Slipsen Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 En polare viskade detta i mitt öra. Har ingen aning om det stämmer men skulle vara intressant att veta. Möjligt att detta redan har behandlats men då får ni gärna nämna med vilket sökord man hittar det med för jag har sökt i en halvtimma utan att hitta något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 En polare viskade detta i mitt öra. Har ingen aning om det stämmer men skulle vara intressant att veta. Möjligt att detta redan har behandlats men då får ni gärna nämna med vilket sökord man hittar det med för jag har sökt i en halvtimma utan att hitta något. Det ska väl inte innebära några problem(?) Jag vet iallafall att man kan köpa stock och kolv utan mekanism och sedan passa in en egen mekanism och pipa. Oftast p g a det höga priset på ett komplett gevär. Prova att ställa samma fråga på handladdningsforumet. Jag tror faktiskt att frågan redan har varit uppe där en gång. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Annars kan man ju köpa PSG-90-stocken som passar remington 700, den finns i flera utföranden som passar både long- och short-action. Den känns intuitivt lite tung och klumpig för de flesta typer av jakt, men till vissa jaktformer där man har gott om tid borde den funka. Min uppfattning är dock att det finns bättre gevär att använda till jakt, som dessutom har bättre egenprecision än prickskyttegevär 90, ta tex. Remingtons Sendero VSSF i nån lämplig kaliber, eller Winchesters sharpshooter-modeller..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 (edited) En polare viskade detta i mitt öra. Har ingen aning om det stämmer men skulle vara intressant att veta. Möjligt att detta redan har behandlats men då får ni gärna nämna med vilket sökord man hittar det med för jag har sökt i en halvtimma utan att hitta något. http://www.accuracyinternational.com/ Du kan ju beställa en stock från USA, kontakta en vapensmed och se vad han kan göra, du kommer dock att få krongla ordentligt med reglerna. I vilket fall som heldst handlar det om ca 40 tusen för en "PSG90" i handeln. Håller för övrigt med Scattergun Om du bara vill ha en bössa att skjuta lite prick med duger en remington 700 utmärkt, då du kan få en för under 5 tusen. Edited April 19, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Du kan ju beställa en stock från USA, kontakta en vapensmed och se vad han kan göra, du kommer dock att få krongla ordentligt med reglerna. Varfor fran USA? Kop fran England i stallet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Du kan ju beställa en stock från USA, kontakta en vapensmed och se vad han kan göra, du kommer dock att få krongla ordentligt med reglerna. Varfor fran USA? Kop fran England i stallet! Dollarn är billigare än Pundet så det är relativt hehe, större marknad ger ofta bättre pris, frakten borde inte vara så katastrofalt mycket mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Du kommer få ett helvete att beställa från USA. Jag har försökt beställa vapentillbehör från USA och det är så enkelt som att de inte säljer utanför sitt l and längre. Efter 9/11 blev det nya regler och vapentillbehör och delar säljs inte längre. Jag försökte beställa ett handtag till en M16 och en vapenrem från ca 20 olika vapenförsäljare, INGEN sålde utanför landet. Likadant när jag försökte beställa ett magasin till en pistol, TOTALT omöjligt. Enda sättet mig veterligen är att åka dit och handla det man vill och åka hem igen, då är det inga problem. Men att beställa och få det skickat till sig går inte, tyvärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Du kommer få ett helvete att beställa från USA. Jag har försökt beställa vapentillbehör från USA och det är så enkelt som att de inte säljer utanför sitt l and längre. Efter 9/11 blev det nya regler och vapentillbehör och delar säljs inte längre. Jag försökte beställa ett handtag till en M16 och en vapenrem från ca 20 olika vapenförsäljare, INGEN sålde utanför landet. Likadant när jag försökte beställa ett magasin till en pistol, TOTALT omöjligt. Enda sättet mig veterligen är att åka dit och handla det man vill och åka hem igen, då är det inga problem. Men att beställa och få det skickat till sig går inte, tyvärr Rekomenderar att skicka sakerna på posten separat ;) Köpte lite småsaker åt kompisarna på en mässa 99 och skickade hem, utan problem, men det har nog förändrats nu ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Har samma erfarenhet som roninn....skitsvårt at få saker hemskickade från staterna! Om man känner nån i USA kan man be dom köpa och sedan låta dom skicka prylarna med vanlig post. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Du kan ju beställa en stock från USA, kontakta en vapensmed och se vad han kan göra, du kommer dock att få krongla ordentligt med reglerna. Varfor fran USA? Kop fran England i stallet! Dollarn är billigare än Pundet så det är relativt hehe, större marknad ger ofta bättre pris, frakten borde inte vara så katastrofalt mycket mer. Men får man inte betala tull, moms och hela midevippen om man beställer från USA? Storbrittanien är ju ett EU-land så då betalar man momsen där vid köpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 <OT-warning> Ber om ursäkt för att jag kapar tråden ett tag... OM man låter en kamrat i USA, köpa en (i Sverige) icke licenspliktig vapendetalj som kräver exportlicens (t ex i princip ALLT numera) och sedan skickar den till Sverige, ligger man inte utanför det som kan anses vara lagligt? Någon som VET? (Dvs helst inga rena gissningar, men gärna initierade antaganden...) </OT> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 jag fick en prislista från AI för ett tag sedan och då skulle en den AI som motsvarade Psg kosta i runda slängar 61000:- med benstöd, utan optik. problemet blir att hitta en handlare som kan ta hem den ( jag kanske kan, om jag ligger i lite, eftersom jag har en etablerad kontakt med AI). Annars kan man som jag bygga en "psg" genom att köpa en stock från AI (AICS) och förse den med låda och pipa från en remington 700, Hvprsk kan intyga att det skjuter!! AICS kräver importtillstånd! Ett annat genomförbart alternativ är att beställa en AI:s budgetmodell genom frankonia i tyskland, det finns ett antal handlare i landet som tar där i från regelbundet, tex guntrans i THN . runt 35 kkr skulle den hamna på gissar jag,utan benstöd och optik. Försökte hitta min gamla tråd "PSG90-nästan" men gick bet, någon som lyckas bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Blah, gör det enkla och köp en Remington 700 i vettig kaliber. Min Husqvarna 1900 30-06 funkar utmärkt att skjuta prick med, har bara skaffat bipod och lite annat smått till den. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 <OT-warning>Ber om ursäkt för att jag kapar tråden ett tag... OM man låter en kamrat i USA, köpa en (i Sverige) icke licenspliktig vapendetalj som kräver exportlicens (t ex i princip ALLT numera) och sedan skickar den till Sverige, ligger man inte utanför det som kan anses vara lagligt? Någon som VET? (Dvs helst inga rena gissningar, men gärna initierade antaganden...) </OT> Helt korrekt. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kallenberg Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 jag fick en prislista från AI för ett tag sedan och då skulle en den AI som motsvarade Psg kosta i runda slängar 61000:- med benstöd, utan optik. problemet blir att hitta en handlare som kan ta hem den ( jag kanske kan, om jag ligger i lite, eftersom jag har en etablerad kontakt med AI). Annars kan man som jag bygga en "psg" genom att köpa en stock från AI (AICS) och förse den med låda och pipa från en remington 700, Hvprsk kan intyga att det skjuter!! AICS kräver importtillstånd! Ett annat genomförbart alternativ är att beställa en AI:s budgetmodell genom frankonia i tyskland, det finns ett antal handlare i landet som tar där i från regelbundet, tex guntrans i THN . runt 35 kkr skulle den hamna på gissar jag,utan benstöd och optik. Försökte hitta min gamla tråd "PSG90-nästan" men gick bet, någon som lyckas bättre? Ja lite letande så kom den. http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=9483 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulle Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 (edited) Du kommer få ett helvete att beställa från USA. Jag har försökt beställa vapentillbehör från USA och det är så enkelt som att de inte säljer utanför sitt l and längre. Efter 9/11 blev det nya regler och vapentillbehör och delar säljs inte längre. Jag försökte beställa ett handtag till en M16 och en vapenrem från ca 20 olika vapenförsäljare, INGEN sålde utanför landet. Likadant när jag försökte beställa ett magasin till en pistol, TOTALT omöjligt. Enda sättet mig veterligen är att åka dit och handla det man vill och åka hem igen, då är det inga problem. Men att beställa och få det skickat till sig går inte, tyvärr Själv fick jag tag på en amerikansk militär m16-rem för 15 dollar bara för ett par veckor sen, med frakt inkluderat. Sitter vackert på min blank-firing replika nu ;) Om man skriver lite fint till folket på gunbroker.com så brukar man hitta nån som skickar utomlands (håll dej till saker som är lagliga att posta samt inneha i sverige, dock ) Licenspliktiga vapendelar är inte värt besväret, om det inte handlar om projekt där det är värt att lägga ner massa pengar och månader av väntan och trixande. EDIT: Skriver som en gam Edited April 19, 2004 by Mulle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipsen Posted April 19, 2004 Author Report Share Posted April 19, 2004 Nu är man ju inte direkt insatt (ska precis börja ta jaktlicensen). AICS erbjuder alltså ett system för att "omvandla" en Remington till ett "AICS vapen"? Isåfall, varför har man valt just Remington 700? Är det ett väldigt utbrett vapen? Till sist, går det (om jag fattat systemets funktion rätt) att omvandla vilket Remington 700 som helst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Ett annat genomförbart alternativ är att beställa en AI:s budgetmodell genom frankonia i tyskland, det finns ett antal handlare i landet som tar där i från regelbundet, tex guntrans i THN . runt 35 kkr skulle den hamna på gissar jag,utan benstöd och optik. Vad för extra saker gör att priset går upp så pass mycket eller blir det så mycket pengar emellan för en AE? klipp-å-klistra från AI: Note: All prices are retail and are inclusive of Feral Excise Tax (FET). Law Enforcement Agencies can apply for an exemption of FET. Model: AE Caliber: 0.308 Price: $2,634 Standard Features One 5 Round Magazine Black Stock Sides 24 inch Stainless Barrel Harris bi-pod attachment point Four Sling Attachment Points A 20 mm & 40 mm butt spacer Specifications Barrel Twist 1 in 12 Weight 13lb 4oz 6kg Overall Length 44ins 112cm Normal maximum range 660yds 600m Color Black (action/barrel/stock) Options Picatinny Rail Included starlight fitted case $210 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hensoldt Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 @Slipsen Köp finska prickskyttegeväret Sako TRG 42 istället. Du kommer undan med runt 25000 Kr för detta vapen. Ett väldigt bra vapen, som i mina ögon e "snyggare" än PSG90. Ett plus är att du kan köpa Trg 42:an i .308WinMag. När jag vinner på Lotto ska iaf jag köpa detta vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 (edited) Nu är man ju inte direkt insatt (ska precis börja ta jaktlicensen).AICS erbjuder alltså ett system för att "omvandla" en Remington till ett "AICS vapen"? Isåfall, varför har man valt just Remington 700? Är det ett väldigt utbrett vapen? Till sist, går det (om jag fattat systemets funktion rätt) att omvandla vilket Remington 700 som helst? AICS erbjuder alltså ett system för att "omvandla" en Remington tillett "AICS vapen"? Isåfall, varför har man valt just Remington 700? Är det ett väldigt utbrett vapen? Det beror nog på vad du vill göra. Remington 700 är ett bra bas vapen, bra mekanism och billigt. Personligen tycker jag det är ett utmärkt vapen för det priset, används bla av US ARMY som prickskytte gevär(dock modifierad). Köper man ett vapen för 20.000kr och sedan costume bygger det, blir prislappen så hög att man kan lika gärna köpa ett färdigt vapen. Till sist, går det (om jag fattat systemets funktion rätt) att omvandla vilket Remington 700 som helst? Nja det är ju ett bolt action vapen, sen beror det på vilken kaliber du har då mekanismen är olika lång. Med det beror på vad du ska använda geväret till. Du kan få tag på en Remington 700 för runt 5000kr i dom vanligaste kalibrarna. På WAL MART kan man få en Remington 700 för under 3000kr Edited April 19, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipsen Posted April 19, 2004 Author Report Share Posted April 19, 2004 Vinter>> Kan vara intressant att få vet hur dessa är modifierade i US army. Jag ska väl inte använda det till så mycket annat en för skojs skulle ev. jaga med det någon gång per år (men det kommer i andra hand ) Jag vill givetvis ha 7.62 (finns väl bara i .308 men det ska väl enligt uppgift i en länk nedan gå lika bra att skjuta 7,62.) När jag tar jaktlicensen så lär man sig väl allt om kalibrar o dyl. (för övrigt någon som har en länk till en översikt över kalibrar och dess olikheter?) I vilket fall som helst så står det ju på AICS sidan att den passar till Reminton 700 men ingen specifikation på vilken/vilka typer av Remington 700 som AICS system kan användas på. Det finns ju en hel uppsjö med varianter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 När jag tar jaktlicensen så lär man sig väl allt om kalibrar o dyl. (för övrigt någon som har en länk till en översikt över kalibrar och dess olikheter?) Jag hoppas att du menar jägarexamen med jaktlicensen, då jaktlicensen är en avgift som man måste betala in till staten om man ska jaga. Och nej, man lär sig inte allt om kalibrar och dyligt i jägarexamen, man får en liten överblick över de vanligaste, knappt det. Om du ska lära dig om kalibrar så läs i Norma kataloger, eller fråga de som kan mycket om det. Jag har en ganska god kunskap om kalibrar, så om du vill ha svar på några frågor om det, så ställer jag gärna upp Kolla på www.norma.cc de borde ha en liten beskrivning om olika kalibrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipsen Posted April 19, 2004 Author Report Share Posted April 19, 2004 (edited) Jaja, det är väl inte så noga Du skulle nog få avdela en halvdag för att kunna svara på mina frågor då jag är helt grön på området. Tex: Varför säger man 9mm men sedan .40/.45? Hur stor är skillnaden och varför säger man inte mm storleken på båda kulorna. Eller mäter de olika saker? Varför heter det 7,62 nato (vad står nato för) osv... Edited April 19, 2004 by Slipsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kallenberg Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Varför heter det 7,62 nato? 7,62 NATO är en patron som är antagen av NATO och är i stort en .308 winchester (7,62X51) med ngt generösare dimensioner. Det finns fler standard kalibrar som baseras på .308 kalibern, ett ex. .30-06 vilket är en 7,62X63 antagen som standard 1906 (Kaliber 30 antagen år 06) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipsen Posted April 19, 2004 Author Report Share Posted April 19, 2004 (edited) Jo, så mycket har jag förståt (förutom nato grejen, gav lite klarhet) Men varför ha olika mått och vad representerar de olika måtten? Just jaktvapen tenderar att ha kaliber .308, .458 mm. Sen finns det som tidigare sagt .45, .50 etc och 5,56 odyl Jag får panik helt enkelt. Måste ju finnas en enkel förklaring till detta. Edited April 19, 2004 by Slipsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 (edited) Slipsen: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m40.htm Ska leta up en bättre beskrivning, uppdaterar strax. http://www.snipercentral.com/rifles.htm Kanske inte superbra beskrivet men det ger en ok bild. Det här är min favorit, läste en riktigt bra artikel om den: http://www.snipercentral.com/tpg1.htm Kostar bara ca 35.000kr Edited April 19, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jo, så mycket har jag förståt (förutom nato grejen, gav lite klarhet)Men varför ha olika mått och vad representerar de olika måtten? Just jaktvapen tenderar att ha kaliber .308, .458 mm. Sen finns det som tidigare sagt .45, .50 etc och 5,56 odyl Jag får panik helt enkelt. Måste ju finnas en enkel förklaring till detta. Nato standardiserad kaliber är bra pga att det gör det enklare att få tag på ammunition i krig. Lättare än att köpa in flera olika typer. Kaliber beror mycket på vad du ska använda vapnet till, om det är till för jakt, eller prickskytte. http://www.snipercentral.com/caliber.htm Vissa kalibrar är mer eller mindre lämpade till olika syften, kan vara olika villebråd etc. Tex .50 BMG började användas efter att prickskyttar i Vietnam fäste kikarsikte på M2HB kulsprutorna med tripod, dom kunde sedan skjuta på mål upp till 2500m, .50BMG är en ganska vanlig kaliber inom militären, så steget var inte stort att skaffa speciella .50 BMG gevär, för långa avstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 (edited) /.../Men varför ha olika mått och vad representerar de olika måtten? Just jaktvapen tenderar att ha kaliber .308, .458 mm. Sen finns det som tidigare sagt .45, .50 etc och 5,56 odyl/.../ Är inte helt säker, men jag har för mig att landet (var den uppfanns/utvecklades)från vilken kalibern kommer ifrån bestämmer om det ska kallas t ex .50 eller 12.7 mm. I USA använder man ju som bekant inte metersystem utan istället tum mm. 0.30 tum (t ex .30-06 i M1 Garand från USA) = 7.62 mm. /Johan ES Edited April 19, 2004 by Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 @ slipsen Kolla på länken som Fu kallenberg hittade, den ger en hel del information! det finns ett par anledningar till att AE är betydligt billigare än AW 1: till skillnad från AW så kan AE bara fås i ett utförande och det är enklast möjliga, utan en massa lull-lull, med andra ord kan man få volym på produktionen.AW däremot kan fås med olika piplängd, kolvalternativ, myningsbromsar/ljuddämpare, kalibrar. 2:kvalitétskontrollen AICS kan fås för kort och lång låda, i praktiken för 308 och 300winmag, dock inte i vänster. inpasningen är lätt , man tar bort den gamla kolven och skruvar dit AI kolven och det hela funkar totalt felfritt!!!dessutom skjuter det mycket bra, på grånsen till snusktig bra!! på min bössa (700VS) så sitter en tung pipa vilket givetvis är ett måste för den rättrogne, men vilken pipprofil som helst passar. ett riktigt bra allternativ är´att hitta bara en rem 700 låda och låta en fäig smed sätta på en matchpipa, då har man garanterat en bysse som skjuter i från det mesta!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 <snip>ett riktigt bra allternativ är att hitta bara en rem 700 låda och låta en fäig smed sätta på en matchpipa, då har man garanterat en bysse som skjuter i från det mesta!!!! Nu när man ändå har proffset att fråga: Vad en matchpipa med montering kosta och kan man köpa vilken rem 700 låda som helst i passande kaliber? Ett system byggt på en rem 700 bör bli mer "service vänligt" än tex en sako trg antar jag och tillbehör bör vara enklare att komma över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts