det göras rätt så ska klackarna slipas in och lådan riktas upp så att hela systemet blir fritt från spänningar. kostnad från 4-10 000 :-

 

lådan är den samma på alla 700 så när som att det finns en kort och en lång.det  bästa är alltså att komma över en gammal bössa med sliten stock och slutskjuten pipa, de delarna är man ändå inte intresserad av!

 

Servisevänligheten är anledningen till att jag köpte mig en 700 i stället för en TRG!

Ungefär som jag gissade på, låter väldigt prisvärt eftersom en ny rem 700 inte är helt gratis så då blir totalkostnaden låg i förhållande till prestanda tycker jag. En kort låda verkar bäst eftersom jag kommer att skaffa den i .308win för ekonomi och handladdningskäl.

Hur kunnig behöver man vara för att be nån utföra ett sånt jobb, jag har tex ingen koll alls på vad man ska ha för märke/profil på pipan?

 

Nu ska det räknas lite på om man får loss pengarna för ett sånt sånt projekt men med tillökning på G så blir det nog ett framtidsprojekt om jag inte kan fixa lite övertid ;)

Link to comment
Share on other sites

Skulle skaffa en Shilen, Hart, Schneider eller Border pipa i ganska tung profil. Accuracy-stocken tar så grovt som du orkar bära så det är mest tyngden som sätter stopp i det hänseendet. Vem som ska bygga är svårare. Mattias Tyrefors är ju duktig, men jag skulle satsa på Jan Stenros på Åland eller möjligen Stig Sundberg i Norrbotten. Det är allihopa grabbar som kan sätta ihop en bössa som skjuter tätare än nåt annat....

[Edit. PacNor är ju ett fint pipmärke, för övrigt samma som sitter i prickskyttegevär 90 vad jag vet.]

Edited by scattergun
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vilken myndighet är det man skall ta kontakt med för tillståndet? Tullen eller Polisen eller någon annan? Antar att det kostar pengar också, vet ni vad det kostar? Om man har en bekant i USA som åker hem titt som tätt kan han då ta med sig "paketet" i bagaget eller krävs det fortfarande tillstånd? :blink:

(Kanske lite dumt att ta med sig vapendelar i bagaget men vad vet jag???)

Tacksam för svar...

Edited by Zniper
Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med insändare " HenSoldt "!

Har skjutit med både prickskyttegevär 90 och Sako TRG 42 338 ! Sako'n är det självklart mer rekyl i , men inte så att man blir skrämmd av den , det ska kännas lite! :blink:

Edited by Johnnie
Link to comment
Share on other sites

Saxat från en handlare som säljer det eftersökta vapnet.

 

" Accurity International. Repeterstudsare

Accurity International. Detta sportskyttevapen är i en ehen klass både vad det gäller precition coh kvalitet. Det använda av ett flertal länder i både polisiär och militär verksamhet. Vapnet levereras i kalibern 308W. Vapnet levereras endast i svart utförande.

 

Beställningsvara

 

SEK 31995.00

Pris exkl. moms SEK 25596.00

Antal: "

 

Detta är det pris Raidtacticalgear tar för en AI liknande prickskyttegevär 90.

 

Han har lite annat godis också för den som har en fet plånbok.... B)

 

Remington 700VS duger väldigt bra

Edited by Strv101
Link to comment
Share on other sites

Vilken myndighet är det man skall ta kontakt med för tillståndet? Tullen eller Polisen eller någon annan? Antar att det kostar pengar också, vet ni vad det kostar? Om man har en bekant i USA som åker hem titt som tätt kan han då ta med sig "paketet" i bagaget eller krävs det fortfarande tillstånd? :clap:

(Kanske lite dumt att ta med sig vapendelar i bagaget men vad vet jag???)

Tacksam för svar...

Stockholms handelskammare utfärdar inporttillståndet som AI sedan söker exporttilstånd på! Det kostar ca 7-800:-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...